kachel lekt

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
noppie
Berichten: 12
Lid geworden op: ma aug 11, 2008 9:16 pm
Locatie: Leek

kachel lekt

Bericht: # 182162Bericht noppie »

Beste mensen
Mijn R4 uit 1965 lekt bij het kraantje van de kachel.
Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
Ik heb het onderdeel ontkalkt en schoongeblazen.

Norbert
C'est la vie(r)
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: kachel lekt

Bericht: # 182163Bericht jandoe1000 »

Je moet eerst proberen vast te stellen wat er precies lekt. De beste manier is de kachel uitbouwen en het geheel inspecteren, kraan en slangen en de kachelradiator. Om de kachel uit te bouwen moet je het dashboard en kachelhuis demonteren en het koelsysteem aftappen. Er zit een aftapplug op de radiateur, rechts onderaan. Als je opziet tegen de demontage van de kachel dan kun je simpelweg de kachel afkoppelen door de twee slangen, in en uit, aan elkaar te zetten en kort te sluiten. Daar kun je probleemloos mee rijden totdat je voldoende moed verzameld hebt om het goed op te lossen. Ik neem aan dat een viertje uit 1965 in de winter nooit buiten komt dus de kachel heb je niet nodig. Nadeel van deze tijdelijke oplossing is wel dat je geen ontluchtingsnippel meer hebt en dat je voor hele warme dagen en lange ritten in de zomer de extra koelcapaciteit van de kachel niet ter beschikking hebt. Uiteindelijk moet je het dus wel goed oplossen door reparatie of vervanging van de kachel(kraan).
noppie
Berichten: 12
Lid geworden op: ma aug 11, 2008 9:16 pm
Locatie: Leek

Re: kachel lekt

Bericht: # 182164Bericht noppie »

Dank voor je bericht. Ik vrees dat het kraantje vervangen moet worden. Mogelijk dat het magazijn nog eentje heeft.
C'est la vie(r)
Plaats reactie