ratelen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

ratelen

Bericht: # 183419Bericht deutz »

Wie heeft het ook eens mee gemaakt; een schavend en stotterend geluid uit vermoedelijk de versn. bak.
doet zich voor na een langere rit met hogere snelheid, ong. 110 km/uur.
Na snelheid afnemen blijft het geluid aanwezig.
lijkt of er een lagerbus in het huis meedraait, komt alleen voor bij hogere buiten temperatuur.
Na een tijdje met lagere snelheid gereden te hebben is het geluid weg, ik denk dat de temperatuur in de versn. bak dan wat gedaald is.
Olie in de bak is op peil, wordt ook regelmatig ververst.
mijn vorige versn.bak had het ook...!
De bak zit aan een 1400 motor.
Misschien dat dikkere olie uitkomst bied, maar welke soort dan?
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: ratelen

Bericht: # 183420Bericht Crelesy »

Tja. Nooit gehad met een HAO R4 bak. Maar als t koud of kouder er niet is, dan is t in mijn ervaring niet een kogel lager of zo.
Meestal algemene slijtage van tandwielen of assen/bussen die wat ruimte krijgen zodat de tandwielen die ruimte ook hebben.
Dit is slecht te beoordelen zonder heel de bak open te maken. En dan ook echt helemaal. Dus alles er uit.
Wel even checken of t echt niet uit remmen, koppeling of iets dergelijks komt.
Soms heb je geluk en kan je dit uit stellen door iets boven pijl te blijven met olie( wel maar iets! Er is een reden waarom er een maximum hoeveelheid voor staat!) Of dikkere olie.

Ik heb t veel met tussenbakken en versnellingsbakken van 4x4 gehoord. Was meestal een geharde as/ naaldlager combinatie die slecht werd. Of algemene slijtage. Dus alles meer speling. Dit ging altijd lang goed en soms zelfs zonder bijgeluiden als je van 75w naar 85w olie ging. Maar dat merkte je soms wel in verbruik en topsnelheid.

Dus wil je een tussen oplossing, rommel met de olie. Tap af en check op gruis. Vul af iets hoger of dikker.

Goed oplossen is bak open. Soms vind je iets op t oog. Soms moet je goed meten aan div onderdelen, maar das zonder gegevens of een goed voorbeeld niet te doen.
Ouwe meuk is leuk (beer)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: ratelen

Bericht: # 183431Bericht deutz »

Ja, als je het goed wil doen moet je de bak openmaken, op zich geen probleem, ware het niet dat ik de 4 elke dag gebruik, momenteel ong. 100 km per dag.
Andere bak aanschaffen en die eerst open maken, en eventueel in orde maken.
Het vreemde is dat het maar af en toe is.
Eerst maar eens dikkere olie erin.
Bedankt voor je reactie.
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis!
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: ratelen

Bericht: # 183493Bericht deutz »

Versn.bak olie afgetapt, was vroeger doorzichtig bruin, nu niet doorzichtig grijs ...
Nieuwe wat dikkere olie in gedaan, tot op heden geen bijgeluiden meer!
Dat grijs uit de bak duidt wel op een versleten lager, mettertijd een revisie doen, maar ja, zolang het goed functio
neerd .......
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: ratelen

Bericht: # 183495Bericht Crelesy »

Grijs? Heb je de olie nog?
Kijk even wat er gebeurt als je er een magneet in de buurt houd. Als dan de olie naar de magneet wil zit er veel ijzer in. Kan tandwielen, assen of lagers zijn.
Is het niet magnetisch, dan is je carter/ huis ergens aan t uitlopen. Dat gaat vrij hard.
Ik zou in beide gevallen je anwb pas in de buurt houden en gaan kijken voor een vervangende bak.
Grijs metaal vervuilde olie is echt nooit een goed teken. In het beste geval is t enkel tandwiel slijtage en lang geen olie vervangen. In t slechtste geval komt alles uit 1 lager en die geeft morgen de geest door teveel speling en heel de boel blokkeert. ( al een keer ondervonden op de snelweg met 100 + kmpu. Veel neven schade aan de rest van t rijwerk)

Had liever gezien dat er olie uit kwam waar je nog enigzins door heen kon kijken.
Ouwe meuk is leuk (beer)
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: ratelen

Bericht: # 183536Bericht deutz »

Doorkijkbare olie had ik ook liever!
Op het moment met nieuwe dikkere olie en goed aan peil de laatste 150 km geen gekke geluiden meer!
Voor mij staat vast dat het een lager is wat aan het afsterven is, als ik meer tijd heb de boel eens opereren.
Dank voor het meedenken.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie