Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178042Bericht JoReno »

Het plaatwerk dat verwijderd moet worden om het Twingodak te kunnen plaatsen, is er vandaag uit geslepen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna begon het passen van het harmonicadak. Nadat eerst alle slijpranden netjes van metaalresten waren ontdaan, hebben wij het dak gepast: bij 90% van alle 36 gaatjes viel het dak exact in de gaatjes, een 4-tal gaatjes hebben wij met de rattenstaart wat ruimer moeten maken, en bij de 2de pasbeurt viel het dak er op alle plekken perfect passend in


Afbeelding

Afbeelding

De dakranden moeten nog een laatste behandeling krijgen (o.a. schuren), en daarom zetten wij er (tijdelijk) het aluminium frame van het Twingodak in om wat meer stevigheid bij het schuren te hebben.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178047Bericht JoReno »

Twingodak in ge-opende staat: mooi ruim open dakje 8).
Ik zal toch wél moeten wachten tot de zomer van 2022, het gaat vast en zeker niet lukken om deze R4 Savane vóór september 2021 op de weg te krijgen.


Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoReno op vr mar 19, 2021 8:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178049Bericht Bertje »

Nou, het schiet anders goed op!
Leuke Amazone daar in de werkplaats trouwens.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178052Bericht JoReno »

Ja. 4-deurs uit 1960 (geïmporteerd uit Zweden). Moet vóór het einde van dit jaar ´verplaatsbaar´zijn (vanwege verhuizing). Wij hebben nóg een exemplaar staan, beige, óók 4-deurs en óók uit 1960. Voor dat laatste project geldt al jaren: achteraan aansluiten :wink: .
Rechts achterin de koets van een BMW 3-serie, deels in de primer, deels al in Alpine-wit gespoten.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178059Bericht JoReno »

Het laswerk aan het chassis vordert nu in rap tempo. Vanmiddag is het reparatiedeel t.b.v. de zwingarm rechts geplaatst:

Afbeelding

Er moet straks enkel nog een plaat(je) bovenop de nieuwe zwingarmen gelast worden om daar t.z.t. de klem op te zetten die de brandstofleiding(en) in die bocht fixeert.
Verder heb ik, om onnodig extra werk te voorkómen, een setje SKF-achterwiellagers besteld. De staat van de lagers in zowel de (nieuwe) as als in de trommel is moeilijk te beoordelen als je, vanwege de gedemonteerde onderdelen niet even soepeltjes de achterwielen kunt ronddraaien. Na de restauratie van mijn 4F4 was dat een terugkerend probleempje bij de APK: de keurmeester kon de achterwiellagers wél duidelijk horen, maar er zat géén speling op. Afkeur ja/nee ? Tot 2 keer toe géén afkeur. Om van dat gedoe af te zijn, heb ik bij de 4F4 de lagers toch maar vervangen. Ik moet toegeven dat de klankkast achter mijn hoofd duidelijk minder herrie maakte dan met de oude wiellagers. Komende week dus even op bezoek bij een bevriende garagist om een poelietrekker met 2 spitse bekken te lenen: dan trek je die lagers 1-2-3 van de as af :wink:
Laatst gewijzigd door JoReno op di mar 23, 2021 9:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178085Bericht JoReno »

Recent heb ik een mooi setje Hella Halogeen mistlampen 140 kunnen kopen: NOS in de originele verpakking.
Ervan uitgaande dat de definitieve kleur van deze R4 Savane Vert Sequoia wordt (996), lijkt mij een grijze grille i.c.m. grijze bumpers mooier dan een zwarte grille. Die laatste staat dan ook bij TE KOOP AANGEBODEN (in goede staat).

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178094Bericht JoReno »

De voortgang met betrekking tot de achteras: zoals ik al meldde, is de aangekochte achteras in prima staat. Het leek mij mooi meegenomen dat de remankerplaten nog aan de as bevestigd waren, en daar leek weinig werk aan te zitten. Gisteren ben ik fanatiek begonnen met het schoonmaken van de as en weer gangbaar maken van de stelnokken op de remankerplaten. Dat laatste viel niet mee. Flink wat kruipolie en een zuiver passende bahco i.c.m. wat domme kracht (buis van 50 cm lengte over de bahco heen) plus het nodige geduld en voorzichtigheid resulteerden in 4 perfect draaiende stelnokken. Mooi. Nu hoeft er alleen nog maar het oude lager uit en dan kan de as weer opgebouwd worden. Tot ik gisterenavond laat dacht: er zaten toch wel gaten voor de handremkabels in die remankerplaten ? Daar word ik dan wat onrustig van: vanmiddag ben ik even wezen checken en NEE !! Géén gaten.....het werk aan de stelnokken is dus voor niets geweest......alhoewel: als ze gedemonteerd zijn, mogen ze de verkoop in (ik heb er ooit eentje gezocht voor mijn 4F4, en dat viel nog niet mee). Voor alle zekerheid heb ik op beide assen even de onderlinge afstanden van de 4 bouten waarmee de remankerplaten op de as vastzitten, gemeten, en die afstanden komen exact overeen. Slim van die Fransen: één type as maken voor vrijwel alle R4's (dat is kostenbesparend) en dan verschillende types remankerplaten monteren voor de verschillende types R4 (handrem achter, handrem vóór, andere diameter, Girling, Bendix).
Dat betekent nu dus 4 x oude lager verwijderen, 2 niet-bruikbare remankerplaten verwijderen, remankerplaten overzetten van oude as op nieuwe as, 2 x nieuw lager op as monteren, 2 nieuwe lagers in de remtrommel en dan is-ie klaar (uiteraard na controle en z.n. vervangen van remschoenen en remcilinder). De SKF-lagers zijn vanmiddag bezorgd, het hulpgereeedschap heb ik opgehaald: een poelietrekker met 2 spitse bekken voldeed een vorige keer prima, waarbij het vooral van belang is om de achterste ring niet te beschadigen. Wij gaan het zien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178108Bericht JoReno »

De lasser heeft er zin in, en ik óók.

De middag startte met het bewonderen van het ingelaste reparatiedeel t.b.v. de zwingarm rechts.

Afbeelding

Daarna heeft de lasser het reparatiedeel t.b.v. de zwingarm links ingemeten en gelast: ook dat onderdeel zit er nu, perfect uitgelijnd, in:

Afbeelding

Afbeelding
Deze reparatiedelen zijn aan de bovenkant nét iets anders uitgevoerd dan wij gewend zijn: ze lopen verder door en hebben op de hoeken geen afgeronde kanten. Dat betekent dat wij de 2 clips om links de remleiding en rechts de benzineleidingen vast te zetten, bovenop het reparatiedeel moeten monteren. Deze 3 leidingen maken ter plekke een fikse bocht. Bovenop moeten er dus nog 2 gaten geboord worden.

Dit (onderstaande foto) is een eerdere versie van de reparatiedelen (het verschil is duidelijk)

Afbeelding

Zelf heb ik wat tijd besteed aan de demontage van de ´nieuwe´as: met het hulpgereedschap heb ik de lagers én de achterste ring aan beide kanten kunnen verwijderen. De remankerplaten gingen er soepel van af en staan nu TE KOOP. De achteras zal ik verder nog van roest ontdoen en behandelen. Vervolgens zal ik van de ´oude´ as de onderdelen demonteren die ik nodig heb om de ´nieuwe´ as weer compleet te maken.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat hebben wij verder nog gedaan ? Beide ashoezen wielzijde van de aandrijfassen héél kritisch bekeken, en er tóch maar voor gekozen om ook de ashoes wielzijde rechts te vervangen (eerste scheurtjes zijn zichtbaar, maar nog niet door en door).
Vervolgens een kritisch oog geworpen op het eerder door iemand anders gerepareerde hoekje (nou ja, hoekje, zeg gerust hoek) links vóór. Dik plaatmateriaal gebruikt, maar helaas erop gelast, en niet erin. Maar.......ruim bemeten, en de rest van de balk voelt stevig genoeg aan. Wij laten het dus zitten. Het materiaal dat om de hoek hoort te gaan, wordt echter wél vervangen.

Afbeelding

Afbeelding
En als laatste is de kriksteun links achter nog mooi zijn plek gezet:

Afbeelding

Dan blijft over: even de rotzooi opruimen:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoReno op zo mar 28, 2021 2:48 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178111Bericht Bertje »

@Wiellagers vervangen: hierbij volg ik een andere aanpak. Tijdens een restauratie vervang ik geen onderdelen meer preventief die net zo gemakkelijk bij een volledig opgebouwde auto te vervangen zijn. Zien wiellagers er goed uit, dan laat ik ze zitten: tijdens een eerste rit hoor je vanzelf of ze toch vernieuwd moeten worden. Zo schrijf je geen onderdelen af die in principe nog goed waren en doe je geen onnodig werk. Bij bijv een koppelingsplaat is het een ander verhaal. Bij twijfel vervang ik die, want als de motor nog naast de auto ligt is dat redelijk snel gedaan, maar als je er bij de eerste rit achter komt dat de plaat slipt ben je nog niet jarig (ben je zomaar een dag mee zoet om de plaat alsnog te vervangen).

@driehoeksplaat chassis: het bovenstaande gezegd hebbende, ben je echt zeker dat je die oude reparatie vertrouwt? Nu kun je er makkelijk bij en heb je het op een uur gerepareerd, maar als straks de koets weer op het chassis staat kun je er eigenlijk niet meer bij, mocht dat onverhoopt (na een jaar of zo) nodig zijn.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178112Bericht JoReno »

@ wiellagers: Bertje, ik volg je een héél eind. Maar bij de 4F4 heb ik mij bij de beoordeling van de oude lagers daar blijkbaar tóch in vergist. Ik dacht dat de lagers nog goed waren, maar dat klopte dus niet. En bij deze Savane was er ook nog iets anders aan de hand: de lagers moesten er tóch van af om de draagarmen geschikt te kunnen maken voor een ander type remankerplaat (mét gaten voor de handremkabels). Bij het verwijderen van het eerste lager ging het al fout en trok ik de ring met de rollertjes krom (poelietrekker niet correct bevestigd). Ik had nu het goeie gereedschap in huis, dus wij dachten: laten wij het deze keer maar meteen goed doen. Het scheelt nu inderdaad 43 euro (setje SKF-wiellagers plus verzendkosten).
@ koppelingsplaat: dat ben ik helemaal met je eens. De motor plus bak staat nu op een stevig plateau, en van die gelegenheid maken wij gebruik om de koppelingsplaat meteen te vervangen
@ laswerk driehoek chassis: de lasser leest mee !! Ik houd er rekening mee dat die driehoek er morgen óf volgende week alsnog uit gaat :wink:
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178120Bericht JoReno »

Het knip- en laswerk aan het chassis zit er bijna op. Vandaag is er aan het chassis links achter én links voor gelast. Wat betreft links voor: ik ben vergeten om een foto te maken van het laswerk rondom de driehoek links vóór. Na inspectie (een deel van de spatplaat was ter plekke óók minder goed), was onze constatering dat de opgelaste driehoek én het verdere verloop van de chassisbalk nog in prima staat waren, dus dat laten wij ongemoeid. Wij behandelen het chassis inwendig sowieso nog met tectyl, en wij gaan er dan van uit dat een en ander de komende 15 jaar wel doorstaat. Vóórdat het chassis op zijn kant is gezet, zijn er ook nog 2 plaatjes op de achterste uiteinden van de chassisbalk gelast om de clipjes te kunnen vastzetten waarmee de remleiding (links) en de benzineleidingen (rechts) aan het chassis worden vastgezet:

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoReno op za mar 27, 2021 6:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178121Bericht JoReno »

Voorlopig staat het chassis op zijn kant. Op een enkele plaats moet er nog een kleinigheidje worden gelast, maar het meeste werk gaat zitten in het schoonkrabben van de bodemplaat, de voortrein en de balken achter. De aanwezige kit, dinitrol en tectyl wordt verwijderd en alles wordt van een nieuwe basislaag voorzien. Op de bodemplaat wordt dan als laatste behandeling een laag Bodyshutz gespoten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 352
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178126Bericht Crelesy »

Best wel jaloers op de hoeveelheid tijd die jullie in een auto kunnen steken. Mooi en grondig werk tot nu toe! Het eind resultaat moet wel super worden!

Blijft de auto in jullie bezit? Dan zou ik zelf er geen bodyshutz op spuiten. Hierdoor zie je de eventuele roest pas als het te laat is. Persoonlijk zou ik er enkel een paar lagen hammerite zwart of rustoleum metaal verf op doen. Word echt hard en roest of beschadigingen zijn meteen zichtbaar. 1 keer per jaar op de brug en met een staal borsteltje en een kwast alles weer netjes maken.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178130Bericht JoReno »

Dank voor de positieve reactie. Wij hebben onderling wel eens de discussie gevoerd welke behandeling van de onderkant de beste behandeling zou zijn in geval van roestvorming. Wij waren er al snel achter dat een dikke laag zwarte Tectyl wel de minst voor de hand liggende optie was. In de praktijk hebben wij al diverse methodes toegepast: een gerestaureerde 2CV6 rijdt rond met een onderkant die een laatste afwerklaag heeft van Sikkens chassislak. In 4 jaar tijd 1x een roest plekje ontdekt. Het platform van een Volkswagen Kever 1300 uit 1966 hebben wij afgewerkt met Bodyshutz. Gezien die leeftijd komt hij niet meer voor de APK in de garage, bij regen komt hij niet buiten, en wij hebben geen brug ter beschikking om het e.e.a. elk jaar te checken. Wij denken dat de bodemplaten van o.a. een Volkswagen Kever en een Renault 4 al rijdend wat minder herrie veroorzaken als wij er als laatste laag Bodyshutz op spuiten. Bij de 2CV is het chassis weer net iets anders opgebouwd (en die maakt hoe dan ook méér herrie dan welke andere auto ook). Vooralsnog blijft deze R4 Savane bij ons voor mijn eigen gebruik en is het een mooi-weer-auto. Dat laatste scheelt dan ook weer. En roestvorming zal, ondanks alle mogelijke behandelingen (op stralen en epoxybehandeling na) tóch weer plaatsvinden. Ach.....wij restaureren voor de komende 15 jaar, wij doen ons uiterste best (en ja: daar gaat inderdaad héél veel tijd in zitten, maar die hebben wij genoeg), en wie over 15 jaar leeft.....wie dan zorgt.
Laatst gewijzigd door JoReno op za apr 03, 2021 8:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178137Bericht JoReno »

Belangrijk bericht voor wie overweegt een soortgelijke klus aan te pakken: tot en met vandaag zit er bijna 130 uur knip- en laswerk en plamuurwerk in de restauratie van de koets en het chassis. En wij zijn er nog niet: bij het schoonkrabben van het chassis ontdekte ik een drietal gaatjes, en als wij straks de koets op zijn kant leggen, zullen wij ook nog wel van alles tegenkomen.
En dan moet het losse plaatwerk nog gedaan worden; met name aan de achterklep zal nog heel wat uren knip- en laswerk en plamuurwerk besteed moeten worden.
Met deze informatie kan eenieder wel begrijpen dat een ´totaal gerestaureerde´ Renault 4 niet voor een habbekrats te koop kan zijn.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie