Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181724Bericht kaasjong »

Bertje schreef: za mar 04, 2023 9:04 pm Het probleem lijkt inderdaad in je motor te zitten. In welke versnelling probeer je de motor rond te tornen? In de derde versnelling zou dat moeten gaan, je moet dan de pook naar *links* drukken (even omdenken tov hoe je achter het stuur zittend schakelt).
De motor was niet uit elkaar geweest, toch? Maar dus wel de distributie/kettingspanner vernieuwd/nagekeken?
Ik heb alle versnellingen geprobeerd. Inderdaad heb ik daarbij de 3 voor de 1 (en de 4 voor de 2) versleten maar gelukkig ook vice versa.
De koppakking is niet vervangen omdat de compressietest goed was. Wel de carterpan en distributie eraf gehad omdat de pan olie lekte langs de pakking. Bij de ketting een nieuwe spanner erop gezet. Stand van de tandwielen afgetekend en goed teruggeplaatst (waarbij we ook gecheckt hebben in Haynes)
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181725Bericht kaasjong »

Niet helemaal eerlijk na het antwoord op de reactie van Bertje maar om het chronologisch kloppend te houden.
Vandaag voor de eerste keer met angst en beven aan het sleutelen. Wat zal het nu weer zijn....
Eerst maar eens proberen of het probleem weg is. In de 3 (nu echt), heen en weer proberen. Nee hoor gewoon "klonk, klonk"
Het laatste dat rest voordat we toch de deksel bij de ketting eraf moeten halen is de startmotor. Dapper begonnen en de bovenste 2 bouten losgehaald. Vervolgens bedenken hoe we de onderste bout eruit zouden kunnen krijgen zonder de motor op te takelen. Met veel martelen en mieren geen stap verder. Wat te doen???
Volledig zinloos nog weer een keer proberen, hij stond toch nog in de 3. Wat nu, hij gaat rond...
Dat kan niet, we hebben immer niets gedaan. Schakelen en nog eens kijken.
Het blijft goed gaan. Achteruit? Ook dat gaat.
Het enige dat ik kan bedenken is dat door het morrelen bij de startmotor toch het rondsel iets is verschoven / naar achter getrokken. We hebben geen klik gehoor oid.
Wel blij dat het nu weg is maar nog niet helemaal gerust dat het weg blijft.
Verder vandaag alles wat we weggehaald hadden weer terug gezet en ook de verdeler grof weg op de juiste stand gezet. Kleppen weer gesteld. BDP klopt ook met merkteken op het vliegwiel dus we hebben geen domme fouten gemaakt.
Bij het nog een keer testen zagen we wel aan de buitenkant van het vliegwiel 1 tand die beschadigd leek (niet verroest). We kunnen niet verklaren hoe dit zou kunnen zijn ontstaan en ook niet of het te maken kan hebben met het "vastslaan". Hierbij wel foto's ervan.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181727Bericht Bertje »

Wat vastslaan betreft: waren de centreerbussen tussen motor en bak wel aanwezig? Zo niet, dan kan de bak wat scheef zitten, waardoor de kop van de startmotorbehuizing de starterkrans kan raken.
Het draadeind dat te zien is op jouw foto's lijkt wat uit het midden te zitten tov het stuk bellhouse waar deze doorheen gaat...
De startmotor zelf heeft trouwens ook zo'n centreerbus, bij de bout rechts op jouw eerste foto.
Bijgevoegd een foto van een los carter, met rode pijlen bij de centreerbussen.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
r4gtl1982
Berichten: 7
Lid geworden op: vr dec 10, 2021 12:12 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181728Bericht r4gtl1982 »

Meestal is de verdachte het onderdeel dat je laatst hebt gemonteerd/ bewerkt.
En de schade aan het vliegwiel is toch het tandrad waar het ronsel op aangrijpt.

Groeten Steven
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181734Bericht Bertje »

Nee hoor: tandwiel grijpt in vanaf de andere kant; kan dus niet het vliegwiel vanaf de voorkant beschadigen
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
r4gtl1982
Berichten: 7
Lid geworden op: vr dec 10, 2021 12:12 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181737Bericht r4gtl1982 »

Wat als het ronsel er voorbij geschoten is en nu en dan terug op zijn plaats komt?

Blijft lastig diagnose op afstand.
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181738Bericht kaasjong »

Even een oude foto erbij gezocht.
Afbeelding
2 dingen vallen op:
  • De centreerbussen zitten aan het blok
  • De tanden van het vliegwiel zijn hier nog niet beschadigd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181746Bericht Bertje »

Ik snap het ook niet zo goed. De startmotor kan wat verdraaid hebben gezeten, want die heeft maar 1 centreerbus, maar dat is altijd het geval en ik heb niet eerder meegemaakt/gelezen dat dat problemen gaf met de positionering.
Verder kun je uit jouw foto volgens mij niet concluderen dat de starterkrans volledig onbeschadigd was omdat niet alle tanden te zien zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181753Bericht kaasjong »

Zo, eindelijk weer het lassen een beetje op kunnen pikken. Stukje bij het spatbord erin gelast, niet heel erg moeilijk.
Nu bezig met de schelp. Ik ga hem toch maar zelf maken.
Afbeelding

Vorige week, nadat alles rond ging, de olie in de motor gegooid. Altijd spannend want je weet niet zeker of alles goed dicht zit.
Goed kijken bij de carterpan en de deksel bij de ketting. Helemaal niets
Maar wel en plasje onder de motor, dat komt bij de benzinepomp vandaan. Losgehaald, de nieuwe akkingen goed bekekenm alles schoon gemaakt en er weer op gezet. Nu even afwachten.
Afbeelding

Ondertussen aan de achterkant de kabels netjes weggewerkt van de handrem en de benzinetank erin gezet, De benzine meter doorgemeten, die werkt ook dus kon die er ook weer in.
Afbeelding

Dan weer terug naar de benzinpomp. Het schoonmaken heeft geen nut gehad, nog steeds lekkage onder de pomp.
Afbeelding

Afbeelding
Betekent dit een nieuwe pomp aanschaffen (oftewel, is het vlak van de benzinepomp krom? hoe meet je dat ??) of is vervangen van de isolatieplaat de truc?
Door deze tegenvaller zijn we maar iets eerder gestopt.....
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181754Bericht kaasjong »

Nadruppelende vraag: zou het op te lossen zijn met een dikkere pakking of met extra vloeibare pakking?
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181799Bericht kaasjong »

Vandaag liep alles weer even beter dan de afgelopen keren.
Afgezien van de benzinepomp (kom ik later op terug) lijkt de motor lekvrij en goed dus hebben we vandaag gebruikt om alle bouten en moeren van de ophanging voor en achter met de juiste aanhaalmomenten vast te zetten. Niet echt moeilijk maar het moet wel systematisch gebeuren anders is er zo een vergeten.
Daarna nog even de remleiding en en de benzineleiding erop gezet zodat het steeds meer op een auto gaat lijken.
Met de schelp achter ben ik nog niet veel verder omdat er weer een ander klusje tussendoor kwam. Leuk maar schiet niet op...

Dan de benzinepomp. Het is in ieder geval duidelijk dat de lekkage daar vandaan kwam. Vervolgens de pomp zelf gevuld met olie om te kijken of dat er in blijft staan. Dat bleek niet het geval, dus er lekt iets bij de pomp zelf (de pakking valt dus af).
Goed schoon maken en nog een keer testen laat zien dat hij lekt langs het pennetje voor de "aandrijving".
Nu heb ik gekeken bij een oude, weliswaar andere en kapotte, benzinepomp en daar zag ik een soort dopje op dit pennetje zitten. Bij mijn pomp zat dit niet. Kan het zijn da zo'n dopje zoveel verschil maakt? En als ik deze er op zet moet er dan pakking oid bij?
Hierbij enkele foto's om een en ander duidelijk te maken.

Het pennetje, veer en dopje van de oude benzinepomp
Afbeelding

De "goede" kant van de pomp
Afbeelding

De kant waar het dopje hoort??
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181807Bericht Bertje »

Goed gevonden van die dopjes!
Ik heb net even gekeken bij een brandstofpomp die hier op de werkbank ligt en die dopjes klemmen in de behuizing. Draaien dus niet mee met het asje. Het asje zelf (en de hevel) wordt gesmeerd door olie die van de nokkenas af komt. Als zo'n dopje ontbreekt krijg je dus inderdaad olielekkage (want de behuizing sluit dan niet hermetisch af naar buiten toe).
Overigens gebruik ik de laatste tijd steeds wat vloeibare pakking als ik een brandstofpomp monteer. Die grove (geweven?) structuur van de isolatiepakking wordt denk ik niet altijd volledig opgevangen door de daarop aanliggende papieren pakkingen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181836Bericht kaasjong »

Vandaag begonnen met het kaal maken van de te lassen plekken op de carrosserie aan de bestuurderszijde. De carrosserie is dit weekend omgedraaid zodat ik er goed bij kan. Van het weekeinde niet veel kunnen doen omdat nu de andere zoon een rolkooi in zijn auto wilde. Ook leuk om te doen maar voor de Renault 4 lijkt het me een beetje over de top...
Vanmiddag verder gegaan met kleine prutsdingetjes: benzinepomp er weer op, leidingen vast zetten, bescherming tegen steenslag over de leidingen bij de wielbakken etc.
Daarna kijken of de benzinepomp lekvrij blijft. Tot nu toe gelukkig wel. Het dopje blijkt noodzakelijk.
Op het einde wilde we de motor eens proberen te starten, gewoon voor de leuk.
Accu uit de ander Renault gehaald, provisorisch wat draadjes getrokken en kijken. Het positieve is dat hij goed en gemakkelijk lijkt rond te gaan. Helaas tolde de verdeler als een dolle. Hij gaat wel een centimeter heen en weer.
Nader inspecteren bracht aan het licht dat de rand van de verdelerkap onderaan wel 4 mm van het blok af zit. Dat hoort niet zo maar hij wil ook niet verder. Na de verdeler er helemaal uitgehaald te hebben is duidelijk dat er iets speling op de as zit maar hij gaat wel soepel in de rondte en lijkt niet krom.
Bij terugplaatsen blijft de spleet er zitten. De aandrijving op de nokkenas is ook niet verder naar beneden te duwen. Waar komt deze speling vandaan?
Ik ga nog even checken of de "vork" van de verdeler goed in de aandrijving valt. Ander s zou ik niet weten wat het kan zijn. Wederom een interessante puzzel.
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181838Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Als de verdeler op het blok tolt, lijkt het er heel sterk op dat je de verdeler verkeerd hebt gemonteerd.
Er zit een meenemer in het blok met een spleet die niet exact in het midden zit.
Je ziet 2 verschillende segmenten als je er van bovenaf op kijkt.
De onderzijde van de verdeler heeft 2 stiften die niet precies in het midden staan en als zodanig in de sleuf van de meenemer moeten vallen.
Het lijkt er sterk op dat je de verdeleras precies 180 graden gedraaid erop gemonteerd hebt.
Dan staat het ding te tollen en krijg je de verdeler ook niet mooi aangesloten op het motorblok.
Kijk daar ,morgen meteen maar eens secuur naar!

Succes en groet
Harry
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181839Bericht kaasjong »

Voormalig Steunpunt NO schreef: di mar 28, 2023 10:03 pm Als de verdeler op het blok tolt, lijkt het er heel sterk op dat je de verdeler verkeerd hebt gemonteerd.
Er zit een meenemer in het blok met een spleet die niet exact in het midden zit.
Je ziet 2 verschillende segmenten als je er van bovenaf op kijkt.
De onderzijde van de verdeler heeft 2 stiften die niet precies in het midden staan en als zodanig in de sleuf van de meenemer moeten vallen.
Het lijkt er sterk op dat je de verdeleras precies 180 graden gedraaid erop gemonteerd hebt.
Dan staat het ding te tollen en krijg je de verdeler ook niet mooi aangesloten op het motorblok.
Kijk daar ,morgen meteen maar eens secuur naar!

Succes en groet
Harry
Daar lijkt het inderdaad op. Dit wist ik namelijk niet en heb ik dus ook niet op gelet. Ik heb alleen de rotor in de goede stand gezet tov het bdp van cillinder 1. Ik had hem dus (zeer waarschijnlijk) 180 graden door moeten draaien.
Hopelijk en vermoedelijk is dit het en is het dus niet iets ernstigs.
Bedankt!!!
Plaats reactie