Temperatuur meter gaat branden
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Temperatuur meter gaat branden
Goedemorgen,
Mijn F6 heeft iets raars: Wanneer ik rijd is er niets aan de hand. Maar ben ik even gestopt en start ik em weer, dan gaat het rode temperatuurlampje op het dashboard branden (paniek!!). Echter, als ik dan onder de kap kijk draait de ven keurig netjes en borrelt er niets in het reservoir van de koelvloeistof. 2 garages hebben gekeken, maar kunnen niets ontdekken. 1 iemand had het wel over een soort van 2e thermostaat in de radiator? Iemand daar bekend mee? Want de 'gewone' thermostaat lijkt ook prima te werken....
Hoor graag of iemand enig idee heeft wat dit kan zijn!
Groet!
Mijn F6 heeft iets raars: Wanneer ik rijd is er niets aan de hand. Maar ben ik even gestopt en start ik em weer, dan gaat het rode temperatuurlampje op het dashboard branden (paniek!!). Echter, als ik dan onder de kap kijk draait de ven keurig netjes en borrelt er niets in het reservoir van de koelvloeistof. 2 garages hebben gekeken, maar kunnen niets ontdekken. 1 iemand had het wel over een soort van 2e thermostaat in de radiator? Iemand daar bekend mee? Want de 'gewone' thermostaat lijkt ook prima te werken....
Hoor graag of iemand enig idee heeft wat dit kan zijn!
Groet!
Re: Temperatuur meter gaat branden
Het lampje gaat branden als de thermosensor op de kop aan de kant van het schutbord te warm wordt en zo aarde maakt. De sensor kan stuk zijn, de draad kan sluiting maken. Maar ook kan de motor daar net iets te warm worden. Er kan een luchtbel zitten die de koeling beperkt, of zelfs een heel klein lekje in de koppakking (waarschijnlijk niet)
Ik heb het ook wel eens gehad, en toen ging het na verloop van tijd weer weg.
Als je stil staat is dat ook het moment waarop de waterpomp minder hard draait.
Ik heb het ook wel eens gehad, en toen ging het na verloop van tijd weer weg.
Als je stil staat is dat ook het moment waarop de waterpomp minder hard draait.
Dat is fijn, dat betekent in ieder geval dat de boel werkt, maar dat er niets borrelt zegt niet zo heel veel. Als er wel wat borrelt is het eigenlijk al te laat.Echter, als ik dan onder de kap kijk draait de ven keurig netjes en borrelt er niets in het reservoir van de koelvloeistof
Re: Temperatuur meter gaat branden
Zet m anders ff over alle zijdes een keer goed schuin. Dan onlicht i ook de meest ongangbare plekken.
Ouwe meuk is leuk
Re: Temperatuur meter gaat branden
Hoe vaak draait jouw fan? Die moet alleen bij uitzondering aan springen, dwz stapvoets file rijden of +5 min stationairloop, en na 5-10s weer uit gaan. Draait hij veel vaker en/of langer, dan moet je je koelsysteem eens nakijken. Een veelvuldig draaiende fan + genoemd gedrag van het controlelampje suggereren dat je motor aan de hete kant wordt, dit kan je uiteindelijk een koppakking kosten. Wanneer heb je de koelvloeistof voor het laatst ververst?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Temperatuur meter gaat branden
[/quote]
Wanneer heb je de koelvloeistof voor het laatst ververst?
[/quote]
Koelvloeistof is afgelopen april (en 2dzkm geleden) vervangen bij een grote beurt toen ik em kocht. Miss toch even een garage op de hoek laten kijken? Ik zal overigens nog wel even kijken naar het gedrag van de ven, of die te pas en te onpas draait.
Dank voor de tips alvast!
Groet!
Wanneer heb je de koelvloeistof voor het laatst ververst?
[/quote]
Koelvloeistof is afgelopen april (en 2dzkm geleden) vervangen bij een grote beurt toen ik em kocht. Miss toch even een garage op de hoek laten kijken? Ik zal overigens nog wel even kijken naar het gedrag van de ven, of die te pas en te onpas draait.
Dank voor de tips alvast!
Groet!
Re: Temperatuur meter gaat branden
Toch nog een keer goed ontluchten kan ook helpen.vervangen bij een grote beurt toen ik em kocht
Re: Temperatuur meter gaat branden
De kopsensor (die van het rode lampje) kan ook bij matige temperatuur aan willen springen als de sensor nat is geworden, bijvoorbeeld na het iets te enthousiast ontluchten via het schutbord-slangetje of, in mijn geval, nadat je je spatborden vast hebt staan schroeven in de regen. De sensor is dan stuk en moet vervangen worden (niet duur, Harry Velthuis?)
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
([o=◊=o])
Re: Temperatuur meter gaat branden
Update:
Het bleek dat de waterpomp stuk is en wat lekte. Hiermee is vermoedelijk het probleem opgelost (met het vervangen van de waterpomp).
Dank voor jullie input!
Het bleek dat de waterpomp stuk is en wat lekte. Hiermee is vermoedelijk het probleem opgelost (met het vervangen van de waterpomp).
Dank voor jullie input!
Re: Temperatuur meter gaat branden
Goed om te lezen, dank voor de terugkoppeling. Nu hopelijk weer fijn rijden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- guussmeets
- Berichten: 3
- Lid geworden op: di feb 02, 2021 11:55 am
Re: Temperatuur meter gaat branden
Ik heb een renault 4 van 1986 en de motor is van 1980.
Ik had een metalen koelstof reservoir. Deze heb ik vervangen voor een plastic drukvat.
Als ik nu een flink stuk heb gereden, gaat mijn vloeistof controlelampje steeds branden.
Voorheen nooit koelproblemen gehad. Fan sensor was ook stuk, heb ik vervangen en werkt.
Kan iemand mij aangeven waarom dat koelvloeistof lampje gaat branden?
Ik had een metalen koelstof reservoir. Deze heb ik vervangen voor een plastic drukvat.
Als ik nu een flink stuk heb gereden, gaat mijn vloeistof controlelampje steeds branden.
Voorheen nooit koelproblemen gehad. Fan sensor was ook stuk, heb ik vervangen en werkt.
Kan iemand mij aangeven waarom dat koelvloeistof lampje gaat branden?
- dick holtrop
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
- Locatie: frentsjer
- Contacteer:
Re: Temperatuur meter gaat branden
Ik neem aan dat je bedoeld dat het lampje van de koelvloeistof temperatuur gaat branden.
dan wordt het motor blok heter dan 110 graden en heb je een koelprobleem
dan wordt het motor blok heter dan 110 graden en heb je een koelprobleem
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.
niet omdat het moet maar omdat het kan
niet omdat het moet maar omdat het kan