Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177917Bericht JoReno »

Bertje schreef: ma mar 08, 2021 10:08 am Klinkt alsof je voor die schokdempers hooguit het bevestigingsmoertje even moet inslijpen
Ha, Bertje, je zou mijn antwoord op de versleten schokbrekers inderdaad kunnen lezen als ¨ik krijg de schokdempers niet los¨, maar ik bedoelde: ik heb er eentje uit de bevestiging gehaald (aan die andere was ik nog niet toe gekomen), op de grond gezet, en met veel kracht naar beneden proberen te duwen, en daar was dus geen enkele beweging in te krijgen. Helemaal géén beweging. Mijn ervaring tot nu toe is, dat dit met relatief veel kracht wél zou moeten, en als je maar weinig kracht nodig hebt, dan werken ze nog wél, maar kunnen ze inderdaad dermate soepel zijn dat de auto nadeint. Na demontage van de tweede schokbreker zal ik ze beide nog eens uitvoerig bekijken en testen. Ik weet ook niet of ze olie- of gasgevuld zijn. Wordt vervolgd !
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177921Bericht JoReno »

De schade aan de balk rechts achter valt mee:


Afbeelding

En ondanks fikse roest rondom de zwingarmbevestiging staat het e.e.a. nog steeds in een rechte lijn :)


Afbeelding

En verder was er plotseling wél beweging te krijgen in de al gedemonteerde schokbreker. Bleek een Monroe te zijn. Ik ben dus van plan om de schokbrekers t.z.t. weer gewoon te monteren; mochten ze alsnog niet goed werken, kan ik ze altijd nog vervangen.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177924Bericht JoReno »

Via het forum een achteras kunnen kopen waarvan de as-stompen nog perfect zijn: de slijptol ietsje te diep zijn werk laten doen bij het verwijderen van de zwingarmen, maar dat mag geen naam hebben (las eroverheen leggen).

Afbeelding

Afbeelding

Met dank aan Fransoos (beer)
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177936Bericht JoReno »

JoReno schreef: ma mar 08, 2021 6:25 pmIk ben dus van plan om de schokbrekers t.z.t. weer gewoon te monteren; mochten ze alsnog niet goed werken, kan ik ze altijd nog vervangen.
Ja, leuk plan, maar dat gaat na vandaag niet meer door: er is zóveel kracht gebruikt om de moer los te krijgen, dat de schroefdraad doormidden brak. Dat wordt dus alsnog een nieuw setje. Ach, soms valt het mee, soms valt het tegen.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177937Bericht Bertje »

Jammer Jo, kan inderdaad eens een keer gebeuren. Volgende keer toch maar het moertje opofferen :)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177938Bericht JoReno »

Vanmiddag zijn wij begonnen met het voorbereidend werk om t.z.t. het harmonicadak van de Twingo in het dak van de R4 te plaatsen. Een precies werkje.
Voor de duidelijkheid: het betreft een vouwdakje dat nog vastzit aan het oorspronkelijke dak van een Twingo; dat dak is bij de A-, de B- en de C-stijl losgeslepen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het begint met het verwijderen van het aluminium frame en de PVC-dakspoiler: een en ander zit vast met 37 moertjes en rubbertjes. Hieronder het losse frame:

Afbeelding

Vervolgens kan het dakframe incl. het doek uit het dak gelicht worden:

Afbeelding

Het dakrestant van de Twingo kan in deze staat niet als mal gebruikt worden om op het dak van de R4 te leggen: de slijptol is nodig om het overbodige plaatwerk te verwijderen, wij willen namelijk met een platte mal werken (rechts onder op de foto zie je de mal in wording). Het dakrestant gaat bij het oud ijzer.

Afbeelding

Ondertussen wordt het R4-dak een beetje gefatsoeneerd zodat straks de boorgaten en de lijnen van het dak helder te zien zijn als er met de markeerstift gewerkt gaat worden.

Afbeelding

De mal is klaar en wordt gepast: dit is ´millimeterwerk´: het harmonicadak moet mooi in het midden liggen, niet scheef, de randjes van het R4-dak moeten gunstig liggen voor de te boren gaatjes en er moet óók nog rekening gehouden worden met het al aanwezige gat voor de antenne (vóór de spoiler). Als wij eindelijk 100% content zijn, tekenen wij de eerste 4 gaatjes af waarmee wij de mal op zijn plek houden: linksvóór, rechtsvóór, linksachter en rechtsachter telkens 1 x M6 boutje/ringetje/ringetje/moertje.

Afbeelding


Afbeelding

Voor wie een Twingodakje ZONDER dakrestant heeft: de mal zal ik bewaren en kan z.n. geleend worden (zonder mal is het vrijwel onbegonnen werk om al die gaten op de correcte plek te boren en dan ook nog het R4-dak op de juiste plek door te slijpen).

Wordt vervolgd !!

Nu snel even naar de Rijdende Rechter kijken, want die ontfermt zich over een koper/verkoper van een Citroën 2CV met een geknikt chassis !!
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177952Bericht JoReno »

De lasser wil vooruit met het chassis. Vandaag heb ik de ontbrekende onderdelen besteld om het chassis weer helemaal compleet én in goede staat te krijgen: 2 zwingarmen, 2 bevestigingsdelen t.b.v. de zwingarmen, fuseekogel links boven, set schokbrekers achter en een hoes voor de aandrijfas links wielzijde. Aan de bevestigingsdelen zit, qua uren, ook nogal wat laswerk. Hij is alvast begonnen met de balken aan de rechterzijde en de enige slechte plek in de vloer aan de linkerzijde:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het ingezette plaatwerk is 2mm dik, dus dat gaat weer een tijdje mee !
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177979Bericht JoReno »

De ontbrekende onderdelen om het chassis weer in ´uitmuntende´ staat te krijgen, zijn binnen:

Afbeelding

Kosten: ruim 2 x de aanschafprijs van deze auto ! :lol:
Aanstaande woensdag een rit naar Zeeland (provincie) om bij Fransoos een achteras op te halen en voor iemand anders van het forum (zij/hij zal zich wel bij mij melden) een cilinderkop 4GTL mee terug te nemen. Een soort PostNL dus........
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177983Bericht Bertje »

Goed om te weten dat jij een stevige Twingo dak mal hebt, Jo!
Laswerk schiet lekker op. En laat maat weten als je advies wil over hoe die ashoes te vervangen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177996Bericht JoReno »

Bertje schreef: za mar 13, 2021 10:15 pmEn laat maat weten als je advies wil over hoe die ashoes te vervangen.
Onze werkwijze tot nu toe (in willekeurige volgorde :lol: ):

* vooral geen stugge hoezen kopen (die Origineel-Renault exemplaren zijn het ergst)
* hoes vlak voor montage in heet water soepel maken
* bovenste gedeelte van PET-fles als hulpmiddel gebruiken
* met de aandrijfas naar Mariahout rijden: daar was ik, toen ik nog DS reed, klant van een DS-Partnergarage à la 1970 (de gebroeders Sanders), en die trekken de hoes met een luchtdrukspreider over de homokineet (en maken hem dan óók nog vast met Ligarex: TOP !!)

Maar alle andere opties zijn welkom ! :wink:
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177997Bericht JoReno »

Gisteren niet toegekomen aan het verder bewerken van het dak (het aantal aanwezigen in de hobbyschuur overtrof ruimschoots het aantal toegestane mensen qua groepsvorming: TE DRUK ? KEER OM en GA NAAR HUIS (uhh) ).

Maar de lasser zag nog kans om wat laswerk te doen:

Afbeelding

Afbeelding

Het ´driehoekje´ dat op bovenstaande plek hoort te zitten, was grotendeels weggeroest maar wordt nog ´nagemaakt´ en gemonteerd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178009Bericht Bertje »

JoReno schreef: zo mar 14, 2021 4:36 pm vooral geen stugge hoezen kopen (die Origineel-Renault exemplaren zijn het ergst)

(...)

Maar alle andere opties zijn welkom ! :wink:
Nou, precies dat dus: de aandrijfas uit elkaar nemen en zo'n stevige degelijke originele hoes monteren :)
Ik haal tegenwoordig de kop aan bakzijde eraf om nieuwe hoezen om de as te kunnen schuiven.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178011Bericht JoReno »

Ik heb, denk ik, nog ergens zo'n stevige Renault- hoes liggen....😉.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178017Bericht JoReno »

JoReno schreef: zo mar 14, 2021 10:09 pm Ik heb, denk ik, nog ergens zo'n stevige Renault- hoes liggen....😉.
Het bleken er zelfs 2 te zijn ! Maar.....helaas bakzijde.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 178018Bericht JoReno »

Vanmiddag heb ik even de tijd genomen om wat gaatjes (36 stuks) in het dak te boren (alsof er al niet genoeg gaten in zaten): het resultaat is een prachtige sterrenhemel !

Afbeelding

Afbeelding

Het moest nogal precies gebeuren, de gaten hebben 3 verschillende diameters. Een enkele keer heb ik met de rattenstaart een nabewerking moeten doen, en nu zitten ze precies conform de mal erin ! Volgende actie is het uitslijpen van het dakgedeelte dat vervalt.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie