Elektronische ontsteking en bobine gezocht
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Elektronische ontsteking en bobine gezocht
Ik wil graag mijn viertje voorzien van een elektronische ontsteking met een daarbij juiste bobine.
Heeft iemand zoiets liggen? Of welke is het meest geschikt om aan te schaffen?
Gaat om een 1108 cc die uit een f6 komt
Heeft iemand zoiets liggen? Of welke is het meest geschikt om aan te schaffen?
Gaat om een 1108 cc die uit een f6 komt
Re: Elektronische ontsteking en bobine gezocht
De beste bobine voor welke ontsteking dan ook. (elektronisch of origineel) is Bosch blauw.. maar die worden niet meer gemaakt begreep ik.
En zelf ben ik wel fan geworden van die 123 ontstekingen. Maar die kosten best wat.
Moet zeggen de bosch blauw had ik er al in zitten op 12v. Maar na de 123 te hebben geplaatst liep de motor veel beter stationair, startte beter. Echt meer vermogen was niet merkbaar. De vonk is gewoon sterker dan met contactpunten.
En zelf ben ik wel fan geworden van die 123 ontstekingen. Maar die kosten best wat.
Moet zeggen de bosch blauw had ik er al in zitten op 12v. Maar na de 123 te hebben geplaatst liep de motor veel beter stationair, startte beter. Echt meer vermogen was niet merkbaar. De vonk is gewoon sterker dan met contactpunten.
Ouwe meuk is leuk
Re: Elektronische ontsteking en bobine gezocht
Ik vind ze bij mecatechnic, is de 123 ook in NL te bestellen?
Re: Elektronische ontsteking en bobine gezocht
Bij leen APK. In Gouda.
https://www.123ignitionshop.com/nl/
Je moet wel zelf even uitzoeken welke als vervanger voor je ducelier of femsa (edit ik bedoelde Ducelier of SEV Marchal) etc. Lengte en meenemer is ook belangrijk.
Ik zelf had een korte geloof ik. En dan nog met of zonder vacuüm. Ik heb met gekozen ook al zat dit niet op mijn zenith if carburateur. Ik heb dat later wel er op gemaakt.
https://www.123ignitionshop.com/nl/
Je moet wel zelf even uitzoeken welke als vervanger voor je ducelier of femsa (edit ik bedoelde Ducelier of SEV Marchal) etc. Lengte en meenemer is ook belangrijk.
Ik zelf had een korte geloof ik. En dan nog met of zonder vacuüm. Ik heb met gekozen ook al zat dit niet op mijn zenith if carburateur. Ik heb dat later wel er op gemaakt.
Laatst gewijzigd door Crelesy op zo aug 18, 2024 3:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ouwe meuk is leuk
Re: Elektronische ontsteking en bobine gezocht
Wat is je doel?
In mijn ogen is de contactpuntontsteking van de R4 oerbetrouwbaar; welke elke 10.000 even nakijken/stellen.
Wil je van het stellen af, dan lijkt dit mij ook een mooie upgrade: https://www.franzose.de/en/Peugeot/404/ ... /ANR82336/
In mijn ogen is de contactpuntontsteking van de R4 oerbetrouwbaar; welke elke 10.000 even nakijken/stellen.
Wil je van het stellen af, dan lijkt dit mij ook een mooie upgrade: https://www.franzose.de/en/Peugeot/404/ ... /ANR82336/
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Hanz
- Berichten: 3185
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Elektronische ontsteking en bobine gezocht
Wat doet zo'n ding, Bertje?
Re: Elektronische ontsteking en bobine gezocht
De contactpunten worden dan vervangen door een sensor.
Dan heb je daar geen bewegende en slijtende delen meer. Das opzich al een hele verbetering.
Ik heb na 2 x in korte tijd met gebroken kontaktpunten langs de weg gestaan, heel de unit vervangen.
Mijn rede om niet alleen de contactpunten te elimineren is simpel. Ook de vervroegings delen slijten in de unit. En ik wist al dat de vonk die nu geproduceerd wordt met de 123 ontsteking gewoon veel feller is en zorgt voor een betere verbranding.
- start beter.
- bij deellast ( half gas bijvoorbeeld) loopt I beter.
- bij lage toeren is I wat sterker en loopt mooier.
Ik denk echt niet dat er ook maar 1 pk bij is ofzo, maar t loopt gewoon beter. Ik kan heel makkelijk in een te hoge versnelling door tokkelen bij een vergissing. En wegrijden kan met veel minder toeren zonder stoten of afslaan.
Nu ik ook de vacuüm vervroeging heb gemaakt, lijkt t of ik met minder gas geven bijvoorbeeld op 90 kmpu kan blijven rijden. Denk dat de renault nu ook zuiniger loopt daardoor.
Mijn oude SEV Marshal unit had gewoon teveel slijtage en verliezen overal denk ik.
Ik weet natuurlijk niet of t ook zo'n verbetering wordt bij een nieuwere 4
Dan heb je daar geen bewegende en slijtende delen meer. Das opzich al een hele verbetering.
Ik heb na 2 x in korte tijd met gebroken kontaktpunten langs de weg gestaan, heel de unit vervangen.
Mijn rede om niet alleen de contactpunten te elimineren is simpel. Ook de vervroegings delen slijten in de unit. En ik wist al dat de vonk die nu geproduceerd wordt met de 123 ontsteking gewoon veel feller is en zorgt voor een betere verbranding.
- start beter.
- bij deellast ( half gas bijvoorbeeld) loopt I beter.
- bij lage toeren is I wat sterker en loopt mooier.
Ik denk echt niet dat er ook maar 1 pk bij is ofzo, maar t loopt gewoon beter. Ik kan heel makkelijk in een te hoge versnelling door tokkelen bij een vergissing. En wegrijden kan met veel minder toeren zonder stoten of afslaan.
Nu ik ook de vacuüm vervroeging heb gemaakt, lijkt t of ik met minder gas geven bijvoorbeeld op 90 kmpu kan blijven rijden. Denk dat de renault nu ook zuiniger loopt daardoor.
Mijn oude SEV Marshal unit had gewoon teveel slijtage en verliezen overal denk ik.
Ik weet natuurlijk niet of t ook zo'n verbetering wordt bij een nieuwere 4
Laatst gewijzigd door Crelesy op zo aug 18, 2024 3:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ouwe meuk is leuk
Re: Elektronische ontsteking en bobine gezocht
Mijn doel met een 123 ontsteking is, het aanslaan van de motor verbeteren met het starten.
Nu kost het erg veel pogingen, lees tussen de 10 en 20 pogingen voor de motor slecht begint te lopen, op minder dan 4 cilinder, na dan een stoot gas geven loopt de motor oke.
Voor het complete beeld, cilindervoetpakkingen en koppakking zijn vervangen. Kop getrokken en kleppen juist gesteld. Nieuwe bougies, bougiekabels, rotor, kap, punten, condensator. Punten en tijdstip afgesteld, spruitstuk pakking, voetpakking van carburateur vervangen, carburateur gereinigd en juist afgesteld. De R4 rijd ongeveer 1 op 16 en rijd gewoon goed.
Nu kost het erg veel pogingen, lees tussen de 10 en 20 pogingen voor de motor slecht begint te lopen, op minder dan 4 cilinder, na dan een stoot gas geven loopt de motor oke.
Voor het complete beeld, cilindervoetpakkingen en koppakking zijn vervangen. Kop getrokken en kleppen juist gesteld. Nieuwe bougies, bougiekabels, rotor, kap, punten, condensator. Punten en tijdstip afgesteld, spruitstuk pakking, voetpakking van carburateur vervangen, carburateur gereinigd en juist afgesteld. De R4 rijd ongeveer 1 op 16 en rijd gewoon goed.
Re: Elektronische ontsteking en bobine gezocht
Het afstellen van het ontstekingstijdstip zorgt niet voor een mooier lopende motor. Geen merkbaar resultaat tussen inhouden, tot meer vermogen en nog meer vervroeging dat het gepaard gaat met pingelen. Ook het aanslaan veranderd niet.
Soms op een goede dag slaat de motor wel ineens aan goed op 4 cilinders. Helaas is dat wel uitzonderlijk.
Het betreft een TL van 1982 met een 1108cc uit een F6 met bijbehorende bak.
Soms op een goede dag slaat de motor wel ineens aan goed op 4 cilinders. Helaas is dat wel uitzonderlijk.
Het betreft een TL van 1982 met een 1108cc uit een F6 met bijbehorende bak.
Re: Elektronische ontsteking en bobine gezocht
Hmm.
In alle eerlijkheid hoeft dat niet ens aan de ontsteking te liggen. Als bijvoorbeeld je vlotterkamer leeg is door lekkage en ook je brandstof leiding ver terug leeg gelopen richting de tank door ergens een kleine lucht lekkage heb je dezelfde symptomen.
Als de auto na eenmaal op gang geholpen te zijn verder goed loopt en ook laag toerig stationair kan lopen kan het inderdaad nog zijn dat je vonk dusdanig zwak is, dat een "vochtig" koud condenserend mengsel niet wil ontbranden.
Ik zou nu dan eerst de goedkopere stap zetten en alleen de bobine vervangen voor één die ook voor de 123 goed zou zijn. Als de rest verder al nieuw is, dan moet je vonk daar al sterker van worden. Het verschil van de vonk sterkte moet je op een bewolkte dag of in schemeravond goed kunnen zien dan.
In alle eerlijkheid hoeft dat niet ens aan de ontsteking te liggen. Als bijvoorbeeld je vlotterkamer leeg is door lekkage en ook je brandstof leiding ver terug leeg gelopen richting de tank door ergens een kleine lucht lekkage heb je dezelfde symptomen.
Als de auto na eenmaal op gang geholpen te zijn verder goed loopt en ook laag toerig stationair kan lopen kan het inderdaad nog zijn dat je vonk dusdanig zwak is, dat een "vochtig" koud condenserend mengsel niet wil ontbranden.
Ik zou nu dan eerst de goedkopere stap zetten en alleen de bobine vervangen voor één die ook voor de 123 goed zou zijn. Als de rest verder al nieuw is, dan moet je vonk daar al sterker van worden. Het verschil van de vonk sterkte moet je op een bewolkte dag of in schemeravond goed kunnen zien dan.
Ouwe meuk is leuk
Re: Elektronische ontsteking en bobine gezocht
Dank Crelesy voor je reactie!
Ik heb een nieuw doorzichtig brandstoffilter gemonteerd, die vol blijft staat met benzine, ook de vlotterkamer blijft vol met benzine, deze cintrole had ik gedaan.
Enkel beginnen met de bobine vervangen is een goed idee. Toch verdenk ik ook de complete verdeler omdat het verstellen van het ontstekingstijdstip niet een bijbehorend resultaat geeft. Effe over denken nog
Ik heb een nieuw doorzichtig brandstoffilter gemonteerd, die vol blijft staat met benzine, ook de vlotterkamer blijft vol met benzine, deze cintrole had ik gedaan.
Enkel beginnen met de bobine vervangen is een goed idee. Toch verdenk ik ook de complete verdeler omdat het verstellen van het ontstekingstijdstip niet een bijbehorend resultaat geeft. Effe over denken nog
Re: Elektronische ontsteking en bobine gezocht
Condensator in orde? Bougiekabels? Elektrodeafstand bougies?
Kun je een goeie vonk trekken vanaf de bobine?
Slecht starten kan ook aan je carburateur liggen: van het eerste dotje gas gaat je ontsteking het niet persé beter doen, toch?
Kun je een goeie vonk trekken vanaf de bobine?
Slecht starten kan ook aan je carburateur liggen: van het eerste dotje gas gaat je ontsteking het niet persé beter doen, toch?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Elektronische ontsteking en bobine gezocht
Nee idd. Maar als de motor nog koud is, slaat benzine damp als condens neer op t spruitstuk en cillinder wand enz. Dan is die kleine vonk niet af doende, of die vonk komt helemaal niet door de condens. Dan kan t zijn dat de motor dus slecht start. Eenmaal aan/ beetje opgewarmd, is de condens weg. En is de zwakkere vonk voldoende voor normale arbeid.
Ouwe meuk is leuk
- Hanz
- Berichten: 3185
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: Elektronische ontsteking en bobine gezocht
weet iemand wie de fabrikant is van dit ding? Ik zou hem wel willen hebben voor mijn FASA FEMSA (die anders is dan de FEMSA's die in de Franse viertjes zit)Bertje schreef: ↑do aug 15, 2024 9:31 am Wil je van het stellen af, dan lijkt dit mij ook een mooie upgrade: https://www.franzose.de/en/Peugeot/404/ ... /ANR82336/
Re: Elektronische ontsteking en bobine gezocht
Euh..
Accuspark
Sherryberg alie express.
Ff googlen vind je zat uiteenlopend van 39 tot 120 euro. Denk dat merk niet zo uitmaakt. Het is simpele techniek opzich. Als de passing maar oke is.
Accuspark
Sherryberg alie express.
Ff googlen vind je zat uiteenlopend van 39 tot 120 euro. Denk dat merk niet zo uitmaakt. Het is simpele techniek opzich. Als de passing maar oke is.
Ouwe meuk is leuk