Vandaag heb ik wat tijd gestoken in het verder afmonteren van het chassis. Om te beginnen heb ik de achterste bumpersteunen gemonteerd. Om het chassis binnenkort op 4 wielen te kunnen zetten, moeten er uiteraard 4 wielen gemonteerd worden; de 4 velgen die ik heb laten stralen en in de rode primer heb laten zetten, zijn nog niet voorzien van de juiste afwerking en zijn óók nog niet van banden voorzien. Op onze kluszolder liggen nog 4 wielen van een R5 die later voorzien is van ander velgen, en die wielen gebruiken wij altijd als tijdelijk onderdeel om alles verplaatsbaar te houden:
De handmatige uitlijning van de achteras lijkt, visueel gezien, gelukt te zijn (let maar niet op de opvallende slijtage van die banden, dat is niet van belang !). Het chassis wordt zo alsmaar zwaarder, zeker als de voorwielophanging straks klaar is. Om het chassis op zijn wielen te krijgen, hangen wij de achterbrug t.z.t. in de motortakel, tillen met z´n tweeën de voorkant op en de derde man rijdt het dragende frame weg en laat de achterbrug langzaam zakken terwijl de 2 tillers de voorkant laten zakken.
De montage van de bumpersteunen vóór is altijd iets ingewikkelder: welke steun moet links, welke rechts, welke moet over welke heen gemonteerd worden etc. De simpelste is de steun waar de claxon aan bevestigd wordt, want daar zit een draadeind aan vast. De rest wijst zich eigenlijk vanzelf, maar een tekening in het Renault-onderdelen-boek helpt dan tóch weer om het meteen goed te doen. Wat opvalt is dat de dwarssteunen zowel links als rechts niet passen (terwijl het wél de originele zijn en de Napoleonshoed niet van het chassis verwijderd is geweest). Die 2 dwarssteunen zijn samen met een aantal andere onderdelen bij de straler geweest en zijn gepoedercoat........ik zal ze tóch in de bankschroef moeten zetten om ze enigszins te buigen zodat ze als het ware korter worden en de bout die door de Napolenshoed gaat óók door de bumpersteun gaat. Wordt vervolgd !
Verder zijn de steunen voor de radiateur gemonteerd; ook die steunen worden weer aan één van de bouten van de bumperbeugels vastgezet (maar ook nog aan een iets kleiner boutje daaronder). Radiateur is nieuw, rest mij nog om 1 busje te maken die in de rubberen houder past waar de draadeinden van de radiateur in moeten. Bij aanschaf van de auto bleek de radiateur gewoon "los" in de rubbers te staan (zonder moeren aan de onderkant)........dat kan natuurlijk óók

, maar heeft niet mijn voorkeur. En dan moet er ook nog een nieuwe koperen ring tussen de temperatuursensor/schakelaar en de radiateur. Maar: de radiateur past er precies in (dat kan eigenlijk ook niet anders).

Renault 4TL Savane (Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)