waterpomp afdoppen en poelie monteren

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

waterpomp afdoppen en poelie monteren

Bericht: # 178555Bericht Hanz »

Net een nieuwe waterpomp gekocht. Twee vragen:
- ik moet de poelie van de oude pomp overzetten. Op de nieuwe pomp zit de moer echter muurvast. Hoe krijg ik die los zonder de pomp te molesteren?
- de nieuwe pomp heeft wat meer gaten dan nodig dus die worden afgedopt. Ik krijg de doppen er echter niet helemaal ingedraaid, en ik wil ook niet all te veel kracht uitoefenen op het aluminium. Zitten de doppen er zo ver genoeg in?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: waterpomp afdoppen en poelie monteren

Bericht: # 178557Bericht deutz »

Moer losmaken met een harde tik tegen de sleutel!
Onder de afdop pluggen een koperen ring doen en redelijk goed vastzetten.
Als de pluggen er niet tot de zeskante kop in de w.pomp gaan, dan teflon tape gebruiken voor afdichting.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: waterpomp afdoppen en poelie monteren

Bericht: # 178559Bericht Hanz »

Dank je Jan.
Een tik tegen de sleutel zou kunnen werken als ik de as kan blokkeren. Ik had al geprobeerd aan de achterkant een schroevendraaier in het schoepenrad te steken maar dat lijkt me ook een beetje link.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: waterpomp afdoppen en poelie monteren

Bericht: # 178563Bericht deutz »

Dan even met twee man doen: doek over de schoepen en met 2 handen vasthouden, de ander met sleutel en hamer aan de gang gaan.
Anders even naar een garage gaan en de moer met een slagmoer sleutel losslaan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: waterpomp afdoppen en poelie monteren

Bericht: # 178654Bericht Hanz »

Problem solved.. Het ding heeft dus een linkse draad (en de oude pomp een rechtse)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: waterpomp afdoppen en poelie monteren

Bericht: # 180849Bericht Hanz »

inmiddels weer zover dat de boel gemonteerd kan worden, derhalve nog wat existentiële vragen:
- raden de Wijzen aan de waterpomp altijd met vloeibare pakking (naast de gewone) te monteren of kan het ook droog? En zo ja, met of zonder papieren pakking of papieren pakking met aan weerszijden vloeibaar spul?
- het is een pomp met gat voor een sensor. Die zit bij mij echter al op het blok. Heeft iemand nog een geschikte dop over?
- in zowel de as als de poelie zit een gleufje van 1mm breed waar een soort half maantje in gefrot moet worden die ervoor zorgt dat de polie niet kan draaien t.o.v. de as. Uiteraard is het maantje een fractie te dik waardoor hij niet in het gleufje van de as past. Oplossing: botweg een stukje afvijlen?
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: waterpomp afdoppen en poelie monteren

Bericht: # 180850Bericht jandoe1000 »

Pakking papier met twee zijden vloeibare pakking.
Dop heb ik niet. Halvemaantje gewoon afvijlen. Als het veel is en je wilt alsnog op zoek naar een beter passende, die dingen kun je kopen in een assortimentje.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: waterpomp afdoppen en poelie monteren

Bericht: # 180851Bericht Hanz »

dank je jandoe.

- iemand anders nog een passende afdop over?
- iemand nog ideeën over het aanhaalmoment? Ik vind dat altijd lastig, een beschadigd of vuil schroefdraad lijkt me al snel invloed te hebben op het gemeten moment.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: waterpomp afdoppen en poelie monteren

Bericht: # 180973Bericht Hanz »

Hoe onwetend kan je zijn?
Gisteren de waterpomp (eindelijk) gemonteerd. Van tevoren even gevoeld hoe hij liep: een beetje zwaar maar wel soepel dus OK. Daarna achterplaat gemonteerd en het geheel op het blok geschroefd - en dan bijna niet rond te draaien.
Losgehaald en inderdaad, het schoepenrad steekt ongeveer een pakkingdikte, zeg 0.5 à 0.8mm of zo uit boven de pomp en loopt dus aan tegen de achterplaat. Het valt me dan weer op dat het schoepenrad niet zo heel ver op de as zit.

Wat denken de kenners? Ik ben zelf niet zo voor een dubbele pakking. Kan ik het schoepenrad verder op de as tikken?
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 462
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: waterpomp afdoppen en poelie monteren

Bericht: # 180974Bericht ervaar.R4 »

Ik heb even een oude waterpomp opengemaakt... ('is nog gangbaar)
Die van jou mag wel even een tikje hebben, lijkt het...
Afbeelding
Afbeelding
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: waterpomp afdoppen en poelie monteren

Bericht: # 180975Bericht Crelesy »

Die moet zelfs een tik hebben. Als die kier onder je bladen in t huis zo groot is als wat t rad nu uitsteekt, pompt i ook niet!

En ik zou voortaan je pakking invetten alvorens te monteren. Dan had je die wellicht kunnen her gebruiken.

Jammer om te zien dat nieuw spul zo slecht word afgeleverd. Als t radje niet wil zakken met normaal geweld, moet het met grof. Daar worden lagers e.d niet beter van. Warm stoken om het te vergemakkelijken zou ik niet doen. Rubbers gaan dan hard achteruit van je asafdichting.
Ik hoop dat je t nog goed krijgt! Ik zou mikken op een zo mooi/ klein mogelijke kier onder t radje. En me niet zo druk maken over hoe diep die dan wel niet ligt.
Succes
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: waterpomp afdoppen en poelie monteren

Bericht: # 180976Bericht Bertje »

Als je een flinke bankschroef (of pers) hebt kun je het schoepenrad ook verder op het asje perse ipv slaan.

Met Crelesy eens trouwens dat dit slordig gemaakt is, even hopen dat dat niks zegt over de materiaalkwaliteit.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: waterpomp afdoppen en poelie monteren

Bericht: # 180977Bericht Hanz »

Dank voor de tips.
Met een blokje hout en zonder overdadig geweld het radje een mm laten zakken, denk dat dat zonder veel nevenschade is geschied, had de as ondersteund op een bankschroef dus geen extra krachten op de lagers e.d.
Het invetten van een pakking kende ik nog niet, vermindert dat de afdichtende werking niet?
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: waterpomp afdoppen en poelie monteren

Bericht: # 180978Bericht jandoe1000 »

Nog even over die pakking: ik monteerde onlangs een nieuwe waterpomp (NOS) op een 845cc billancourt. Daarbij zaten twee pakkingen, maar dat was geen papier. Ze waren dikker en er zat een asbest waarschuwing bij. Ik heb ze gebruikt en beide ook met vloeibare pakking ingesmeerd. Ik vraag me dus bij nader inzien af of papier wel geschikt is voor montage van de waterpomp.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: waterpomp afdoppen en poelie monteren

Bericht: # 180979Bericht Crelesy »

Papier word nog steeds veel gebruikt voor een waterpomp.

En invetten zorgt voor 2 dingen.
-De vezels worden sterker/ pakking taaier.
-Er kan geen water in het papier trekken zodat dit ook geen groeiende oxide laag op bv alu of staal maakt wat weer tot lekkage kan leiden op de lange termijn
Vloeibare pakking doet deels t zelfde en vult/ vangt daarbij ook nog oneffenheden op.
Beide werkt prima.

Wat niet weg neemt dat voor veel toepassingen gewoon kaal de pakking monteren echt wel een goed resultaat geeft hoor!

Als voorbeeld heb ik letterlijk een kladblok papiertje op maat geknipt en ingevet. Die doet al 5 jaar dienst als koppakking van mijn solex.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Plaats reactie