Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

JoReno

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 183578Bericht JoReno »

kaasjong schreef: di apr 09, 2024 8:50 pmVervolgens verder met de electra. Alle stekkers bij de zekeringen losgehaald en weer teruggeplaatst (als wanhoopspoging). Geen idee wat dat veranderd heeft maar nu werkt de ventilator weer over zekering 4 en doen de remlichten achter het ook. Probleem opgelost alleen weet ik niet zeker hoe...
De (betrouwbare) werking van bedrading van bijna 40 jaar oud laat wel eens te wensen over. Bij het doormeten van een draadje krijg je soms het juiste signaal, en als je dan even later het draadje wegfrommelt op de plek waar het min of meer hoort te zitten, doet het aangesloten onderdeel het alsnog niet. Wat mij vaak heeft geholpen (en met de ventilator is het in jouw situatie goed te controleren): zet de ventilator aan en ga met je hand wat onrustig heen en weer in de spagetti van draadjes vanuit de boom naar de ventilator; trek er een keertje aan, draai ze om je vingers etc.etc. en als de ventilator het dan nog steeds blijft doen, dan lijkt het 100% OK. En als dat niet zo is, moet je tóch maar het draadje vervangen waarvan je dacht dat dit bij het doormeten goed was. Dan zit er mogelijk ergens een minimaal knikje in. Maar........in combinatie met de (niet) werkende remlichten........kan loshalen en opnieuw vastzetten óók een oplossing zijn :). Het blijft oud spul hè ?
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (grotendeels gerestaureerd)

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Renault Captur 09 TCe (2015)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
kaasjong

Bericht: # 183600Bericht kaasjong »

Vandaag op zoek naar de oorzaak van de druppels olie en de rook bij de uitlaat.
Als eerste focus op de rook. Luchtfilter er af, schoon maken met remmen reiniger en daarna starten en draaien. We hadden eigenlijk olie onder de kleppendeksel vandaan verwacht maar al snel spetterde de benzine uit de carburateur. Die was gereviseerd dus niet verwacht. Uit elkaar gehaald en de vlotter bleek niet soepel te lopen. Met een schuurpapiertje de pootjes gladder gemaakt en daarna werkt hij goed. In elkaar en probleem van de rook opgelost.
Dan de lekkage van olie. opeens twee plekken, dat was een verrassing. De eerste, recht onder de benzinepomp. De schroeven nog een kwart slag erbij gegeven maar ik betwijfel of dat voldoende zal zijn. Eventueel een nieuwe voet eronder zetten als dit niet afdoende is. De tweede lekkage plek is minder leuk. Onder de koppelingsplaat... dat moet de keerkring van de krukas wel zijn. Die lekte niet maar er zal wel iets mis zijn gegaan. Wel een beetje een tegenslag omdat we dachten dat we klaar waren en met de bekleding aan de gang konden. Nu gaan we volgende week maar straten met de motor er weer uit halen. Zo blijf je wel bezig...
Crelesy

Bericht: # 183606Bericht Crelesy »

Die hangende vlotter is een bekende. Dat komt waarschijnlijk door de ethanol. Weet niet wat je tankt, maar dat is vaak de oorzaak van uitzetten van plastic.
Ouwe meuk is leuk (beer)
kaasjong

Bericht: # 183639Bericht kaasjong »

Vandaag kijken naar de olielekkage.
Ik had me bedacht dat de druppel onderaan bij de koppelingshuis misschien wel ook bij de benzinepomp vandaan kon komen. Goed onderzoek laat daar gelukkig geen twijfel bestaan: het komt bij de benzinepomp vandaan (oioi)
De keerkring van de krukas is dus wel goed en de motor hoeft er niet weer uit, opluchting.
Daarna aan de gang met de benzine pomp, alles goed schoon gemaakt. Nieuwe pakkingen ertussen, aangevuld met vloeibare pakking. Weer in elkaar gezet en de lekkage is.... er nog steeds? Goed kijken en het blijkt dat de olie lekt langs de rechterschroef waarmee de pomp vast zit.
Iemand enig idee hoe dat kan en wat er aan te doen is?
Anders gaat er de volgende keer een andere pomp op
diamond

Bericht: # 183641Bericht diamond »

Misschien een beetje lichte loctite?
kaasjong

Bericht: # 183806Bericht kaasjong »

Vandaag eindelijk weer eens wat gesleuteld. We moesten er wel weer in komen, waar waren we ook al weer gebleven?
O ja, de lekkende benzinepomp.
Wat gaan we doen. Besloten om de benzinepomp van het reserveblok af te halen en die schoon te maken en op het " nieuwe" blokte plaatsen. Dit was eigenlijk betrekkelijk eenvoudig. De benzinepomp zit maximaal handvast dus is er in een mum van tijd af.
Afbeelding
daarna bij de andere de pomp eraf. Ook dat gaat eenvoudig. De pompen met elkaar vergeleken, niet echt veel verschil.
De dikke pakking voor temperatuurisolatie lijkt wel niet helemaal jofel bij het nieuwe blok. De voet van de benzinepomp lijkt er wel in gedrukt dus pakken we de voet van de andere pomp.
Afbeelding

Monteren en het moment van de waarheid. We starten de motor en laten hem 5 minuten draaien. Geen olielekkage, het is gefixt!!!!
Helemaal blij even nog een paar stroomdraden met tiewraps beter wegwerken en dan de bodemplaat eronder.
Opeens begint er olie te druppen....
Blijkt de dikke pakking spontaan af te brokkelen. Er vallen gewoon stukken tussen uit. Geen idee waardoor maar het gebeurt.
Ik moet dus op zoek naar een nieuwe dikke pakking (waarschijnlijk wel bij R-Quatre).
Heeft iemand dit eerder meegemaakt en weet iemand er een oorzaak voor?
Bertje

Bericht: # 183809Bericht Bertje »

Veroudering van het materiaal, niks is voor de eeuwigheid... Maar nee, zelf niet eerder meegemaakt.
Vergeet je niet de papieren pakkingen tussen onderblok en pertinax isolatiepakking, en tussen pertinax en benzinepomp?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong

Bericht: # 183814Bericht kaasjong »

Bertje schreef: wo jun 05, 2024 12:16 am Veroudering van het materiaal, niks is voor de eeuwigheid... Maar nee, zelf niet eerder meegemaakt.
Vergeet je niet de papieren pakkingen tussen onderblok en pertinax isolatiepakking, en tussen pertinax en benzinepomp?
OK, het heet dus pertinax, nu kon ik hem gemakkelijk vinden om te bestellen !!
De papieren pakkingen had ik er wel tussen, zelfs aangevuld met een beetje vloeibare pakking voor de zekerheid.
Tot de desintegratie was hij ook even lekvrij...
kaasjong

Bericht: # 183931Bericht kaasjong »

Vandaag weer eens iets kunnen doen.
Als eerste de nieuwe pakking bij de benzinepomp. 3 maal is scheepsrecht, hij is nu lekvrij!!
Vervolgens een beetje klein prutswerk gedaan zodat het er ordelijk uit ziet onder de motorkap en bij het dashboard.
Daarna de voordeuren er in. Die waren gevouwen omdat waarschijnlijk iemand met open deuren tegen palen aangereden was. Dat was weggewerkt maar nu we de deuren teruggeplaatst hebben denk ik dat de scharnieren toch ene klap gehad hebben.
Ik heb nu de deuren dicht gedaan en daarna de schroeven van de scharnieren aangedraaid. Hopen dat het allemaal een beetje gaat voegen.
Bertje

Bericht: # 183933Bericht Bertje »

Fijn dat de benzinepomp nu lekvrij is!
In mijn ervaring zetten portieren zich niet vanzelf. Ook (te) stugge after-market deurrubbers gaan niet na verloop van (acceptabele) tijd beter sluiten.
Als de portieren echt ontzet zijn kun je ze misschien beter vervangen. Het laaste type portier (binnenliggende deurscharnieren) is nog heel goed te vinden.
kaasjong

Bericht: # 183937Bericht kaasjong »

Bertje schreef: wo jun 26, 2024 9:00 am Als de portieren echt ontzet zijn kun je ze misschien beter vervangen. Het laaste type portier (binnenliggende deurscharnieren) is nog heel goed te vinden.
Ben bang dat je gelijk hebt maar ik kan het proberen. Er is toch tijd genoeg voorlopig
kaasjong

Bericht: # 183945Bericht kaasjong »

Gisteren een hoop kleine dingen van de lijst weggewerkt. Gewoon omdat het lekker is.
  • Afstellen van de mechanismes van de deuren
  • sigarettenaansteker in dashboard geplaatst
  • nummerplaat voor gemonteerd
  • bodem/ motor beschermplaat gemonteerd
  • Handremkabel netjes weggewerkt
  • Luchtfilter teruggeplaatst
En natuurlijk veel lol gehad. Komende weken helaas weer even niets. Ik denk dat ik de velgen maar ga aanpakken
kaasjong

Bericht: # 184011Bericht kaasjong »

OK, niet de velgen aangepakt dus....
Wel geprobeerd zelf de bekleding voor de stoelen st maken. Helaas ben ik geen Pippi Langkous...
Samen met de buurvrouw het echt geprobeerd maar dit was toch echt out of our league. Ik heb het opgegeven en gewoon maar nieuwe besteld. Die gaan we volgende week proberen te monteren
kaasjong

Bericht: # 184029Bericht kaasjong »

Gisteren de oliedruksensor vervangen. Was al vanaf het begin kapot maar elke keer vergeten een nieuwe te kopen (het is natuurlijk een hele investering :roll:). Toch altijd fijn om na het plaatsen te zien dat het weer werkt, daar wordt ik wel blij van. Was ook wel nodig want wat kan je er slecht bij zeg. Volgende keer een nieuwe erin zetten als de motor er nog uit is..
Daarna met de nieuwe hoezen aan de gang. Ze zien er prachtig uit (zwart skai). We hadden de hoop om 1 stoel te kunnen opknappen en bekleden. Dat werd hem helaas niet. Het uit elkaar halen moest heel behoedzaam en nam aardig wat tijd. Daarnaast moest er toch redelijk wat opgeknapt worden aan de stoel want er waren stukjes draad geknapt.
We hebben het gerepareerd met staaldraad en tie-wraps maar nadat we klaar waren hadden we geen tijd meer om de hoes te plaatsen. Dat komt de volgende week met foto's
Bertje

Bericht: # 184030Bericht Bertje »

Zorg ook dat alle spiraalveren onder het zitvlak in orde zijn. Het zijn net fietsspaken: als er eenmaal 1 of 2 gebroken zijn volgen er meer. Niks zo vervelend als een doorgezakte stoel (met wat pech kost dat je ook je bekleding omdat die dan onder spanning komt te staan).
Plaats reactie