carterontluchting

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

carterontluchting

Bericht: # 181930Bericht dirkoosterhoff »

Hoi,
Vanaf het kleppendeksel gaat er naar mijn carburateur een slang met een T stuk wat naar het spruitstuk gaat voor de carter ontluchting.
Wat doet dat precies met de carburateur? Kun je die slang ook los koppelen van de carburateur? Ik bedoel dat je dan alleen vanaf het kleppendeksel een slang hebt ( die je dan langs de motor naar beneden laat lopen ) voor een optimale carter ontluchting?
Waarschijnlijk een domme vraag maar ik ben nog steeds aan het uitzoeken waarom er toch nog druppeltjes olie uit het gaatje van mijn benzinepomp komen. Er moet ergens overdruk zijn. Compressie is goed. Motortje loopt geweldig. Benzinepomp en alle nodige pakkingen zijn vervangen en in orde. Oliepeil is gewoon goed. Alleen een slang vanaf het kleppendeksel zodat je optimale ontluchting hebt is dan misschien een oplossing? Ik weet het echt even niet meer en als dit niet kan of iets oplost dan laat ik het maar zo. Dan maar wat lekkage langs de benzinepomp.
Dirk
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: carterontluchting

Bericht: # 181932Bericht Bertje »

Deze slang zorgt ervoor dat de carterdampen via de carburateur in de motor worden verbrand ipv onverbrand de atmosfeer in geblazen worden. Slang los koppelen gaat de carterdruk denk ik niet verlagen: de ingang van de carburateur heeft lichte onderdruk, de atmosfeer niet. De dunnere slang (met restrictie) moet sowieso aangesloten blijven op het spruitstuk: anders ga je (te veel) valse lucht trekken.

Als je denkt dat je carterdruk te hoog is, is het zaak je compressie eens te (laten) meten. Moet 8 bar of meer zijn.
Dit bericht ook al gelezen, over dat het asje van de brandstofpomphevel afgedopt moet zijn? viewtopic.php?p=181799#p181799
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: carterontluchting

Bericht: # 181936Bericht dirkoosterhoff »

Heb ik gelezen. Maar ik heb een (nieuwe) Spaanse pomp. Die zit anders in elkaar. Het blijft een raar probleem maar ik denk dat ik de druppeltjes maar voor lief neem. Alles functioneert verder prima.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 363
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: carterontluchting

Bericht: # 181942Bericht Crelesy »

Ik denk toch dat het ergens in die buurt lekt, maar dan niet uit de benzine opvoerpomp komt.

Beetje vaag als je alles al hebt vervangen en t lekt nog steeds. Komt t niet gewoon onder je kleppen deksel vandaan. Dat spoortje olie word door de hitte misschien heeel dun en onzichtbaar. En vormt pas een druppel als t ergens laag aan je pompje hangt.

Als je je vuldop er af haalt en je haar word niet meteen geföhnd, zal t met carterdruk wel mee vallen hoor. Je nieuwe pompje en pakkingen zijn niet zomaar lek bij een beetje zuiger lekkage.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: carterontluchting

Bericht: # 181944Bericht Bertje »

Crelesy schreef: di apr 18, 2023 8:44 pm Komt t niet gewoon onder je kleppen deksel vandaan. Dat spoortje olie word door de hitte misschien heeel dun en onzichtbaar. En vormt pas een druppel als t ergens laag aan je pompje hangt.
Goed punt! Die (rubberen) kleppendekselpakkingen worden na verloop van tijd keihard en krijgen dan de neiging tot zweten. Kijk eens hoe hard de jouwe is (deksel even los en checken met een nagel).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: carterontluchting

Bericht: # 181948Bericht dirkoosterhoff »

Goed punt, maar daar is het allemaal goed droog. het komt echt uit dat kleine gaatje bovenop de benzinepomp.
Het is eigenlijk ook wel logisch want bij zo'n Spaanse pomp met een stift bediening gaat de stift dus door een kunststof geleider en die is nooit 100% dicht anders zou de stift niet kunnen bewegen. Het is ook smering van die stift dus gaat daar olie door heen.
Het lijkt mij alleen niet de bedoeling dat het dan ook uit dat gaatje komt maar misschien moet ik dat dan maar voor lief nemen.
oude auto's lekken olie :D en zolang hij zo goed rijdt als nu ga ik toch de boel maar niet uit elkaar trekken.
Bedankt voor het meedenken!
Dirk
Plaats reactie