Diff omdraaien
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Diff omdraaien
Iemand vraagt mij om een 164 versnellingsbak voor een TL (Billancourt motor). Ik heb wel nog een 163 liggen, waarschijnlijk afkomstig van een F6 (Cleon). Volgens mij zijn de overbrengverhoudingen gelijk, maar de draairichting is anders. Als ik het differentieel omdraai verandert ook de draairichting, mag dat; als in: is dat technisch OK? Ik kan me voorstellen dat het in de fabriek ook zo gedaan werd, dus dat er geen fundamenteel verschil zit tussen een links- en een rechtsdraaiend differentieel.
Overigens zal ik de (kunststof) km-teller tandwieltjes uit die 164 bak moeten overzetten om te zorgen dat de tellerkabel de goede kant op gaat draaien.
Overigens zal ik de (kunststof) km-teller tandwieltjes uit die 164 bak moeten overzetten om te zorgen dat de tellerkabel de goede kant op gaat draaien.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Diff omdraaien
Het diff zelf denk ik niet. Is allemaal symmetrisch uitgelijnd toch. En de lagers zijn ook niet speciaal ofzo.
Weet niet zeker of de tandwielen van de bak nog anders schuin zijn. Niet dat de assen daarin opeens de andere kant op worden gedreven waardoor er druk op de tegenovergestelde uiteindes word gezet. Mogelijk is het daar niet voor ontworpen. Maar dat weet jij beter als ik denk. Ik heb nog maar 1 bak van binnen gezien..
Weet niet zeker of de tandwielen van de bak nog anders schuin zijn. Niet dat de assen daarin opeens de andere kant op worden gedreven waardoor er druk op de tegenovergestelde uiteindes word gezet. Mogelijk is het daar niet voor ontworpen. Maar dat weet jij beter als ik denk. Ik heb nog maar 1 bak van binnen gezien..
Ouwe meuk is leuk
Re: Diff omdraaien
Eerste indruk is dat diff omdraaien niet kan: ik krijg 1 van die aluminium schotels dan niet ver genoeg naar binnen gedraaid (conisch lager sluit op nog voordat de schotel "gehomed" is). Zal later nog eens kijken of ik iets verkeerd doe.
Ik heb helaas geen B-bak als voorbeeld staan, maar ik heb goede hoop dat tandwielen e.d. vergelijkbaar zijn; productietechnisch is het gunstig als B- en C-bak onderdelen gemeenschappelijk hebben. Dat zou ook verklaren waarom de tandwielverhoudingen van deze 163 (C-bak) en de gewenste 164 (B-bak) exact hetzelfde zijn.
Ik heb helaas geen B-bak als voorbeeld staan, maar ik heb goede hoop dat tandwielen e.d. vergelijkbaar zijn; productietechnisch is het gunstig als B- en C-bak onderdelen gemeenschappelijk hebben. Dat zou ook verklaren waarom de tandwielverhoudingen van deze 163 (C-bak) en de gewenste 164 (B-bak) exact hetzelfde zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Diff omdraaien
Hmm ik had ergens gelezen dat dat wel ging.. (diff omdraaien) ik zal eens zoeken..
Ouwe meuk is leuk
Re: Diff omdraaien
Ik ben eruit: het pignon zit iets lager dan het kroonwiel. Diff omdraaien kan alleen als die hoogtes gelijk zijn, anders gaat de vertanding niet goed uitlijnen, zie onderstaande:
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Diff omdraaien
Dus niet symmetrisch.. ja dan gaat het niet.
Kan je niet de diff van de te vervangen bak over zetten?
Kan je niet de diff van de te vervangen bak over zetten?
Ouwe meuk is leuk
Re: Diff omdraaien
Dat kan, maar dan moet ik ook de secundaire as overzetten, want pignon en kroonwiel zijn een (op elkaar ingeslepen) setje. Dat wil zeggen dat de hele bak uit elkaar moet, en dan kan ik net zo goed de originele bak repareren.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd