Telecom F4

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Telecom F4

Bericht: # 183467Bericht Crelesy »

JoReno schreef: wo mar 27, 2024 11:53 am
Bertje schreef: wo mar 27, 2024 9:21 amonder de Franse plaat op de achterklep zat nog een (ander) geschilderd/gestempeld kenteken. Iemand enig idee wat dit kan zijn geweest?
..........ik gok maar wat: tijdelijk kenteken waarmee de 4F4 naar het bedrijf gereden kon worden om aangepast te worden voor de Franse Telecom ?
Ik had dat precies zo. Net voor ik naar de rdw ging om m op nl kenteken te krijgen, heb ik de platen er af gehaald. Toen zat er een ander nummer onder. Ik had wel even soort van angst dat I omgekat was of iets.

Na wat zoeken blijkt dit het originele eerste kenteken te zijn geweest. Dit is gewoon op een blauw vlak geverd origineel. Frankrijk is op enig moment over gestapt op nieuwe nummering en registratie per provincie. Toen kreeg men een nieuw nummer.
Bij mij was dit ook gepopnageld over het bestaande nummer.
Ik denk dat als je even googled, je met je plaat nummer kan achterhalen welke plek deze heeft rond gereden.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Telecom F4

Bericht: # 183469Bericht Bertje »

OK, dat laat me denken aan de regionale kentekenplaten in Nederland, die als ik het wel heb in de jaren 50 werden uitgefaseerd ten gunste van een landelijk systeem. Mogelijk is men in Frankrijk langer doorgegaan met een voorloper van het huidige systeem, maar dat is dan ook een veel groter land, met mogelijk uitgebreidere departementele/regionale bevoegdheden.

@Crelesy: we weten al vrij goed waar deze wagen dienst heeft gedaan, blijkens de kentekenplaat én de allereerste foto in dit topic :)
viewtopic.php?p=182875#p182875
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Telecom F4

Bericht: # 183511Bericht Bertje »

Laatste zaken voor de APK. Voorruit had een barst en in de auto lag bij aankoop nog een prima vervangende voorruit. Dus die erin gezet (raamsponning bleek gelukkig nog puntgaaf). Ik heb wel eens tips gelezen van het rubber bij montage smeren met afwasmiddel of vaseline, maar gewoon een sponsje met water erlangs halen bleek in dit geval ook voldoende. Het is een rubber met sierpees, die zijn volgens mij (bij verwijderde pees) ook wel wat flexibeler:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Telecom F4

Bericht: # 183519Bericht Bertje »

Vraag nog over de carburateur: de wagen laat zich lastig starten. Hij wil enkel aanslaan met de chokeknop maar een cm of zo uitgetrokken, en loopt dan zo laag in de toeren dat hij bijna uitvalt. Trek ik de knop dan verder uit met als doel meer toeren, dan valt hij daadwerkelijk uit. Meer toeren maken met het gaspedaal helpt ook niet, enige oplossing is: 10-20s (zeer) laagtoerig laten draaien en dan een dotje gas geven.

Chokeafstelling komt volgens mij neer op afstellen positieve gasklepopening. En als ik het goed begrepen heb is dat hoe ver de gasklep opent met chokeknop helemaal uitgetrokken, dwz chokeklep volledig gesloten. En die opening wordt dan weer uitgedrukt in de diameter van het calibratiestaafje/boortje dat nog net tussen gasklep en gasklephuis door past. Klopt dit?

Het betreft trouwens een Solex EI 32 met automatische choke. Die heb ik zelf nooit eerder gemonteerd gehad. Het "automatische" komt er denk ik op neer dat de chokeklep vanzelf steeds verder opent als de carburateur opwarmt (bimetalen spiraal), maar dan nog moet je uiteindelijk zelf de chokeknop weer indrukken als de motor op temperatuur is. Zo ver ik het begrijp heeft dit automatiek geen invloed op de koude start die nu zo moeilijk gaat (de chokeklep sluit dan gewoon helemaal als ik de knop helemaal uittrek).

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Telecom F4

Bericht: # 183529Bericht Crelesy »

Hmm.
Ken deze carburateur niet goed, maar mijn vermoedden is dat nu bij koude start alleen t stationair kanaal benzine heeft. En daar bij koude motor net op kan lopen. Of in iedergeval te weinig benzine krijgt via welk kanaal dan ook. Elke vorm van lucht toevoer slaat I op af. En de choke werking voegt nu blijkbaar geen benzine extra toe.
Is je vlotter niveau wel op orde? En de benzine toevoer?

Wat choke klep afstelling denk ik dat je t goed hebt. Je stelt af hoe ver de gasklep open gaat als de choke er helemaal op staat
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Telecom F4

Bericht: # 183603Bericht Bertje »

Het mysterie van de choke is opgelost: achter die ronde (koperen?) insert rechts blijft een plunjertje/zuigertje te zitten. Dit is te zien als je de zijkant van het chokemechaniek demonteert (3 boutjes). Dit plunjertje liep niet meer lekker, waardoor de chokeklep soms niet (helemaal) sloot als je de chokeknop uittrok. Beetje gesmeerd en nu loopt dit weer soepel; de auto start nu ook zoals het hoort.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie