koelvloeistof verversen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

koelvloeistof verversen

Bericht: # 181356Bericht dirkoosterhoff »

Hoi,
Ik wil de koelvloeistof van mijn vier gaan verversen. In het handboek staat 50% water en 50% koelvloeistof. Klopt dit nog steeds of is het beter alleen koelvloeistof te gebruiken?
En is er iemand met een goeie tip om het plastic expansie vat weer schoon te krijgen?

Fijne feestdagen,
Dirk
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 462
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: koelvloeistof verversen

Bericht: # 181357Bericht ervaar.R4 »

Ik weet niet of dat '50% - 50%' nog geldt...
Koelvloeistof haal ik altijd bij de Action en heb er nooit problemen mee gehad... Ik gebruik geen water...

Schoonmaken van het expansievat:
Ik gooide er een handjevol boutjes en moertjes in + staalwol/ Brillo schuursponsje + Jif/ Dreft o.i.d. + beetje water
en dan maar draaien en schudden... 'Werkt goed + gratis cardio-training... :D

(Je moet van tevoren het schuursponsje wel een beetje uitrekken of aan stukken scheuren, anders krijg je het (misschien) niet door de smalle opening... ...Na het (herhaaldelijk) schoonmaken kun je eventueel een tangetje gebruiken om de stukjes schuurspons er weer uit te krijgen...)
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: koelvloeistof verversen

Bericht: # 181360Bericht Bertje »

Koelvloeistof wordt tegenwoordig vooral kant en klaar verkocht, en dan hoeft er geen (gedestilleerd) water meer bij; zie etiket.

Expansievat schoonmaken: warm water en koffiedrab, en flink schudden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: koelvloeistof verversen

Bericht: # 181363Bericht dirkoosterhoff »

Thanks, Ik ga er mee aan het werk. :D
jandoe1000
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: koelvloeistof verversen

Bericht: # 181364Bericht jandoe1000 »

Er is een verschil tussen antivries en koelvloeistof. Het laatste is kant en klaar en bevat additieven tegen corrosie en kalkaanslag en biedt meestal bescherming tot zo'n -20. Het komt meestal in roze of blauw/groen. Die twee kleuren kun je beter niet mengen, dus als je je koelvloeistof vernieuwt koop wat extra van hetzelfde spul voor eventueel bijvullen. Het eerste, de antivries, meng je met water. Op de verpakking staat de mengverhouding voor de gewenste bescherming. Antivries moet je nooit mengen met koelvloeistof. Koelvloeistof biedt het meeste gemak en de beste bescherming.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: koelvloeistof verversen

Bericht: # 181365Bericht Tweety »

Het beste is natuurlijk om het systeem ook goed door te spoelen en volledig af te tappen. Vooral de verwarmingsradiator wil nog wel een verstopt raken. Het blok tap je af door de aftapplug onder het schutbord te verwijderen. In eerste instantie tap ik af bij de onderste radiatorslang, maar omdat de inhoud dan op de chassisbalk stroomt heb ik een soort trechter die daar onder past gemaakt van de bovenkant van een jerrycan
Afbeelding


Afbeelding

Let er bij het opnieuw vullen goed op dat de thermostaat open gaat ! er wil nog wel een een luchtbel precies onder de thermostaat blijven zitten waardoor de thermostaat niet open gaat.
Gebruikersavatar
dirkoosterhoff
Berichten: 865
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 1:08 pm
Locatie: Enschede

Re: koelvloeistof verversen

Bericht: # 181372Bericht dirkoosterhoff »

Bedankt voor de adviezen. Mijn koelvloeistof is nu vies bruin van kleur. En dus een vies expansie vat. Als het weer weer wat droger wordt ga ik de auto buiten aftappen en eens lekker doorspoelen. Daarna verse groene koelvloeistof er in.
Daarna is mijn wagentje helemaal top! De dingetjes die er aan scheelden heb ik inmiddels goed kunnen verhelpen (hoofdremcilinder en benzinepomp) En dan nu maar zo snel mogelijk naar de lente en er af en toe een ritje in maken :D
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5178
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: koelvloeistof verversen

Bericht: # 181376Bericht Bertje »

Tweety, ligt de slang naar jouw expansievat wel goed? Als je hem wat hoger legt kunnen eventuele luchtbellen in je koelsysteem makkelijker naar het expansievat worden afgedreven.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: koelvloeistof verversen

Bericht: # 181378Bericht Tweety »

Bertje schreef: za dec 24, 2022 9:48 am Tweety, ligt de slang naar jouw expansievat wel goed? Als je hem wat hoger legt kunnen eventuele luchtbellen in je koelsysteem makkelijker naar het expansievat worden afgedreven.
Ja die lag wel OK, d'r zat daar gewoon nog een grote 2de accu in de weg, maar gaf geen problemen. 't lastigst was altijd dat de LPG verdamper zo hoog gemonteerd was dat er daar ook ontlucht moest worden. Maar ja auto is allang weg.
Plaats reactie