Vlotter Solex DIS 26 carburateur demonteren

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
DieAndereJos
Berichten: 16
Lid geworden op: ma jan 13, 2020 9:52 pm

Vlotter Solex DIS 26 carburateur demonteren

Bericht: # 180936Bericht DieAndereJos »

Ik heb mijn Solex DIS 26 carburateur uit elkaar gehaald om goed schoon te maken. Nu wil ik een nieuwe pakking monteren, maar daarvoor moet de vlotter gedemonteerd worden. De vlotter wordt echter op zijn plek gehouden door een stukje metaaldraad, dat om de punt van de vlotternaald geklemd zit. Mijn vraag is of/hoe ik dat stukje metaaldraad moet verwijderen, om daarna de vlotter van zijn pen af te schuiven. Moet ik de metaaldraad van de vlotternaald afwippen? Of is er een andere manier om de vlotter te demonteren? Zie bijgaande foto. Graag jullie hulp.
Afbeelding
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Vlotter Solex DIS 26 carburateur demonteren

Bericht: # 180937Bericht jandoe1000 »

Koperen asje uit de scharnier trekken.
DieAndereJos
Berichten: 16
Lid geworden op: ma jan 13, 2020 9:52 pm

Re: Vlotter Solex DIS 26 carburateur demonteren

Bericht: # 180938Bericht DieAndereJos »

Het koperen asje waarop de vlotter scharniert steek met 1 pootje in het gietstuk. Bedoel je dat ik het asje dan omhoog moet wippen met bijv. een schroevendraaier, zodat het asje met het pootje los uit het gietstuk komt?
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Vlotter Solex DIS 26 carburateur demonteren

Bericht: # 180939Bericht jandoe1000 »

Hm, dat ken ik niet. Bij de laatste Solex 26 die ik in handen had kon het koperen asje eruit getrokken worden. Waarschijnlijk blijft het als de carburateur weer in elkaar zit ook gewoon op z'n plek zonder die bocht, dus doorslijpen zou dan een optie zijn. Maar ik vermoed dat je dat klemmetje op de foto er gewoon met een tangetje naar opzij kan aftrekken.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Vlotter Solex DIS 26 carburateur demonteren

Bericht: # 180941Bericht Crelesy »

Dat asje moet er bij 99,9 procent van alle carbs die ik ooit heb gezien in de lengte richting uit. En niet opwippen. Denk dat er veel aanslag op zit. Even kruipolie of iets er bij en trekken met een punt tang.
Wil t niet kan ook een waterpomptang en dan tikken in de lengte richting. Maar dan beschadig je denk ik t asje. Die zul je dan weer zuiver moeten maken alvorens te monteren

(Edit)
Heb even je foto uit vergroot. Dis die andere 0.1 procent..
Je kan de vlotter en naald pas scheiden van t asje als je die op de foto rechts uit je huis hebt gekregen. Ook daar zal troep en corrosie in zitten.

Het geheel met vlotter en al moet er naar boven uit zonder de vlotter krom te maken! Ik zou met een punttang op het as uiteinde links naast de vlotter even kijken of je een mm naar voor of achter kan wrikken. Zo werk je hem wellicht een beetje los en kan er kruipolie tussen komen. De naald hangt redelijk los dus maak je niet zo maar kapot.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Vlotter Solex DIS 26 carburateur demonteren

Bericht: # 180942Bericht Crelesy »

DieAndereJos schreef: vr sep 23, 2022 4:47 pm Het koperen asje waarop de vlotter scharniert steek met 1 pootje in het gietstuk. Bedoel je dat ik het asje dan omhoog moet wippen met bijv. een schroevendraaier, zodat het asje met het pootje los uit het gietstuk komt?
Kan ook, maar kijk uit. Als de vlotter as krom is veranderd de afstelling.
Ouwe meuk is leuk (beer)
DieAndereJos
Berichten: 16
Lid geworden op: ma jan 13, 2020 9:52 pm

Re: Vlotter Solex DIS 26 carburateur demonteren

Bericht: # 180945Bericht DieAndereJos »

Gelukt: ik heb het metaaldraad klemmetje met een heel klein tangetje van de vlotternaald afgetrokken, de koperen as kan ik dus mooi laten zitten. Straks waarschijnlijk wel gepriegel om het klemmetje er weer op te krijgen......
Plaats reactie