Nadat ik eerst dacht dat het vreselijk schurend geluid van mijn dynamo kwam, vermoed ik toch dat mijn waterpomp aan het opraken is. Ook als dat vreselijke geluid weer ff weg is, en de motor goed warm is, dan hoor je ook nog af en toe een tikketietik daarvandaan komen. Voor een waterpomp uit 1968 is dit toch een erg lange levensduur geweest.
Ik zit te dubben om een reproductie waterpomp te kopen, die rond de 70 euro is, of een OEM exemplaar die 150 euro is. Het prijsverschil is enorm. Maar zal dit ook echt uitmaken in levensduur e.d.? Iemand ervaring mee?
Ik ga wel voor een losse pakking en een vloeibare pakking.
Ik heb dit nog nooit gedaan. Wel vorig jaar alle koelslangen vervangen, was een leuk avontuur. Dit zal wel lukken denk ik, maar is het veel werk? Aftappen koelvloeistof...demonteren dynamo zodat ik beter bij de waterpomp kan..en dan een paar boutjes?
Bedankt alvast voor het meedenken.
Billancourt blokje waterpomp vervangen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Billancourt blokje waterpomp vervangen
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Re: Billancourt blokje waterpomp vervangen
Goedkoop is duurkoop. Het relatieve prijsverschil is groot, maar het absolute verschil niet (ben je ook ongeveer kwijt aan een tankbeurt).
Waterpomp demonteren: voorzichtig met de waterpompboutjes; deze (stalen) boutjes willen wel eens flink ingevreten zijn in de (aluminium) kop en waterpomp. Met wat pech draai je de kop eraf en ben je verder van huis. Bij het plaatsen van nieuwe boutjes dus altijd wat (koper)vet aan de boutjes smeren voor montage.
Waterpomp demonteren: voorzichtig met de waterpompboutjes; deze (stalen) boutjes willen wel eens flink ingevreten zijn in de (aluminium) kop en waterpomp. Met wat pech draai je de kop eraf en ben je verder van huis. Bij het plaatsen van nieuwe boutjes dus altijd wat (koper)vet aan de boutjes smeren voor montage.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Billancourt blokje waterpomp vervangen
Mijn ervaring , bij een 845 cc motor, is dat je erg slecht bij de schroeven van de waterpomp kan. Heb je een 1100cc dan heb je meer geluk en valt het inderdaad mee.
En altijd vloeibare pakking gebruiken naast de gewone pakking. Had ik niet gedaan dus ik zit nu met licht lekkage langs de pomp
En altijd vloeibare pakking gebruiken naast de gewone pakking. Had ik niet gedaan dus ik zit nu met licht lekkage langs de pomp
-
- Berichten: 1686
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: Billancourt blokje waterpomp vervangen
Er zijn zo hier en daar ook nog wel NOS originele Renault waterpompen te koop. Dat is het mooiste. Kijk op Ebay.fr of LBC. Prijzen tussen 30 en 50 euro. Boutjes waar mogelijk lang van te voren met kruipolie behandelen. En lossen gaat vaak beter met een impact tool. Ingewikkeld is het niet. Met geduld demonteren en met geduld in omgekeerde volgorde weer monteren. Inderdaad vloeibare pakking toepassen.
Re: Billancourt blokje waterpomp vervangen
bedankt allemaal!
Renault 4 R1123 845cc 1968
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986
Mercury Grand Marquis LS 4.6 V8 1997
Ford S-Max 2.5i 20V Turbo 2006
Honda Helix CN250 1986