Contactslot vervangen.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Sunra
Berichten: 60
Lid geworden op: wo mei 08, 2019 7:51 am

Contactslot vervangen.

Bericht: # 182062Bericht Sunra »

Geen goede dag vandaag Bezig met het probleem van de knipperlichten. Met het aanzetten van het contactslot, blokkeert nu de sleutel
Staat half tussen uit en aan, maar krijg de sleutel maar een kleine slag gedraaid Te weinig om de auto te startten, en ook om de sleutel uit het slot te krijgen. Gevalletje van de regen in de drup
Ik probeer nu de hele cilinder te verwijderen, maar nu de kap van de stuur kolom eraf is, zie ik niet hoe ik de cilinder uit de behuizing krijg. Iemand die raad weet ? ( Renault R4 tl 1983) Groeten Jaap
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Contactslot vervangen.

Bericht: # 182064Bericht jandoe1000 »

Voirdat je iets sloopt, probeer eerst eens een beetje aan het stuur te draaien en dan de sleutel. Vaak lukt het dan wel omdat je de druk op het stuurslot eraf haalt.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Contactslot vervangen.

Bericht: # 182065Bericht Bertje »

Eens met Jandoe, zie bovenstaande.
Om het slot (heel) eruit te krijgen moet de slotcilinder gangbaar zijn: moet naar garagestand "G" gedraaid worden en dan kun je het pennetje dat daarmee in het verlengde ligt indrukken en het slot uit de stuurkolom schuiven (ik neem aan dat je het kruiskopboutje al gevonden had, of dat dit al afwezig was).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Sunra
Berichten: 60
Lid geworden op: wo mei 08, 2019 7:51 am

Re: Contactslot vervangen.

Bericht: # 182068Bericht Sunra »

Jandoe 1000 en Bertje. Bedankt voor de reactie. Stuur bewegen had ik eerder gedaan, zonder resultaat. Hij staat ook niet op stuurslot stand. Helaas ook niet in de " garagestand" Ik zal dus het slot waarschijnlijk moeten uitboren in een tussenstand. De sleutel zit nog steeds vast op zijn plek, maar met uitboren moet ik de sleutel afbreken??? Waar kan ik het beste de boor zetten om de cilinder uit te boren?
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Contactslot vervangen.

Bericht: # 182069Bericht jandoe1000 »

Heb je al slotspray gebruikt? Misschien is het gewoon vuil. Ik zou pas gaan boren als al het andere zonder resultaat bleef. Ik heb wel eens een cilinder uitgeboord en deed dat gewoon in het midden van de cilinder met de afgebroken sleutel erin. Gebruik een boor van goede kwaliteit want als die afbreekt in je slot dan ben je nog veel verder van huis.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Contactslot vervangen.

Bericht: # 182070Bericht Bertje »

Probeer eens wat aan de sleutel te duwen/trekken tijdens het draaien. Soms is de baard (vertanding) wat versleten, waardoor de pennetjes net niet goed genoeg in lijn liggen om de cilinder te verdraaien. Weet je zeker dat de sleutel er uberhaupt diep genoeg in zit en had je al eerder problemen met het contactslot?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Sunra
Berichten: 60
Lid geworden op: wo mei 08, 2019 7:51 am

Re: Contactslot vervangen.

Bericht: # 182073Bericht Sunra »

Hoi Bertje Het slot werkte prima tot een paar dagen ervoor. mijn vrouw problemen had, de sleutel eruit te krijgen ( Zij gebruikt de R4 nog het meeste, Ik "mag" hem reserveren wanneer ik er mee weg wil :D ) Dus slechts 1 x eerder het probleem Daarna nu ook zo vast, dat hij er met geen mogelijkheid uit te krijgen is De R4 kwam wel met een " nagemaakte" sleutel, maar die heeft het de 4 jaar dat we de R4 nu hebben., altijd wel goed gedaan. Ik zal nog eens " rommelen" met de sleutel Het slot staat inmiddels ook al 24 uur in de slotspray, maar ik voelde er nog weinig beweging in. Ben bang dat het boren wordt. Wens me maar succes. :roll:
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Contactslot vervangen.

Bericht: # 182074Bericht Bertje »

Nou succes!

Ik blijf het een gekke casus vinden, maar die sloten lijken inderdaad af en toe te sneuvelen. Veel R4tjes hebben een aparte sleutel voor het contactslot, wat suggereert dat dat ooit vervangen is.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Sunra
Berichten: 60
Lid geworden op: wo mei 08, 2019 7:51 am

Re: Contactslot vervangen.

Bericht: # 182105Bericht Sunra »

Mijn sleutels waten ook niet origineel ( mogelijk daar een probleem? Slecht gemaakte copy?) Ik had 3 verschillende 1 contact, 1 voor deuren en 1 voor tankdop
Plaats reactie