Project R4 GTL 1983 : 4K

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: Rik H., Mark4GTL, R4F6GTX Automaat, Nando

kaasjong

Re: Project R4 GTL 1983 : 4K

Bericht: # 181217Bericht kaasjong »

Vandaag verder met de versnellingsbak...
Zaterdag eerst nog een keer geprobeerd om opnieuw goed te centreren. Toen brak er een boutje af in het vliegwiel. Daardoor had ik even geen zin meer.
Vandaag dus begonnen met de bout te verwijderen. Dat ging gelukkig betrekkelijk eenvoudig. Daarna weer proberen (op de manier zoals JanDoe aangaf) Koppelingsplaat eerst los met de drukgroep erop centreren en dan eraf en goed aandraaien. Dat ging lekker vlot. Aangedraaid en bak weer terugplaatsen, ging voor geen meter..... :x :x
Alles weer los en nog een keer proberen. Toen pas hadden we het door. Als hij er los in zit dan kan je via de diverse openingen aan alle 3 de zijden van de drukgroep de bout aandraaien. Dan schuift de koppelingsplaat niet meer bij het weer loshalen van de bak en dan kan je , na het aandraaien met momentsleutel, de bak er zo opschuiven. Achteraf simpel en dat is wat waarschijnlijk ook bedoeld was met de aanwijzing maar het kwartje viel wat later.

Afbeelding

Daarna tijd om nog wat extra bouten en moeren te bevestigen. We hadden alles mooi gescheiden in dozen maar op de een of andere manier mist er toch opeens een grote moer.. zal van de week op zoek gaan, wel vreemd.

Volgende week slaan we over vanwege een feestje maar daarae ben ik weer terug met nieuwe ontwikkelingen
Bertje

Bericht: # 181219Bericht Bertje »

Hoe je de plaat gecentreerd hebt is me nu niet helemaal duidelijk. De voorgestelde methode is: de plaat centreren met een oude (losse) priseas of een ander daartoe geschikt tooltje en vervolgens de drukgroepbouten aandraaien. Eventueel kan dit ook op het oog, maar geeft wat risico dat het nét niet goed genoeg is. Het gaat erom dat je het gat (met spiebanen) in de koppelingsplaat uitgelijnd krijgt met het gat (toplager) in de krukas, zodat bij het plaatsen vd bak de priseas door de plaat en vervolgens in het toplager gaat.

Bij de oude Billancourt motor (845cc) kun je de drukgroep ook losjes monteren, zodat de plaat zijdelings nog wat kan schuiven. Vervolgens zet je motor en bak aan elkaar (waarbij de plaat als het ware vanzelf centreert) en daarna draai je rondom de drukgroepboutjes aan. Bij de Cleon motor (1108cc) heb je meen ik geen gaten waardoorheen je de drukgroepboutjes achteraf nog kunt aandraaien, of heb jij daar nu toch een methode voor gevonden?

Zit die verdeler trouwens wel goed op je blok? Het lijkt erop dat deze niet diep genoeg zit. Heb je er rekening mee gehouden dat het sleufje in het aandrijftandwiel uit het midden ligt?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong

Bericht: # 181223Bericht kaasjong »

Bertje schreef: do nov 24, 2022 12:26 pm Hoe je de plaat gecentreerd hebt is me nu niet helemaal duidelijk.
Bij gebrek aan een losse priseas had ik er eerst 1 zelf in elkaar geknutseld. Dat werkte niet, blijkbaar toch teveel speling. Uiteindelijk gecentreerd met de gehele bak en de koppelingsplaat heel los. Beetje zwaar werk...
Bertje schreef: do nov 24, 2022 12:26 pm Bij de Cleon motor (1108cc) heb je meen ik geen gaten waardoorheen je de drukgroepboutjes achteraf nog kunt aandraaien, of heb jij daar nu toch een methode voor gevonden?
Toch wel. Zijn ze niet voor bedoeld maar met priegelen lukt het wel. Via het gat bij de nokkenas (makkelijk voor de bout daar vlak bij, superlastig maar te doen kan je via dit gat ook de bout aan de rechterzijde aandraaien (mm voor mm)), Het gat voor ontwatering(?) helemaal onderin (lastig omdat je onder de hangende motor ligt).
Bertje schreef: do nov 24, 2022 12:26 pm Zit die verdeler trouwens wel goed op je blok?
Goed gezien!!
We hebben hem er los op staan zodat er geen vuil in kan vallen. Afstellen doen we als de motor in (op?) het chassis zit. We hebben de aandrijving (die op de nokkenas zit) wel goed geplaatst, tenminste volgen Haynes
Plaats reactie