Allereerst allemaal een voorspoedig 2023!!
Lekker een beetje prutsen deze dagen en dus ook een beetje met de auto. De afgelopen dagen toch maar verder gegaan met de carrosserie, anders komt hij nooit af. Ik hikte een beetje tegen dat scharnierstuk aan waar ik een tijdje geleden al mee was begonnen. Nu heb ik hem er in zitten en ben eigenlijk best wel tevreden. Heeft wel een beetje plamuur nodig maar de lijnen zijn goed.
Val me wel op dat het scharnier bij het reparatiestuk iets hoger zit dan het oude scharnier. Ik vermoed dat de oude iets bijgetimmerd is geweest om passend te maken met de oude, slechte reparatie.
Ik zal morgen hier ook een foto van maken
Verder begonnen met kijken hoe slecht de spatborden achter zijn. Zag er erg uit maar met schoonmaken blijkt het redelijk mee te vallen.
En vanmiddag verder met monteren van leidingen. Chassis staat op wielen en nu kan ik de bokken gebruiken om de carrosserie op lekker werkhoogte te lassen
Verdienstelijke reparatie, daar aan die dakrand!
Zelf zou ik vóór het afwerken wel nog even de achterklep passen: mogelijk moet je een en ander nog wat bijwerken om de klep goed uitgelijnd te krijgen.
En wat wielkasten betreft: lijkt inderdaad mee te vallen; als je netjes werkt hoef je misschien geen (delen van) ribbels uit te steken en kan dit een nagenoeg onzichtbare reparatie worden, althans aan de binnenkant. Hoe ben je van plan de buitenkant (schelpplaat) te repareren?
Hierbij de foto van de scharnieren.
Goede tip van Bertje om even met de klep te proberen, dan komt het goed
Onderkant helaas rotter dan gehoopt dus heb de schelpplaat helemaal verwijderd. Denk dat ik daar maar een lasdeel voor ga kopen omdat hij bijna niet te redden is
Vandaag een rare dag.
Allereerst ben ik enorm snotterig en was het niet al te mooi weer. Wind, regen en kou....
Toch hadden we voorafgaand aan vandaag grootste plannen. Dus vol goede moed begonnen.
Als eerste de schokbrekers aan de voorzijde er in zetten want dat moest nog. Dat ging eigenlijk verrassend eenvoudig dus vol goed hoop togen we verder naar de motor. Voordat die er in kan moest eerst de startmotor er nog op, dat is handiger.
De startmotor was al gereviseerd en de schroeven zaten er bij dus wat kan er mis gaan... Nou best wel wat, geen idee hoe maar we hebben hem 2 keer losgehaald om toch beter te bevestigen maar uiteindelijk zat hij goed.
Daarna de motorsteunen monteren want die zijn natuurlijk ook nodig. Dat ging redelijk alhoewel die moeren bijna niet aan te draaien zijn, wat een verschrikkelijke plek.
En toen de hele schuur op de kop moeten zetten om de beugel te zoeken die over de startmotor heen loopt. Uiteindelijk maar van een oude motor afgehaald omdat het ding echt spoorloos is. Ik weet nog wel dat ik hem geverfd heb maar waar hij hangt, Joost mag het weten.
Uiteindelijk alles gereed om de motor er in te zetten maar toen bleken we de steunen op het chassis verkeerd om te hebben zitten. Die uiteindelijk nog omgedraaid maar daarna was de zin er af. Spullen opgeruimd en eten koken, de rest komt volgende week wel.
En o ja, in de hectiek geen foto's genomen
Die beugel die over de startmotor gaat is eventueel later nog uit te wisselen; voor het geval je die netjes geverfde beugel binnenkort toch weer tegen komt
Tja, vorige week viel opeens uit omdat ik moest werken. Dat kan natuurlijk gebeuren..
Vandaag wel weer lekker bezig.
Weer een rotte plek aanpakken in de carrosserie. Is een beruchte plek denk ik met allemaal lagen over elkaar. Volgens mij is iedere Renault 4 rot op deze plek. Oplossing is eenvoudig. Alle aangetaste stukken wegslijpen tot schoon metaal en dan passtukken maken en er weer in lassen (in de juiste volgorde)
Ik denk dat ik het van het weekeinde af kan ronden aan deze kant.. 's Middags met z'n 2en weer aan de gang. Eerst de achterklep erin hangen om te kijken of de scharnieren goed zitten. Het nieuwe scharnier moest een klein stukkie naar beneden en toen zat hij er mooi in. Helemaal blij
Daarna eindelijk de motor er in. Alles ging voortvarend en zonder al te veel problemen. Helaas is er niet veel aan te zien maar toch tussendoor even een fotootje gemaakt.
kaasjong schreef: ↑di jan 24, 2023 8:49 pm
Oplossing is eenvoudig. Alle aangetaste stukken wegslijpen tot schoon metaal en dan passtukken maken en er weer in lassen (in de juiste volgorde)
Als je het zo zegt is die hele restauratie eenvoudig
Achterklep hangt er mooi in. Goed dat je hem even gepast hebt alvorens je bent gaan afwerken.
Pas je bij die C-stijl reconstructie goed op met je maatvoering? Je hebt zo veel moeten weghalen dat die C-stijl feitelijk "zweeft"
Bertje schreef: ↑wo jan 25, 2023 10:06 am
Pas je bij die C-stijl reconstructie goed op met je maatvoering? Je hebt zo veel moeten weghalen dat die C-stijl feitelijk "zweeft"
Hij zweeft inderdaad maar de "voet" zit er nog aan. Die bepaalt dan toch de maat?
De binnenzijde van het spatbord vouwt daar tegenaan, samen met de plaat aan de binnenzijde. Daar boven op komt de plaat die onder de deur door loopt. Volgens moet het dan allemaal kloppen en passen.
Het enige waar ik nog even over moet denken is de "kraal" die aan de binnenzijde van de plaat onder de deur zit. Ik denk dat ik ga proberen om de plaat die ik ga maken om een draadeind te kloppen om dezelfde ronding te krijgen
Denk dat je inderdaad redelijk goed zit nog qua maatvoering: de lijn vd dorpel kun je gewoon doortrekken, en het schuine vlak richting de laadvloer staat ook nog deels, dus dat kun je ook aanhouden.
Pas wel ook even je spatbord voordat je definitief de boel weer vastlast!
Kraalrandje is zelf te maken door de plaat eerst om te zetten (bankschroef is voor jouw toepassing al breed genoeg denk ik) en dan het onstane randje rond te buigen/kloppen rondom een schroevendraaierschacht of zo. Proberen niet te veel te kloppen omdat het metaal dan gaat vloeien en het werkstukje krom gaat trekken.
Bertje schreef: ↑do jan 26, 2023 2:39 pm
Kraalrandje is zelf te maken door de plaat eerst om te zetten (bankschroef is voor jouw toepassing al breed genoeg denk ik) en dan het onstane randje rond te buigen/kloppen rondom een schroevendraaierschacht of zo. Proberen niet te veel te kloppen omdat het metaal dan gaat vloeien en het werkstukje krom gaat trekken.