72er

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: 72er

Bericht: # 181507Bericht Hanz »

Handig dat rubber, ik heb de mijne er net ingefrot. Ik heb wel een probleem met al die andere doorvoerrubbers in de motorruimte - allemaal half of geheel verteerd. Zelfde met de gaten waar de kabelboom achter doorheen gaat, gaten (zijnde geen roest (plrr) ) in de bodem etc.

Wie weet waar je dat soort dingen kunt halen? Het liefst zou ik ergens een setje 'doorvoerrubbers fourgonnette 1972 compleet' bestellen maar lieverkoekjes worden niet gebakken...
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: 72er

Bericht: # 181508Bericht jandoe1000 »

HBM heeft setjes doorvoer-tules. Daar ben je al voor een deel mee geholpen. Verder kun je de specifieke rubber-doorvoeren vaak goed repareren met sikaflex. En uiteindelijke wordt het meeste op een dag wel weer aangeboden op LBC, Ebay of elders. Als ik weet wat je precies nodig hebt, zou ik mijn ogen voor je kunnen openhouden.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: 72er

Bericht: # 181509Bericht jandoe1000 »

Dat ruitensproeiertje moet voor een 72-er eigenlijk chroom zijn.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181514Bericht Bertje »

Klopt Jandoe, en de binnenschermen moeten eigenlijk van een ouder type zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: 72er

Bericht: # 181518Bericht Hanz »

jandoe1000 schreef: za jan 21, 2023 1:54 pm HBM heeft setjes doorvoer-tules.
Doorvoertule, als ik dat woord toch eens eerder had gekend. Dank je!
Gebruikersavatar
JohanE
Berichten: 45
Lid geworden op: vr dec 11, 2020 6:26 pm
Locatie: Meppel

Re: 72er

Bericht: # 181527Bericht JohanE »

Hoi Bertje,
Hier ook een meelezer.
al veel tips gezien in je post... bv dat zekeringkastje...
Ben zelf nu nog aan het 'ontmantelen' .. bij het opbouwen zal ook mijn post weer actiever worden.
Kan wat minder tijd besteden aan deze hobby dan verwacht... aan de andere kant... ik heb een fijne ruimte... zit niemand in de weg en het mag een meerjarenplan zijn ;-)

Ga vooral door met posten!
Afbeelding

Afbeelding
R4 - R1126 - 839-06 - 907 uit 1975
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181533Bericht Bertje »

Fijn JohanE!

Hier dan wat foto's van de reconstructie van het andere binnenscherm. Ik heb er ooit al eens aan gelast, o.a. een nieuwe bovenrand geplaatst. Even met een spatbord controleren of de curve van die bovenrand OK is:

Afbeelding

Daarna wat reconstructiewerk bij de pocket voor het expansievat. Bij dit binnenscherm zit daar een ribbel in het plaatwerk die ik heb willen behouden:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181564Bericht Bertje »

Binnenscherm geplaatst en afgekit. Daarna de kit laten drogen en de naad in de kleur bijgespoten.

Afbeelding
Afbeelding

Ook de achterklep onder handen genomen. Het is niet meer de beste, ben benieuwd hoe lang deze nog mee blijkt te gaan... Naden maar goed afkitten en binnenlangs wat owatrol ertussen laten lopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181617Bericht Bertje »

Weer wat stappen gemaakt: slotenset eensluitend gemaakt en slotmechaniekjes terug geplaatst. Bij de achterdeuren was het stangetje met de deurgreep binnenin de deur dusdanig verbogen dat bij volledig inknijpen de grendel niet helemaal omhoog wilde. In de bankschroef recht gemaakt en wat getordeerd, waardoor dat wel weer kon.
Ik heb wel eerder gezien dat zo'n stangetje verbogen was, iemand enig idee hoe dat kan? Door gewoon de deurgreep te bedienen komen en nauwelijks krachten op zou je denken.

Afbeelding

Nu ook beide voorschermen geplaatst. Las- en plamuurwerk ter hoogte van expansievatpocket netjes gelukt:

Afbeelding

Ik kwam erachter dat de vorm van het laatste type binnenscherm toch niet helemaal matcht met een accuplateau in het schutbord: ik heb het scherm meerdere keren weer los gehad om met een rubber hamer het scherm bij te kloppen om ruimte te maken. Uiteindelijk gelukt om een paar mm speling te creeeren:

Afbeelding

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181712Bericht Bertje »

Perikelen met de gezinsauto en een lasklusje tussendoor: en zo kom je opeens een paar weken niet aan je restauratieproject toe.
Maar inmiddels de versnellingsbak gerepareerd en het verse laswerk afgekit. Binnenkort dus weer verder met de R4: HRC aansluiten

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: 72er

Bericht: # 181713Bericht kaasjong »

Bertje schreef: vr mar 03, 2023 12:22 pm Perikelen met de gezinsauto en een lasklusje tussendoor: en zo kom je opeens een paar weken niet aan je restauratieproject toe.
Dat is inderdaad herkenbaar. En dan weer op gang komen
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181716Bericht Bertje »

Op gang komen valt mee: ik houd een lijstje bij met wat er nog moet gebeuren, alles wat me tijdens het sleutelen (of daarbuiten) te binnen schiet komt daar op.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181717Bericht Bertje »

Pedalenset: retourveer rempedaal gebroken (rode pijl). Ik had nog zo'n veer op voorraad, blijkt deze 4 ipv 3 wikkelingen te hebben (nieuwer model). Daardoor is deze te breed: je krijgt het pedaal dan niet langs de al geplaatste veer in de beugel geschoven. Oud model veer bleek niet zo 1-2-3 vindbaar, dus anders opgelost: pedaal 2 mm smaller gemaakt (oranje pijl) en opvulring gemaakt. Zo kun je alsnog zo’n bredere veer plaatsen: eerst de veer, dan de opvulring, tot slot het smaller gemaakte pedaal.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ja, op deze foto's ontbreekt de retourveer voor het koppelingspedaal, maar die zit er inmiddels ook op.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181735Bericht Bertje »

Spatborden passen, originele achterspatborden: bij wijze van spreken erop schroeven en klaar. Nieuwe voorspatborden: zoeken naar uitlijning, zo zijn de spleten tussen spatborden en motorkap te groot en sluit het linker spatbord nog niet netjes aan op het schutbord.
Het is niet gezegd dat dit persé aan de spatborden zelf ligt. Zo is de rechter origineel Renault en heb ik de voorschermen natuurlijk ook los gehad en eraan gelast. Ook zitten de binnenschermen nog niet aan het chassis gebout, waardoor er nog wel het een en ander te stellen is. Volgende keer motorkapscharnieren mee om de kap aan de voorzijde ook echt de juiste hoogte te geven en zoeken waar het mis gaat. Misschien ook even een origineel linker spatbord erop.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 181747Bericht Bertje »

Vorige week wilde ik de achterklep er eens in hangen om de maatvoering te checken, blijken de scharnierpennen te ontbreken. Het gaat om scharnieren van het tweede type. De pijl wijst naar een moertje, maar ik zoek dus ook de pen waar deze op zit. De pen aan de andere kant heeft trouwens geen schroefdraad of moertje.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie