Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181217Bericht kaasjong »

Vandaag verder met de versnellingsbak...
Zaterdag eerst nog een keer geprobeerd om opnieuw goed te centreren. Toen brak er een boutje af in het vliegwiel. Daardoor had ik even geen zin meer.
Vandaag dus begonnen met de bout te verwijderen. Dat ging gelukkig betrekkelijk eenvoudig. Daarna weer proberen (op de manier zoals JanDoe aangaf) Koppelingsplaat eerst los met de drukgroep erop centreren en dan eraf en goed aandraaien. Dat ging lekker vlot. Aangedraaid en bak weer terugplaatsen, ging voor geen meter..... :x :x
Alles weer los en nog een keer proberen. Toen pas hadden we het door. Als hij er los in zit dan kan je via de diverse openingen aan alle 3 de zijden van de drukgroep de bout aandraaien. Dan schuift de koppelingsplaat niet meer bij het weer loshalen van de bak en dan kan je , na het aandraaien met momentsleutel, de bak er zo opschuiven. Achteraf simpel en dat is wat waarschijnlijk ook bedoeld was met de aanwijzing maar het kwartje viel wat later.

Afbeelding

Daarna tijd om nog wat extra bouten en moeren te bevestigen. We hadden alles mooi gescheiden in dozen maar op de een of andere manier mist er toch opeens een grote moer.. zal van de week op zoek gaan, wel vreemd.

Volgende week slaan we over vanwege een feestje maar daarae ben ik weer terug met nieuwe ontwikkelingen
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181219Bericht Bertje »

Hoe je de plaat gecentreerd hebt is me nu niet helemaal duidelijk. De voorgestelde methode is: de plaat centreren met een oude (losse) priseas of een ander daartoe geschikt tooltje en vervolgens de drukgroepbouten aandraaien. Eventueel kan dit ook op het oog, maar geeft wat risico dat het nét niet goed genoeg is. Het gaat erom dat je het gat (met spiebanen) in de koppelingsplaat uitgelijnd krijgt met het gat (toplager) in de krukas, zodat bij het plaatsen vd bak de priseas door de plaat en vervolgens in het toplager gaat.

Bij de oude Billancourt motor (845cc) kun je de drukgroep ook losjes monteren, zodat de plaat zijdelings nog wat kan schuiven. Vervolgens zet je motor en bak aan elkaar (waarbij de plaat als het ware vanzelf centreert) en daarna draai je rondom de drukgroepboutjes aan. Bij de Cleon motor (1108cc) heb je meen ik geen gaten waardoorheen je de drukgroepboutjes achteraf nog kunt aandraaien, of heb jij daar nu toch een methode voor gevonden?

Zit die verdeler trouwens wel goed op je blok? Het lijkt erop dat deze niet diep genoeg zit. Heb je er rekening mee gehouden dat het sleufje in het aandrijftandwiel uit het midden ligt?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181223Bericht kaasjong »

Bertje schreef: do nov 24, 2022 12:26 pm Hoe je de plaat gecentreerd hebt is me nu niet helemaal duidelijk.
Bij gebrek aan een losse priseas had ik er eerst 1 zelf in elkaar geknutseld. Dat werkte niet, blijkbaar toch teveel speling. Uiteindelijk gecentreerd met de gehele bak en de koppelingsplaat heel los. Beetje zwaar werk...
Bertje schreef: do nov 24, 2022 12:26 pm Bij de Cleon motor (1108cc) heb je meen ik geen gaten waardoorheen je de drukgroepboutjes achteraf nog kunt aandraaien, of heb jij daar nu toch een methode voor gevonden?
Toch wel. Zijn ze niet voor bedoeld maar met priegelen lukt het wel. Via het gat bij de nokkenas (makkelijk voor de bout daar vlak bij, superlastig maar te doen kan je via dit gat ook de bout aan de rechterzijde aandraaien (mm voor mm)), Het gat voor ontwatering(?) helemaal onderin (lastig omdat je onder de hangende motor ligt).
Bertje schreef: do nov 24, 2022 12:26 pm Zit die verdeler trouwens wel goed op je blok?
Goed gezien!!
We hebben hem er los op staan zodat er geen vuil in kan vallen. Afstellen doen we als de motor in (op?) het chassis zit. We hebben de aandrijving (die op de nokkenas zit) wel goed geplaatst, tenminste volgen Haynes
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181322Bericht kaasjong »

Afgelopen dinsdag weer aan de gang geweest.
Auto naar binnen gezet omdat het weer iets guurder wordt
Afbeelding

Daarna achterwielophanging gemonteerd. Gelukkig had JoReNo (dacht ik) net geplaatst hoe het niet moest en dat het een half uurtje duurt als je het goed doet. Dat lukte ons helaas niet maar in anderhalf uur.
De nieuwe schokbrekers waren wel 3 cm langer dan de oude (in rust stand), is dat normaal?
Afbeelding

Daarna nog begonnen met een lastig herstelstuk aan de carrosserie. Eerst eens goed kijken hoe het zit. 3 lagen over elkaar en het scharnier moet ook weer op de goede plek terug. Spannend!!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181323Bericht Bertje »

Zijn het schokdempers die vanzelf naar buiten lopen?
Dakreparatie is inderdaad uitdagend daar. Heb je iets aan een stukje dakgoot? viewtopic.php?t=20453
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181324Bericht kaasjong »

Bertje schreef: vr dec 09, 2022 11:19 am Zijn het schokdempers die vanzelf naar buiten lopen?
Ja. Je perst ze in elkaar en dan loopt hij langzaam weer uit. Dat is toch normaal?
Bertje schreef: vr dec 09, 2022 11:19 am Dakreparatie is inderdaad uitdagend daar. Heb je iets aan een stukje dakgoot? viewtopic.php?t=20453
Dank je. Ik heb al een stukje gekocht daarvoor maar het blijft lastig omdat je niet zomaar een heel stuk kan wegsnijden en weer inlassen. Met al die laagjes kan het niet in één keer
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181325Bericht Bertje »

kaasjong schreef: vr dec 09, 2022 5:58 pm
Ja. Je perst ze in elkaar en dan loopt hij langzaam weer uit. Dat is toch normaal?
Die ken ik alleen van de bestelwagens; die van de berlines hebben geen interne veer (zijn dus pure dempers). Maakt voor het rijgedrag niet zo veel uit denk ik.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181330Bericht kaasjong »

Bertje schreef: vr dec 09, 2022 7:37 pm Die ken ik alleen van de bestelwagens; die van de berlines hebben geen interne veer (zijn dus pure dempers). Maakt voor het rijgedrag niet zo veel uit denk ik.
Nu je dat zegt, de oude lopen inderdaad niet uit. Maar hopen dat ze hun werk goed doen
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181331Bericht kaasjong »

Vandaag prachtig weer maar wel beetje erg koud. We hebben veel thee en koffie gedronken.
Enkele zaken voor de voorwielophanging bevestigd zodat we volgende week daar de wielen onder kunnen doen. Eigenlijk willen we het chassis voor de jaarwisseling op wielen hebben staan en de motor er in hebben.
Het is nooit verkeerd om ambitie te hebben :D

Volgende keer ook weer foto's
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181351Bericht kaasjong »

Vandaag lekker bezig geweest.
Torsiestaven gemonteerd en de rest van de ophanging voor. Klinkt als niet veel maar je bent er zomaar een middag zoet mee, en dan zat het nog niet eens tegen.
Helaas weer geen fotos gemaakt. Gaat echt weer komen hoor!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181353Bericht Bertje »

Goed bezig!
Torsiestaven in de originele stand terug gezet?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181395Bericht kaasjong »

Vandaag weer een redelijk voorspoedig dagje. Het chassis omgedraaid zodat we niet meer op de kop hoeven te denken.
Vooral bezig geweest met de schijfremmen en toebehoren. De ankerplaat was een beetje beschadigd dus een stukkie opgelast zodat hij weer past:
Zo zat het (moest wel foto nemen want dit is de eerste keer schijfremmen)
Afbeelding

Zo was het schoon gemaakt
Afbeelding
En met extra stukkie
Afbeelding

En zo zit het nu. Het leek me wel leuk met een rode remklauw maar daar zie je straks helemaal niet meer van.
Afbeelding

We hadden nog veelmeer willlen doen maar dat zat er helaas niet in. Volgende week de benzine en remleiding en dan kan de motor er in
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181397Bericht Bertje »

Apart, die stofkappen/beschermkappen: heb ik niet eerder gezien bij een R4.

Motor plaatsen: is het niet logischer eerst de koets te doen? Lijkt me lastig om de binnenschermen langs de motor af te krijgen...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181402Bericht kaasjong »

Bertje schreef: di dec 27, 2022 10:55 pm Apart, die stofkappen/beschermkappen: heb ik niet eerder gezien bij een R4.
Ze zaten er op dus ik dacht dat dit hoort. Zie ze inderdaad ook niet bij de filmpjes op youtube en foto's van andere. Lijken me wel te beschermen tegen vuil maar houden misschien teveel warmte vast bij het remmen?
Bertje schreef: di dec 27, 2022 10:55 pm Motor plaatsen: is het niet logischer eerst de koets te doen? Lijkt me lastig om de binnenschermen langs de motor af te krijgen...
Bij de TL hebben we het ook zo gedaan. Voordeel is dat de motor niet rondzwerft in de schuur maar gewoon op z'n plek zit. Ik weet eigenlijk niet wat handiger is, we zien het wel
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181403Bericht Bertje »

kaasjong schreef: do dec 29, 2022 1:19 pm
Ze zaten er op dus ik dacht dat dit hoort. Zie ze inderdaad ook niet bij de filmpjes op youtube en foto's van andere. Lijken me wel te beschermen tegen vuil maar houden misschien teveel warmte vast bij het remmen?
Ik heb nu een Spaanse R6 staan ter reparatie, daar zitten die kappen ook op. Ik zou ze er fijn op laten zitten; warmte lijkt me geen issue gezien de rijwind.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie