scheiden 334-splitbak van Sierra-motor
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Hanz
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor
Inderdaad 20 en 160
Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor
óf een oude prise-as tot "special tool" bestempelen
Maar idd, je moet de plaat goed centreren, anders wil de prise-as er niet in en krijg je de bak niet niet aan de motor gezet.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Voormalig Steunpunt NO
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
- Locatie: Weerdinge (Emmen)
Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor
Let goed op dat je de nieuwe koppelingsplaat goed plaatst want dat kan natuurlijk op 2 manieren.
Als je de plaat beschouwt als een vliegende schotel moet het hoogste deel ervan in de drukgroep vallen.
Anders kun je niet schakelen en heb je een hoop werk voor niks gedaan.
Succes
Harry
Als je de plaat beschouwt als een vliegende schotel moet het hoogste deel ervan in de drukgroep vallen.
Anders kun je niet schakelen en heb je een hoop werk voor niks gedaan.
Succes
Harry
Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor
Goed punt, Harry! Als je de plaat met het hoge middendeel richting vliegwiel legt, dan loopt dit middendeel aan op de vliegwielbouten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Hanz
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor
Onhandig als ik ben had ik natuurlijk foto's gemaakt.
M.b.t. slijtage van de plaat: hou ik daarvoor de 0.8mm (hoogte boven klinknagels) aan die in de Kluwer staat?
M.b.t. slijtage van de plaat: hou ik daarvoor de 0.8mm (hoogte boven klinknagels) aan die in de Kluwer staat?
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor
Als de zaak toch openligt, gewoon alles vervangen. Dat zijn de kosten niet.
- Hanz
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor
inmiddels zijn we een jaar verder, de auto is terug en het motorblok gaat weer gemonteerd worden. Helaas alhier geen handige tooltjes of oude prise-assen. Is zo'n tool echt noodzakelijk of lukt het met een timmermansoog ook wel?
Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor
Op het oog lijkt me lastig. Ik heb voor m'n R16 simpelweg een stukje metalen buis gebruikt wat mooi in het gat past, en dat net zolang met (maskerings) - tape omwikkelt totdat het de plaat perfect op z'n plek houdt.
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor
Dat zal heel lastig zijn, zo niet onmogelijk. Hoeveel haast heb je? Je mag mijn gereedschapje wel lenen. Comm via pb.
- Hanz
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor
Nog een vraagje. Als ik de plaat op het vliegwiel leg en de drukgroep daar overheen monteer met 6 boutjes dan kan ik, goed met of minder goed zonder gereedschap, de plaat centreren. Maar het ding ligt los dus met horizontale motor valt het ding naar beneden voor ik de bak met prise-as erop kan schuiven. Ik zie dus iets triviaals over het hoofd maar wat?
- Hanz
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor
O wacht, de koppelingsplaat zit natuurlijk pas vast als de drukgroep vast is gebout
Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor
Opgelost dus!
Een tijdje terug heb ik aan een vergelijkbare bak gewerkt (splitbak Billancourt) en daarbij kon je bij de drukgroepboutjes als motor en bak al aan elkaar zitten en je de nokkenaspoulie los haalt. Wat je dus zou kunnen doen is de drukgroepboutjes dusdanig losjes monteren dat de plaat nog net wat kan schuiven tov vliegwiel en drukgroep, zodanig dat deze centreert op moment dat je bak en motor samen voegt. Vervolgens vliegwiel ronddraaien en boutjes vast zetten, dus alle boutjes steeds 2 slagen of zo vaster zetten en rondom blijven werken totdat ze allemaal vast zitten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 1691
- Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am
Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor
Dit zou kunnen werken want met het passende gereedschap volg je precies dezelfde procedure. Maar zonder gereedschap heb je dus de hele bak in handen en dat maakt het nogal zwaar en moeilijk. Temeer omdat als de motor nog in de auto hangt de bak vanaf schuin onder of schuin boven komt. Met de prise as is die immers te lang om recht en vrij voor de motor te hangen.
- Hanz
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor
met hulp van Boerammetje is het gefikst. Het is wel makkelijk als iemand het blok vasthoudt als je de bak aanschuift. De eerste keer zat de plaat niet gecentreerd, de tweede keer ging het moeiteloos. Blok zit nu ook weer in de auto.
- Hanz
- Berichten: 3143
- Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
- Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
- Contacteer:
Re: scheiden 334-splitbak van Sierra-motor
ja, in hindsight was dat nog beter geweest. Nu ja, voor een volgende keer.Bertje schreef: ↑zo jul 24, 2022 3:15 pm Een tijdje terug heb ik aan een vergelijkbare bak gewerkt (splitbak Billancourt) en daarbij kon je bij de drukgroepboutjes als motor en bak al aan elkaar zitten en je de nokkenaspoulie los haalt. Wat je dus zou kunnen doen is de drukgroepboutjes dusdanig losjes monteren dat de plaat nog net wat kan schuiven tov vliegwiel en drukgroep, zodanig dat deze centreert op moment dat je bak en motor samen voegt. Vervolgens vliegwiel ronddraaien en boutjes vast zetten, dus alle boutjes steeds 2 slagen of zo vaster zetten en rondom blijven werken totdat ze allemaal vast zitten.