72er

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: 72er

Bericht: # 181749Bericht JoReno »

Is het een zelfde soort pen als van de motorkap ? Als dat zo is: weet je de exacte maat (lengte en diameter) ? Ik kom morgen in een ijzerwarenwinkel waar ze dit soort pennen hebben (en verkoop per stuk !! :)

Spanstiftjes heten die dingen......geloof ik.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181751Bericht Bertje »

Dank voor het aanbod, Jo, maar spanstiften zijn hol en van verenstaal. Deze dingen zijn massief en lijken mij ook een stukje sterker.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: 72er

Bericht: # 181752Bericht Hanz »

Bertje schreef: di mar 14, 2023 10:16 am De pen aan de andere kant heeft trouwens geen schroefdraad of moertje.
Typisch Renault-zuinigheid - als het ding aan een kant vast zit, kan de andere kant ook nergens heen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181755Bericht Bertje »

Dat is geen zuinigheid. Dat is: voorkomen dat de constructie overbepaald is.
Ook bijv het aantal wielmoeren klopt met dat principe.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: 72er

Bericht: # 181756Bericht Hanz »

Ik ben weliswaar constructief matig onderlegd, maar ik zie het meer in het licht van standaard 1 achteruitkijkspiegel, 1 zonneklep en (in het begin) in de fourgonnette standaard 1 stoel (de bijrijderstoel optioneel), dat soort dingen.

De girafon is nog een mooier voorbeeld: die kan je losschuiven zonder moeren te hoeven lossen, maar het ding blijft op zijn plaats door een slimme vorm van de scharnieren, tenzij je het ding erg ver optilt. De motorkap heeft trouwens ook geen moertjes om hem op zijn plaats te houden.

Aan de andere kant: waarom bestaan er modellen met 1, 3, 4 en 5 wielmoeren per wiel als er 1 constructie ideaal is? Ik heb ooit eens gehoord dan een oneven aantal wielmoeren beter is dan een even aantal maar ik zou de argumentatie niet kunnen herhalen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181773Bericht Bertje »

Mijn reatie was niet helemaal serieus bedoeld, maar het is wel zo dat 3 punten een vlak definiëren. Daarom kan een krukje met 3 poten niet wiebelen, maar eentje met 4 (of meer) wel.
Verder moet het wiel natuurlijk wel stevig genoeg vast zitten: als gewicht en/of motorvermogen toenemen zie je dus typisch meer dan 3 wielmoeren.

Dat de girafonklep zonder gereedschap los kan lijkt mij een bewuste keuze: bij lange vrachten wil je die makkelijk uit kunnen nemen en in de laadbak kunnen leggen. De motorkap kun je niet zomaar uit schuiven omdat de scharnieren gespiegeld zijn (de een schuift uit naar links en de ander naar rechts).
Laatst gewijzigd door Bertje op zo mar 19, 2023 2:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181774Bericht Bertje »

Joreno had voor mij een losse scharnierpen en bij Hornbach had ikzelf scharnieren gehaald waar de pen uit kon. Die pennen bleken zeer vergelijkbaar en 6.9mm dik: dat klemt dan net niet in de scharnierdelen op de carrosserie en is dus niet geschikt.

Afbeelding

Daarom 2 slotbouten (diameter 7 mm) aangepast: niet ideaal, want ik heb eraan moeten vijlen (om van de vierkante nok onder de kop af te komen), dus dit zal gaan roesten, en de (ronde) koppen zijn eigenlijk lelijk groot, maar het past (en klemt) nu wel.

Afbeelding

Helaas blijkt de klep te laag te hangen, ook als ik de scharnieren zo laag mogelijk op de klep vastzet. Dat is op de foto niet duidelijk te zien, maar het rubber kiert aan de bovenkant. Even vergelijken met mijn 69er, mogelijk zijn de scharnierdelen op de carrosserie wat (omlaag) verbogen; die moet ik dan terug tikken/buigen.

Afbeelding

Afbeelding

Verder een jaren 60/70 interieur geregeld (dank Jandoe!), maar het lijkt erop dat die stoelen te breed zijn om compatibel te zijn met een handremhendel tussen de voorstoelen... Ze vallen deels over de handrembeugel heen en zijn (zonder verdere aanpassingen) niet vast te bouten. Een zien hoe dat op te lossen...

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: 72er

Bericht: # 181777Bericht jandoe1000 »

De oplossing van het handremprobleem is smallere stoelen. Die bestaan wel en zaten in de nog vroegere modellen maar zijn niet eenvoudig te vinden. Het alternatief is dit: viewtopic.php?p=163742&hilit=Handrem#p163742
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181779Bericht Bertje »

Óf recentere stoelen natuurlijk... En dat hoeven dan niet geblokte jaren 80 stoelen te zijn; in mijn 69er zit een stoffen interieur (jou misschien nog bekend) uit ik gok begin jaren 70 en dat is ook gewoon compatibel met een handremhendel tussen de voorstoelen.

Maar ik ga ook nog eens kijken of ik het kan oplossen door de geleiderails (reversibel) aan te passen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181813Bericht Bertje »

Voorspatborden uitlijnen: NOS origineel Renault spatbord rechts: past (na lichte aanpassingen) prima. Links is het een ander verhaal: 2 verschillende nieuwe patborden van onbekende herkomst geprobeerd en passen beiden voor geen meter: ze kieren t.o.v. het schutbord/"driehoekje" vd carrosserie aan de bovenkant en geven (daardoor?) een te grote kier t.o.v. de motorkap.
Origineel gebruikt spatbord (met werk) geprobeerd: past wél meteen al redelijk goed. Dus dan die maar opknappen ipv ergernis met wringen, buigen en slijpen om zo'n nieuw spatbord pas te maken.

Rechts OK (NOS):
Afbeelding

Links aanvankelijk huilen:
Afbeelding
Afbeelding

Maar met een origineel gebruikt spatbord OK:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij het rechter (NOS) spatbord heb ik trouwens de curve van de wielboog wat aangepast zodat deze netter aansluit op de carrosserie (ipv verspringt) en ook heb ik de rand waarmee deze tegen schutbord/"driehoekje" gebout zit op 2 plekken ingezaagd (en weer gelast) om de curve wat aan te passen. Dat wil overigens nier persé zeggen dat die maatvoering van dit spatbord niet klopt; kan ook dat het "driehoekje" wat verlopen is, want daaraan heb ik flink moeten lassen (hoewel rechts een stuk minder ingrijpend dan links: viewtopic.php?p=180803#p180803)

Afbeelding
Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: 72er

Bericht: # 181815Bericht jandoe1000 »

Kundig, Bertje! Zoveel zorgvuldig pas en meetwerk werd er nieuw in de fabriek niet aan besteed. Een man met een knuppel aan het eind van de productieband. Voordeel toen was dat ze geen 2k lak gebruikten. Dat maakte correctie mogelijk. 2k lak is mooi maar als je ernaar kijkt barst het al.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181819Bericht Bertje »

Dankje Jandoe! En tsja, in de fabriek zullen de onderdelen onderling beter gepast hebben. We hebben hier te maken met afwijkingen in reproductieonderdelen én ontstaan door restauratiewerkzaamheden (slijpen, lassen, plamuren).

Maar goed, dit geeft dus wel (nogmaals) antwoord op de vraag "was een nieuw spatbord niet makkelijker geweest?"
En ook geeft het aan dat je plaatwerk eerst moet passen/pas moet maken voordat je het (laat) spuit(en).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181862Bericht Bertje »

Spatbordje gelast. De deuk vooraan laat ik voor wat het is; deze is op bepaalde plekken te ver naar buiten geklopt en valt dus niet weg te plamuren. Dit wordt dan een feature, in de zin van: een stukje karakter/patina/voorgeschiedenis.

Afbeelding

Verder het skai hemeltje geplaatst. Nu nog kijken of ik ook zonneklepjes heb zonder "oortje" aan de kant van het bevestigingspunt. Zo'n skai hemeltje zit minder strak tegen het dak dan de harde kunststoffen variant en komt kennelijk in conflict met die "oortjes" (zie rechter zonneklep op laatste foto).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: 72er

Bericht: # 181863Bericht JoReno »

Hemeltje zit er supermooi in ! Die streep rode verf valt niet in het zicht ?
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181864Bericht Bertje »

Ja, jouw hemeltje heeft een mooie nieuwe plek gevonden :)
Rode verf valt inderdaad uit t zicht. En alleen achteraan kan het wat strakker: die (kartonnen?) versteviging waarmee je de rand van het hemeltje rondom vastzet in een sleuf is daar een beetje vergaan, waardoor het hemeltje daar niet volledig op spanning staat.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie