72er

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: Rik H., Mark4GTL, R4F6GTX Automaat, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4520
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 180813Bericht Bertje »

Een meevaller: een paar (beginnende) gaatjes net boven het achterspatbord, maar de onderrand bleek nog puntgaaf. Was dus snel gerepareerd.
Die jaren 60 carrosseriën hadden volgens mij toch wel een goede bouwkwaliteit (beter dan het spul uit de jaren 90 en zeker beter dan jaren 70).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4520
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 180827Bericht Bertje »

De reden waarom het belangrijk is tijdens het lassen te blijven controleren of alles nog recht is:

Voor/tijdens controle:
Afbeelding

Na correctie:
Afbeelding

Eindresultaat:
Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4520
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 180828Bericht Bertje »

Reconstructie kofferbakrand:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 195
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: 72er

Bericht: # 180829Bericht Crelesy »

Netjes!

Ik zie wel steeds dat er veel dubbel plaatwerk in zit, door de hitte zit daar geen beschermende lak of iets meer tussen. Ik gebruik dan meestal koper lasspray.
Dan spuit je de te lassen delen in alsof je aan het verven bent. Even laten drogen en je kan het gewoon lassen zonder dat het weer verdwijnt.

Afbeelding

( Dit is geen Renault... Maar op de randen van de bodem kan je duidelijk koperverf/lasspray zien)

Naderhand is t prima grondverf
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3003
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: Super Sargasso
Contacteer:

Re: 72er

Bericht: # 180830Bericht Hanz »

heb je nou de gaatjes van de sierstrips dichtgelast?
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 795
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: 72er

Bericht: # 180831Bericht JoReno »

Een nieuw gaatje boren is snel gedaan.....
Renault 4TL Savane (Rouge VIF 719 1990, ex 77-HV-FZ, in restauratie)

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4520
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 180834Bericht Bertje »

Crelesy schreef: ma sep 05, 2022 6:52 pm Netjes!

Ik zie wel steeds dat er veel dubbel plaatwerk in zit, door de hitte zit daar geen beschermende lak of iets meer tussen. Ik gebruik dan meestal koper lasspray.
Dan spuit je de te lassen delen in alsof je aan het verven bent. Even laten drogen en je kan het gewoon lassen zonder dat het weer verdwijnt.

Afbeelding

( Dit is geen Renault... Maar op de randen van de bodem kan je duidelijk koperverf/lasspray zien)

Naderhand is t prima grondverf
Dank voor de tip, dat spul kende ik nog niet.

Ik ben van plan er owatrol (olie) tussen te laten lopen; dat ga ik ook doen bij de dakgootreparaties. Dit heb ik ook gedaan bij de "driehoekjes": van onder afgekit, dan owatrol ertussen, dan van boven ook afgekit:

Afbeelding

Het bruine dat je op een plek nog ziet is fertan.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4520
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 180835Bericht Bertje »

Hanz schreef: ma sep 05, 2022 7:05 pm heb je nou de gaatjes van de sierstrips dichtgelast?
Tsja, er zat niks anders op:

Afbeelding

Zo weer beter?

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3003
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: Super Sargasso
Contacteer:

Re: 72er

Bericht: # 180837Bericht Hanz »

keurig! want die strips horen er echt bij
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 195
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: 72er

Bericht: # 180838Bericht Crelesy »

Ja owatrol is daar idd ook prima voor! Bij bestaande roest die je kwa reparatie nog ff uit wil stellen verdun ik dat 30%met terpentine. Dan trekt t als water in de roest en dan later nog een keer met onverdund.
Als je er dan verder niks aan doet mag je dat wel vaker herhalen gedurende de jaren, maar als je het daarna over schildert is t super spul tegen roest.

En die lasspray heet lasprimer bv van finixa of zoiets. Als t maar koper is, gaat wel goed
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4520
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 180853Bericht Bertje »

Een (zeer) ervaren mede-sleutelaar heeft me nog een en ander bijgebracht over plamuren en schuren: nog wat oefenen, maar ben er blij mee!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 436
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: 72er

Bericht: # 180854Bericht Jan1962 »

Ik zie een "gloednieuwe" klassieke R4 geboren worden! Groot respect voor het restauratiewerk Bertje!
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
jandoe1000
Berichten: 1546
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: 72er

Bericht: # 180855Bericht jandoe1000 »

Laat je de koets niet stralen?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4520
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 180858Bericht Bertje »

Dankje Jan!

@Jandoe: nee, stralen lijkt mij niet nodig.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 4520
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: 72er

Bericht: # 180946Bericht Bertje »

De vrije dagen zijn weer voorbij en plamuren en schuren kost een boel tijd: op dit moment dus even geen nieuwe voortgang om te laten zien.

Wel een vraag: ik ben de deuren aan het passen/afhangen alvorens ik de boel ga spuiten. Nu heb ik het idee dat de voordeurtjes wel iets verder naar achteren mogen, maar bij het onderste scharnier is er niet zo veel stelmogelijkheid, zowel niet op het carrosseriedeel als op het deel dat aan de deur zit. Daardoor is de kier tussen voor- en achterdeur aan de grote kant. Zie ik een stelmogelijkheid over het hoofd? Ander ga ik de achterdeurtjes maar wat verder naar voren zetten om genoemde kier te verkleinen.

Afbeelding
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie