Aftapplug benzinetank los

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Aftapplug benzinetank los

Bericht: # 183747Bericht Rutger-peer »

Hallo allen!

Lang geleden dat ik iets postte op het forum, maar ik heb een probleempje waarbij ik wel wat advies kan gebruiken. Ik was bezig mijn benzinetank af te tappen en daartoe wilde ik de aftapplug los draaien. In plaats van dat de plug er uit kwam, kwam ook de hele bus waar hij in paar gedraaid zit mee. Het is wat een gek systeem, want blijkbaar zit deze bus in het aluminium van de tank geperst, echter zit deze niet 'om' het plaatwerk van de tank heen, maar kan hij er eigenlijk gewoon naar onderen toe uit. Vermoed dat het geplakt zit met het een of ander. Heeft iemand dit probleem ook gehad? Bijgevoegd een foto:


Afbeelding



Afbeelding

Terug er in drukken werkt niet, want hij klemt niet..
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5260
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Aftapplug benzinetank los

Bericht: # 183750Bericht Bertje »

Inderdaad lang geleden, Rutger! Leuk dat je die gele GTL nog hebt. Inmiddels nog een keer aangepakt?

De tank is niet van aluminium, maar gewoon van staal. En die plug zit gesoldeerd. Je kunt hem dus proberen terug te solderen, of het gat gewoon dicht lassen. In praktijk draai je die pluggen 9 van de 10 keer van de tank af i.p.v. los.

Bij zowel solderen als lasser eraan denk de tank van tevoren goed te luchten/spoelen...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rutger-peer
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma feb 22, 2010 12:27 am
Locatie: Groningen

Re: Aftapplug benzinetank los

Bericht: # 183753Bericht Rutger-peer »

Ha Bertje! Leuk dat je me nog herkent. Ik heb hem inderdaad nog steeds! Ben er afgelopen zomer zelfs mee naar Rome geweest. Hij heeft zich wonderwel goed gehouden. Er zijn al wel eens nieuwe spatborden op gekomen en hij is zelfs twee keer aangereden dus ik heb er wel wat werk aan gedaan over de jaren. Ook heb ik de hele voorkant er wel eens af gehad voor een overhaul ivm olielekkage. De motor heb ik een aantal jaar terug helemaal opnieuw opgebouwd. Het is een trouw bakkie!

Wat betreft je tips, dank daarvoor! Op het Engelse forum zeiden ze ook al zoiets. Ik had die optie zelf nog niet bedacht, gek genoeg. Ik dacht altijd dat de tank van aluminium was, omdat er een soort laagje op zat, maar dat is waarschijnlijk verzinkt staal geweest? Ik zal er eens mee bezig en laat weten wat het resultaat is.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 380
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Aftapplug benzinetank los

Bericht: # 183754Bericht Crelesy »

Wat Bertje zegt. Zit gesoldeerd. En je bedoeld denk ik de zinklaag die op alu lijkt.
Solderen op oud zink is niet te doen. Echt even een laagje er af schuren eerst. En vloeimiddel gebruiken. Ik heb toen voor zinken dakgoot gebruikt. Dat werkt goed.
Alleen luchten zou ik niet doen. Juist t gas is heel brandbaar van benzine.
Of expres aansteken. ( Is leuk maar je tank krijgt een ander model als je pech hebt) of vullen met water. Pas dan weet je zeker dat je niet verrast word.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Plaats reactie