Wat is er gebeurd met deze cilinderkop?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
gerrit24
Berichten: 3
Lid geworden op: za aug 20, 2022 5:59 pm

Wat is er gebeurd met deze cilinderkop?

Bericht: # 180739Bericht gerrit24 »

Oliedruk/koeltemp. lampje ging branden. Direct gestopt. Alle koelvloeistof weg. Bij een garage in de buurt bleek een kachelslang gescheurd te zijn. Die vervangen, kvs gevuld. Bij de eerste startpoging knalde een andere slang door. Mijn theorie: er is in het verleden lang met gewoon water gereden. Dat is lang goed gegaan, maar heeft wel die holletjes in de kop uitgevreten. Uiteindelijk hield de koppakking het niet meer en is er wat kvs in een cilinder gekomen, met als gevolg: slang gescheurd enz. Ik ben geen expert, maar zou dat een plausibel verhaal kunnen zijn? Ik vertrouw die kop iig niet meer...
PS De kopbouten zaten goed vast.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Wat is er gebeurd met deze cilinderkop?

Bericht: # 180885Bericht Bertje »

Lijkt mij inderdaad oxidatie doordat de koelvloeistof te weinig bescherming heeft gegeven. Met wat geluk is dat alleen gebeurd waar de koelvloeistof/het water direct in contact kwam met het aluminium, dus waar gaten in de pakking zitten. Je zou een nieuwe koppakking op deze kop kunnen leggen om te checken of er rond alle doorvoergaten voor olie en kvs nog genoeg materiaal zit om goed af te dichten. Ook de cilinders moeten goed afdichten, maar aan de aftekingen van de fire rings (metalen verstevigingen in de koppakking, rondom de verbrandingskamers) lijkt alles nog in orde.

Wel eerst met een (messing) staalborstel op de boormachine het verzwakte/geoxideerde materialen in de putten wegnemen, en daarbij de rest van de cilinderkop (pasvlak) proberen niet te raken. En ook de kop intern goed reinigen/doorspoelen, misschien werd het oorspronkelijke probleem ook wel veroorzaakt door dichtgeslibde koelkanalen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Wat is er gebeurd met deze cilinderkop?

Bericht: # 180891Bericht deutz »

Misschien de kop eens laten vlakken, komt er ook een hoop troep af.
niet geschoten is altijd mis!
gerrit24
Berichten: 3
Lid geworden op: za aug 20, 2022 5:59 pm

Re: Wat is er gebeurd met deze cilinderkop?

Bericht: # 180902Bericht gerrit24 »

Dank voor de reacties!
Toch moet er volgens mij een lek geweest zijn naar een van de verbrandingskamers, want hoe verklaar je anders die opengebarste waterslangen? Inmiddels een andere (opgeknapte / gevlakte) kop gemonteerd en hij loopt weer als een zonnetje. Geen water in de olie trouwens, dus ook geen voetpakkingsproblemen neem ik aan.
PS Helaas was de vreugde van korte duur. Na twee dagen prima gelopen te hebben, nu een kapot differentieel!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Wat is er gebeurd met deze cilinderkop?

Bericht: # 180906Bericht Bertje »

gerrit24 schreef: wo sep 14, 2022 3:35 pm Toch moet er volgens mij een lek geweest zijn naar een van de verbrandingskamers, want hoe verklaar je anders die opengebarste waterslangen?
Klopt, maar het lek kan volledig in de koppakking hebben gezeten.
gerrit24 schreef: wo sep 14, 2022 3:35 pm PS Helaas was de vreugde van korte duur. Na twee dagen prima gelopen te hebben, nu een kapot differentieel!
Hmmm, R4 die een tijd stil heeft gestaan of uberhaupt niet regelmatig onderhouden is?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
gerrit24
Berichten: 3
Lid geworden op: za aug 20, 2022 5:59 pm

Re: Wat is er gebeurd met deze cilinderkop?

Bericht: # 180909Bericht gerrit24 »

gerrit24 schreef: wo sep 14, 2022 3:35 pm PS Helaas was de vreugde van korte duur. Na twee dagen prima gelopen te hebben, nu een kapot differentieel!
Hmmm, R4 die een tijd stil heeft gestaan of uberhaupt niet regelmatig onderhouden is?
[/quote]

Zou zomaar kunnen. R4 is door mijn kleinzoon een paar maanden geleden aangeschaft. Geen idee wat de voorgeschiedenis is. Ga nu maar op zoek naar een vervangende 4-bak.
Plaats reactie