Sam - eerste forum bericht!

Nieuwe gebruikers van het forum..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sam
Berichten: 11
Lid geworden op: wo nov 27, 2019 12:54 pm

Sam - eerste forum bericht!

Bericht: # 179415Bericht Sam »

Hallo allemaal,
Ik ben Sam, 21 jaar, en studeer Automotive Engineering bij de HAN in Arnhem. Ik ben al een poosje lid van de R4 Club, maar had nog geen bericht op het forum geplaatst, en omdat ik nu het een en ander aan het uitzoeken ben voor een nieuw project is het nu nodig tijd daarvoor.

In 2019-2020 heb ik een 4tje voorbereid als school project van de HAN voor de 4L Trophy Rally (meeste mensen zijn hier waarschijnlijk wel bekend mee), het team heet HAN 4L:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan in een andere post meer vertellen over het Sahara avontuur, mocht daar vraag naar zijn.

Momenteel ben ik bezig met een andere R4, mijn eerste echte eigen R4 (de bovenstaande is van de HAN), een blauwe berline die gekocht was als donorauto om een motorblok te voorzien voor een van de nieuwe auto's van het HAN 4L team. de HAN had geen plek voor de auto, dus toen heb ik hem overgenomen. Omdat ik zelf dus een nieuw blok nodig had, ben ik op zoek gegaan naar wat mij het meest gave leek: een Alpine Turbo blok, gecombineerd met een 5-TX bak. hieronder wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Sam
HAN4L - 4L Trophy 2020
R4 AT
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Sam - eerste forum bericht!

Bericht: # 179416Bericht Bertje »

Hoi Sam, welkom! Ik heb wel interesse als je eens iets over de 4L Tropy wil schrijven!
Ik zie daar een gloednieuw chassis liggen, was het originele (Franse import?) chassis zo slecht? Het chassis dat tegen de muur staat ziet er goed te redden uit.
Ik heb zelf ook een viertje waar ik een 5-bak in gebouwd heb, welk baknummer gebruik jij en heb je de voorbalk al hierop aangepast?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Sam
Berichten: 11
Lid geworden op: wo nov 27, 2019 12:54 pm

Re: Sam - eerste forum bericht!

Bericht: # 179418Bericht Sam »

Hoi Bertje,

Ik heb inderdaad een nieuw chassis van Jan-Willem (http://www.r-quatre.nl/), het oude chassis (Frans inderdaad) was zo gaar én krom als een banaan; was niet aan te beginnen. Ik heb de voorbalk er al uit zoals je kan zien op de foto, ben nog bezig met het maken van een nieuwe. Ik weet namelijk nog niet welk vliegwielhuis ik nodig heb; die van de R4 of de R5 (10mm langer). Ik koop binnenkort de koppelings set van de Alpine Turbo om te passen en meten. Het vliegwiel dat ik gebruik (van de Alpine of 5 GT Turbo) is namelijk ook 1 mm dikker dan het standaard R4 vliegwiel, die heeft namelijk de extra tandenkrans voor de krukaspositiesensor (nodig voor injectie en ontsteking). Het is overigens een HA1-01 bak, met dus jammer genoeg de langere eindoverbrenging. Ben daarom ook opzoek naar een 4-bak van de R6 FASA, R4 F4 FASA of 5 (354- of HA0-07, -83, -80, -86, -95, -99, -138)- dit kan ik waarschijnlijk beter in een aparte post vragen/toelichten.

@Bertje, Welk blok (en vliegwiel) gebruik jij in combinatie met de 5-bak?
HAN4L - 4L Trophy 2020
R4 AT
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Sam - eerste forum bericht!

Bericht: # 179419Bericht Bertje »

Als je het R5 bellhouse vervangt door een R4 bellhouse, dan wordt je totale bak 1 cm korter; dat is dan 1 cm minder ruimte die je hoeft te maken bij de voorbalkaanpassing, dit is de moeite waarde. Je moet dan wel ook een kortere (R4) price-as monteren. Het dikkere R5 vliegwiel (met vertanding voor de sensor) past gewoon in dit kortere bellhouse. Wel moet je een pasplaat monteren tussen startmotor en bell house, ander hapt het tandwiel van je startmotor niet alleen in je starterkrans, maar ook in genoemde sensorvertanding...

Als je de eindoverbrenging hetzelfde wil houden als bij een R4 GTL, dan heb je een HA1-03 bak nodig, maar waarom zou je? Het enige dat je ermee opschiet is dat je vaker moet schakelen: dan kun je beter de originele 4-bak laten zitten.

Ik gebruik mijn HA1-01 5-bak in combinatie met een zelf samengestelde 1400cc motor met enkele 32mm carburateur. Ik heb daar ook een AT vliegwiel op zitten, maar gebruik de sensorvertanding niet meer: ik heb de wagen teruggebouwd naar coventionele ontsteking met contactpunten.

Overigens zou ik nog wel zo'n HA1-01 willen, als reserve.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Sam
Berichten: 11
Lid geworden op: wo nov 27, 2019 12:54 pm

Re: Sam - eerste forum bericht!

Bericht: # 179420Bericht Sam »

Meer schakelen zie ik niet als een minpunt haha, een bijkomstigheid van het verwisselen naar een kortere eindoverbrenging is de toename van het koppel aan de wielen- en tegelijkertijd een lagere topsnelheid; de maximale snelheid maakt mij niet zo heel veel uit, hard rijden mogen we hier in Nederland toch niet, hard optrekken is daarom handiger haha.
Ik zal in elk geval eerst de bak en het blok moeten reviseren voordat dit vraagstuk pas gaat spelen, tegen die tijd kijk ik wel of ik meer koppel wil- en of de snelweg RPM nog een beetje draagbaar blijft. Misschien zijn de vooraf genoemde eindoverbrengingen wel veel te kort; te hoge toeren op de snelweg.
Wel moet je een pasplaat monteren tussen startmotor en bell house, ander hapt het tandwiel van je startmotor niet alleen in je starterkrans, maar ook in genoemde sensorvertanding...
is dit niet te verhelpen door simpelweg een R5 startmotor te nemen?

Weet je toevallig nog welke diameter koppeling je hebt? voor de Alpine Turbo lees ik dat ik een 184mm nodig heb, en vroeg me daarom af of de dikte van de koppelingsset veel verschilt.
HAN4L - 4L Trophy 2020
R4 AT
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Sam - eerste forum bericht!

Bericht: # 179421Bericht Bertje »

De Renault Cleon motor heeft relatief veel koppel, het schakelmoment maakt daardoor niet heel veel uit. Zelf rijd ik 50 in z'n 4, maar je kunt ook 100 rijden in z'n 3. De 4 van een 5-bak is feitelijk een "tussenversnelling" die het relatief grote gat tussen de 3 en de 4 van de 4-bak dicht, maar is gezien de motorkarakteristiek niet echt nodig.

Lees dit eens over de startmotor pasplaat (hier "schimplaat" genoemd) en de maten vd vliegwielen: http://jeffr4.weebly.com/project-1400-c ... tie-2.html
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Sam
Berichten: 11
Lid geworden op: wo nov 27, 2019 12:54 pm

Re: Sam - eerste forum bericht!

Bericht: # 179423Bericht Sam »

Super handig! bedankt!
HAN4L - 4L Trophy 2020
R4 AT
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Sam - eerste forum bericht!

Bericht: # 179424Bericht Hanz »

Sam Voncken schreef: wo okt 27, 2021 9:44 pm Ik kan in een andere post meer vertellen over het Sahara avontuur, mocht daar vraag naar zijn.
Ik zeg kom maar op met die verhalen!
Gebruikersavatar
Sam
Berichten: 11
Lid geworden op: wo nov 27, 2019 12:54 pm

Re: Sam - eerste forum bericht!

Bericht: # 179425Bericht Sam »

Afbeelding
HAN4L - 4L Trophy 2020
R4 AT
Gebruikersavatar
Jan1962
Berichten: 457
Lid geworden op: zo sep 16, 2012 10:04 am
Locatie: Leveroy

Re: Sam - eerste forum bericht!

Bericht: # 179429Bericht Jan1962 »

Beste Sam,
Mag ik je uitdagen om voor de papieren Vrijbuiter een artikel te schrijven over je belevenissen.
Ik denk dat het voor velen interessant leesvoer is!
Voor mijn plezier rijd ik liever in een 4!
Plaats reactie