Even een ander zijpaadje: in de jaren 70-80-90 van de vorige eeuw kwam bij de productie van auto´s veiligheid steeds vaker op een hogere plek te staan. Als voorbeeld noem ik altijd mijn Citroën DS 21 die tot voor ruim 2 jaar geleden in mijn bezit was en die in 1970 af fabriek werd geleverd zonder zijspiegels (noch links noch rechts). Daar kun je je nu geen voorstelling meer van maken.
Om veiligheidsredenen hebben wij bij onze restauraties van de Renaults 4 op alle exemplaren zijknipperlichten gemonteerd op de vóórschermen: wél zo veilig als je in het huidige verkeer van rijstrook wilt wisselen en dat zichtbaar wilt doen voor degene die (vrijwel) naast je rijdt. Met héél veel geluk heb ik ooit een setje originele Renaultwybertjes van Harry (ex-Steunpunt N.O.) kunnen overnemen, en die zitten nu op mijn 4F4:
Ik ben ze daarna niet meer tegengekomen. Daarentegen was een setje van Hella vrij gemakkelijk verkrijgbaar; die oranje kapjes waren vierkant, maar als je ze in gelijke lijn met de naad van het voorspatbord monteerde, oogde dat bijzonder goed (op onderstaande foto is de naad, net als bij de 4F4, óók nog niet afgekit: dat deden wij altijd als laatste, om de vers gespoten lak zo lang mogelijk te laten uitharden):
Maar ook die Hellasetjes heb ik niet meer kunnen vinden. Heel recent moest ik voor een collega-sleutelaar een gaaf knipperlicht/stadslichthuis voor een Citroën CX Type 1 zien te vinden: ook dát valt niet mee. Maar het toeval wilde dat het bedrijf dat dit huis kon leveren, óók een setje zijknipperlichten van eenzelfde CX in de aanbieding had (voor 5 euro
): AXO, niks mis mee, puntgaaf, 4,5 x 4 cm.,incl. fittingen én lampjes !
Deze komen dus op de R4Savane:
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).
Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)