spruitstuk venturi

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
diamond
Berichten: 298
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

spruitstuk venturi

Bericht: # 183083Bericht diamond »

Er zit een haaks aansluitinkje in het spruitstuk
waar vindt ik dit gaatje weer terug in mijn spruitstuk
om door te blazen of reinigen?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: spruitstuk venturi

Bericht: # 183090Bericht Bertje »

Is wel eens dicht gekoekt. Kwestie van goed schoonmaken totdat je ergens een puntje van afwijkende kleur ziet.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
diamond
Berichten: 298
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: spruitstuk venturi

Bericht: # 183091Bericht diamond »

okay maar als ik er perslucht opzet waar komt het dan uit?Zodat ik zeker weet dat ie open is.
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: spruitstuk venturi

Bericht: # 183092Bericht jandoe1000 »

Ik heb ook zo'n spruitstuk met een aansluiting voor een slangetje. Na lang speuren ben ik tot de conclusie gekomen dat er geen gaatje inzit.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: spruitstuk venturi

Bericht: # 183096Bericht Bertje »

De grote boring voor het pijpje gaat gewoon over in een kleinere boring voor de daadwerkelijke vacuumaansluiting.
Ik heb het zelf ooit verstopt gehad, en had was goed zoeken naar een klein zwart stipje dat ik met een boortje doorgeprikt/geboord kreeg. Geen perslucht gebruiken, gewoon blazen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
diamond
Berichten: 298
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: spruitstuk venturi

Bericht: # 183097Bericht diamond »

Ik kan /durf het haakse pijpje er eigenlijk niet uit te halen omdat ik denk dat ie dan afbreekt zie ook nergens waar nieuw te koop ook geen onderdeelnr.
Maar Bert kan ik er van uitgaan dat het gaatje dan gewoon rechtdoor loopt en direct uitkomt in de inlaat.
Dan kan ik mogelijk proberen daar wat weg te slijpen voor duidelijkheid.
Spruitstuk is nu toch al van de kop af?
Is wel jammer nieuwe restrictie gekocht en dan aansluiten op een dicht pijpje (uhh)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: spruitstuk venturi

Bericht: # 183098Bericht Crelesy »

jandoe1000 schreef: ma jan 22, 2024 11:43 am Ik heb ook zo'n spruitstuk met een aansluiting voor een slangetje. Na lang speuren ben ik tot de conclusie gekomen dat er geen gaatje inzit.
Bij mijn 839 ook wel het pijpje maar geen gaatje.

Ik heb zoizo de carburateur sproeier vergroot om beter te lopen op E95 E10 benzine. Dat gaatje is alleen maar om troep uit je carter onluchting weer terug je blok in te mikken.
Dat gebeurt ook al boven op die zenith carburateur.

Als I dicht is kan I ook niks toevoegen aan extra lucht. In mijn ogen alleen maar een verbetering omdat je nu alles via de carburateur kan regelen ipv een extra gaatje na de carburateur. Maar ik weet dat veel renault 4 kenners daar anders naar kijken.
Je hebt nu een restrictie volgens t boekje in je slang gemaakt. Als je die ook in je spruitstuk wilt, kan je toch weinig schade doen. Ik zou zoals Bertje zegt dan gewoon met een mm boortje wat gaan peuren tot je een zacht plekje vind en dan door boren. Restrictie zit nu in je slang dus gauw te groot zal je niet gaan.
Ouwe meuk is leuk (beer)
diamond
Berichten: 298
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: spruitstuk venturi

Bericht: # 183100Bericht diamond »

Ik kon het niet laten en wou het weten,
haakse stukje dus afgebroken :roll:
en inderdaad na poeren een klein gaatje waar een 1,5 mm boortje door past.
Zat dus potdicht zelfs met 8 bar.erop.
Als het toch geen verschil maakt dan lekker dichtproppen maar weer :)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: spruitstuk venturi

Bericht: # 183102Bericht Crelesy »

diamond schreef: ma jan 22, 2024 9:44 pm Ik kon het niet laten en wou het weten,
haakse stukje dus afgebroken :roll:
en inderdaad na poeren een klein gaatje waar een 1,5 mm boortje door past.
Zat dus potdicht zelfs met 8 bar.erop.
Als het toch geen verschil maakt dan lekker dichtproppen maar weer :)
Sorry voor de onduidelijkheid, maar het maakt wel verschil. Alleen ik vind 't geen goede oplossing en heb mijn carburatie op mijn motor zonder gaatje aangepast.( ik had dat gaatje al niet, maar toch aangepast op E10 benzine eigenlijk< dat is armere benzine)
Zonder dat gaatje loopt de motor ook wat rijker. Iets wat met de huidige benzines alleen maar een verbetering zou moeten zijn. Maar t kan toch betekenen dat nu de motor minder optimaal loopt. Dit zul je zelf moeten ondervinden.
Ik weet natuurlijk niet hoe origineel de rest is afgesteld en wat de uitkomst exact word zonder dat gaatje.
Het mooiste beginpunt om de motor goed te laten lopen is natuurlijk eerst alles origineel maken.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: spruitstuk venturi

Bericht: # 183103Bericht Bertje »

Ik bedoelde eigenlijk: goed schoonmaken en doorprikken vanuit de binnenkant van het spruitstuk. Vanaf de buitenkant hoef je niet schoon te maken om te weten waar je moet zitten: gewoon het midden van het gat aanhouden.

Mijns inziens heeft die vacuumaansluiting 2 functies. Ten eerste is het deel van je stationairsysteem, het is een (kleine) bypass van lucht buiten je gasklep om. Als de aansluiting verstopt zit wordt je stationairmengsel rijker, dit kun je denk ik met de mengselschroef (deels) compenseren. De tweede functie is dat dat kleine beetje vacuum de dikkere carterontluchtingsslang schoon houdt door sludge af te zuigen. Kortom: je kunt zonder, maar het zat er niet voor niks
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: spruitstuk venturi

Bericht: # 183104Bericht jandoe1000 »

In de vroege viertjes met de Billancourt motor zat er geen pijpje op en geen gaatje in het spruitstuk en die motortjes liepen en lopen, goed afgesteld en met een gewone Zenith IF 28, keurig netjes en zuinig. En aangezien in de praktijk blijkt dat die gaatjes meestal dicht zitten (wat wil je als je probeert on 'sludge' af te zuigen door een gaatje van 1,5 mm) en de autootjes gewoon doorrijden zou ik me er geen zorgen over maken. Het is leuk om iets origineel te hebben en te houden maar als het zo onpraktisch blijkt heb je er niks aan. Ik vermoed dat het idee is ontstaan tijdens de oliecrisis van de jaren 70 van de vorige eeuw om de viertjes op papier nog zuiniger te maken.
Laatst gewijzigd door jandoe1000 op di jan 23, 2024 3:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: spruitstuk venturi

Bericht: # 183105Bericht Crelesy »

Ja ik denk dat je daar gelijk in hebt. Zuiniger en schoner proberen te maken. Vaak ten koste van de prestaties.

Ik heb bewust gekozen om e10 te tanken omdat er geen keeringen in het blok zitten. Dus ik nam aan dat dat wel kon.
Binnen een dag stroomde de vlotter over omdat de plastick vlotter en met name de as was uitgezet. Dat heb ik verholpen en ben gaan rijden. Ik vond m te arm lopen en heb de sproeier vergroot. Toen liep alles mooi. Sloeg minder snel af bij t wegrollen vanuit stilstand enzovoorts.
En dit alles met een zenith if28.
Eigenlijk wil ik heel de carter ontluchting gewoon naar beneden hangen en de rest afdoppen. Ik hoef die troep uit t carter niet per se in de verbranding mee. Maar goed. Zo kiept I alles in de carburateur en is t milieu er misschien iets blijer mee.
Ouwe meuk is leuk (beer)
diamond
Berichten: 298
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: spruitstuk venturi

Bericht: # 183106Bericht diamond »

Dat was het probleem Bert van binnen uit was er niets te zien en zeker geen gaatje,
ook na krassen /krabben was er niets te zien,opnieuw open maken kan nog later.
Plaats reactie