Voorstellen en probleem

Nieuwe gebruikers van het forum..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Versteege
Berichten: 10
Lid geworden op: zo okt 11, 2020 10:35 pm

Voorstellen en probleem

Bericht: # 178265Bericht Versteege »

Mijn naam is Arend en vorig jaar een 1986 R4 GTL gekocht. Het volgende probleem doet zich voor: koude motor start goed en rijdt daarna goed. Na rond 20 à 30 km. begint motor te stotteren/in te houden alsof hij geen benzine meer krijgt en stopt. Na 5 minuten kan ik weer starten en even rijden (500 meter) maar daarna begint hij weer te haperen en slaat af. Auto heeft bij vorige eigenaar meer dan 15 jaar stil gestaan daarom tot nu toe gedaan: nieuwe bougies, nieuwe bougiekabels, nieuwe condensator, nieuwe bobine, nieuwe brandstofpomp en benzinefilters gecontroleerd. Het enige wat ik nog kan bedenken een nieuwe (gereviseerde) carburateur.
Maar als iemand een beter idee heeft dan hoor ik het graag!
Laatst gewijzigd door Versteege op ma apr 12, 2021 10:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 462
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: Voorstellen en probleem

Bericht: # 178267Bericht ervaar.R4 »

Hmm... Als ik je verhaal zo lees, klinkt het alsof je benzinetank vacuüm trekt...

Heb je wel een geventileerde benzinevuldop/ ventilated fuel cap ?

Of; zit het gaatje misschien (gedeeltelijk) dicht/ verstopt ?

Waarschijnlijk hoor je (na het afslaan) als je de dop eraf draait, dat lucht je tank ingezogen wordt...
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Versteege
Berichten: 10
Lid geworden op: zo okt 11, 2020 10:35 pm

Re: Voorstellen en probleem

Bericht: # 178274Bericht Versteege »

Ja, dat was het eerste wat ik gecontroleerd heb.Verder nog vergeten te vermelden: nieuwe contactpuntjes gemonteerd en carburateur gedemonteerd en schoongemaakt. Andere mogelijke oorzaak zou kunnen zijn ijsvorming of dampvorming in carburateur. Maar weersomstandigheden waren niet zodanig.
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 462
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: Voorstellen en probleem

Bericht: # 178275Bericht ervaar.R4 »

Ik neem aan dat je bedoelt;
'Ia, dat heb ik als eerste gecontroleerd (de benzinedop + ...er werd géén lucht de tank ingezogen na openen...)
; dat was het dus niet...'

Heb je ook al de zoekfunctie rechtsboven aan de pagina gebruikt om voorgaande berichten over storingen te bekijken ?
En; heb je een werkplaatshandboek voor de R4 ?
Anders wordt het een beetje 'het opnoemen van mogelijkheden die het óók zouden kunnen zijn'...,
terwijl een antwoord over hetzelfde onderwerp misschien al eens eerder gegeven is...
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Versteege
Berichten: 10
Lid geworden op: zo okt 11, 2020 10:35 pm

Re: Voorstellen en probleem

Bericht: # 178278Bericht Versteege »

Ja, dat bedoel ik.
En ja....aandachtig de items over “stotteren” gelezen en daar ook mijn acties op gericht.
Kreeg overigens nog een tip binnen van een sleutelaar die een “nieuwe” condensator had ingebouwd die toch defect was.....pfff!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3124
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Voorstellen en probleem

Bericht: # 178279Bericht Hanz »

Je zou na afslaan de carburateur eens open kunnen schroeven. Een lege vlotterkamer duidt op problemen met de benzinetoevoer.
Hengel
Berichten: 107
Lid geworden op: zo nov 18, 2007 4:35 pm

Re: Voorstellen en probleem

Bericht: # 178282Bericht Hengel »

Heb dit zeer vergelijkbaar ook gehad. Bleek dat de benzineslang tussen de benzinetank en de vaste leiding door ouderdom poreus was geworden. Slang vervangen en probleem opgelost.
Versteege
Berichten: 10
Lid geworden op: zo okt 11, 2020 10:35 pm

Re: Voorstellen en probleem

Bericht: # 178293Bericht Versteege »

Mmm, dat is nieuw. Dat neem ik mee. Houd jullie op de hoogte.
Versteege
Berichten: 10
Lid geworden op: zo okt 11, 2020 10:35 pm

Re: Voorstellen en probleem

Bericht: # 178432Bericht Versteege »

Hulp gezocht bij Centre 16 in IJmuiden. Benzineslang vanaf de tank bij benzinepomp losgemaakt en met mond aangezogen. Er kwam wel benzine, maar niet veel. Probleem lag dus ergens vanaf tank naar pomp.Tank uitgebouwd en vlotter bekeken. De opening in de vlotter naar de aansluitingslang bleek gedeeltelijk verstopt. Klaarblijkelijk was er bij de restauratie 16 jaar geleden vuil ingekomen. Druk op slang gezet en doorgeblazen. Een hoorbare licht “plof” bevestigde de theorie. Tank verder brandschoon. Proefrit 100 km.....geen problemen.
Ieder dank voor het meedenken
Gebruikersavatar
ervaar.R4
Berichten: 462
Lid geworden op: ma jan 10, 2011 2:02 pm

Re: Voorstellen en probleem

Bericht: # 178433Bericht ervaar.R4 »

'Mooi dat het probleem opgelost is :D

(Dus, wel een (gedeeltelijk) verstopt/ dicht gaatje... Alleen; iets verderop :wink: ... ...Helaas...

...'Bijna een koelkast gewonnen... :lol: )
Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Plaats reactie