Welke ruitenwissers?

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
fopman
Berichten: 71
Lid geworden op: wo mei 05, 2010 5:56 pm
Locatie: Grou, Friesland
Contacteer:

Welke ruitenwissers?

Bericht: # 182203Bericht fopman »

Meestal vind ik het antwoord op een probleem hier al op het forum, omdat iemand anders de vraag al heeft gesteld, maar nu kon ik het niet vinden. Daarom twijfel ik nu of ik niet een heel domme vraag stel, maar ik waag het er maar op.

Mijn ruitenwissers zijn in november nog door de APK gekomen, maar nu bungelden er stukjes rubber los. Dus ik heb nieuwe besteld. Eerst van Hella op Amazon. Die pasten niet goed om de ruitenwisserarm, dat is een RVS arm, met aan de buitenkant een klein puntje en aan de binnenkant een kleine inkeping. Daarom maar naar een website gegaan waar ik op basis van mijn kenteken 'als beste getest' Bosch 280mm heb besteld. Maar die krijg ik nu ook met geen mogelijkheid op de ruitenwisserarm. Heeft iemand daar ervaring mee? Is er een truc voor of moet er een speciaal iets tussen?

De oude ruitenwissers zijn van Valeo en zitten wel goed vast. Passen alleen ruitenwissers van Valeo soms op een R4?
Renault 4TL
tweede project type R1123 | Motor: 845cc type 800-05 | bouwjaar 1976 | kleur 705 Rouge
Renault 4L
eerste project type R1120 | Motor: 747cc type 680-02 | bouwjaar 1963 | kleur 618 Gris Templier
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Welke ruitenwissers?

Bericht: # 182205Bericht jandoe1000 »

Een domme vraag is het niet en Valeo is niet de enige passende wisser voor een R4. Meestal zitten er bij nieuwe ruitenwissers diverse adapters. Helaas niet altijd de goede dus gooi daarom nooit adapters van versleten wissers weg. Het zal een beetje puzzelen worden, afhankelijk van hoe de nieuwe wissers er precies uitzien in vergelijking met de oude. Kijk eerst of de oude adapters op de nieuwe wissers passen. Er zijn meestal vier plaatsen waar je kunt vervangen: i) de wissers compleet met wisserarm, ii) het geheel op de wisser arm, iii) alleen de wisser op de bevestiging tussen adapter en wisser en iv) in geval van nood kun je ook het wisser-rubber van de oude wisser vervangen door dat van de nieuwe, mits het profiel hetzelfde is. Succes!
Gebruikersavatar
fopman
Berichten: 71
Lid geworden op: wo mei 05, 2010 5:56 pm
Locatie: Grou, Friesland
Contacteer:

Re: Welke ruitenwissers?

Bericht: # 182206Bericht fopman »

Dankjewel Jandoe1000, dan ga ik vanavond eens kijken of ik de adapters van de versleten wissers om kan zetten naar de nieuwe wisserbladen. Nu kan ik tenminste weer verder! :)
jandoe1000 schreef: di jun 27, 2023 3:41 pm Een domme vraag is het niet en Valeo is niet de enige passende wisser voor een R4. Meestal zitten er bij nieuwe ruitenwissers diverse adapters. Helaas niet altijd de goede dus gooi daarom nooit adapters van versleten wissers weg. Het zal een beetje puzzelen worden, afhankelijk van hoe de nieuwe wissers er precies uitzien in vergelijking met de oude. Kijk eerst of de oude adapters op de nieuwe wissers passen. Er zijn meestal vier plaatsen waar je kunt vervangen: i) de wissers compleet met wisserarm, ii) het geheel op de wisser arm, iii) alleen de wisser op de bevestiging tussen adapter en wisser en iv) in geval van nood kun je ook het wisser-rubber van de oude wisser vervangen door dat van de nieuwe, mits het profiel hetzelfde is. Succes!
Renault 4TL
tweede project type R1123 | Motor: 845cc type 800-05 | bouwjaar 1976 | kleur 705 Rouge
Renault 4L
eerste project type R1120 | Motor: 747cc type 680-02 | bouwjaar 1963 | kleur 618 Gris Templier
Plaats reactie