Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Voor de grote klussen kun je hier je verhaal (en foto's) kwijt!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177325Bericht JoReno »

Bij projecten is het van belang om de ´vaart´ er in te houden: ook in Coronatijd. Omdat de meerderheid van de sleutelaars in onze hobbyschuur zich rekent tot de groep ´kwetsbare ouderen´, wordt er meestal maar met 1, hooguit 2 man tegelijk gewerkt. Niet gezellig, en niet bevorderlijk voor het tempo waarin de restauratie plaatsvindt. Maar tóch: het perspectief dat de omstandigheden ooit beter worden, zorgt er voor dat ik, om te vermijden dat het project door ontbrekende onderdelen stilvalt, binnen afzienbare tijd de onderdelen ga inkopen die nodig zijn om het chassis én de aandrijflijn (motor plus bak etc.) compleet en in goede staat te krijgen:

* fuseekogel links boven
* 1 uitlaatrubber
* 2 zwingarmen
* 2 reparatiedelen t.b.v. zwingarmen
* 1 aandrijfashoes wielzijde
* koppelingsplaat 180 mm en druklager
* 4 klemmen benzineleiding langs chassisbalk

Deze kostenpost is nog wel te overzien; de koppelingsplaat plus druklager wil ik preventief vervangen nu de motor en de versnellingsbak goed te bereiken zijn om de drukgroep te kunnen vervangen. Wij hebben destijds niet met de auto kunnen rijden, en het zou erg vervelend zijn als blijkt dat op het moment dat het project klaar is, de koppelingsplaat aan vervanging toe is :oops: .
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177330Bericht Bertje »

Dat laswerk aan het schutbord is inderdaad vervelend, of eigenlijk meer: het afslijpen van de lassen is moeilijk bij concave vormen: voor je het weet raak je iets anders naast wat je wil raken.

Die onderdelenlijst valt goed mee. Gaan jullie de achterzijden van de achterbalken compleet vervangen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177331Bericht JoReno »

Ja, onderdelenlijst t.b.v. chassis valt mij reuze mee. De rem-onderdelen aan de voorkant zijn 100% OK. De HRC moeten wij nog nader onderzoeken, maar ook die lijkt OK te zijn. Als de achteras verwijderd is, kan ik het remsysteem achter beoordelen: de remcilinders, de remvoering, de nokken op de remankerplaten en niet te vergeten: de remdrukbegrenzer (die lijkt visueel gezien nog héél goed, maar of hij werkt ?). De wiellagers kan ik pas enigszins beoordelen als de remtrommels verwijderd zijn geweest en van binnen alles schoongemaakt is.
De aangetaste delen van de achterbalken buitenkant gaan wij inderdaad in zijn geheel vervangen: het twijfelachtige gedeelte ruim gemeten uitslijpen (strak langs de boven- en onderrand), gaten waar de bouten doorheen gaan netjes op een malletje overnemen en dan 2 stuks plaatwerk (2-3 mm) knippen, gaten weer overnemen en ERIN lassen. Nee: NIET ER OP (nono) . Hebben wij al 2 keer eerder gedaan, ging prima. Wij weten dus wat ons nog te wachten staat.
Laatst gewijzigd door JoReno op di jan 26, 2021 1:00 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177353Bericht JoReno »

Wij hebben tegenwoordig genoeg tijd om na te denken.....en al nadenkend kwamen mijn echtgenote en ik weer over de uiteindelijke kleur van dit project aan de praat. Wij vonden uiteindelijk dat wij in het verleden (1994-2007) lang genoeg hadden rondgereden in een fel-gele Citroën Acadiane (heel het dorp was ermee bekend). Geel gaat het dus niet worden.
Wij hebben wat originele Renaultkleuren bekeken, en uiteindelijk werden wij het eens over 996 Vert Sequoia:

Afbeelding
Ook mooi in combinatie met het zwarte harmonicadak en het rood-blauwe interieur:

Afbeelding

Vooralsnog zal het dus Vert Sequoia worden........maar het kan nog steeds veranderen.

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177362Bericht Bertje »

Tsja, keuzes, hè Jo? Ik vind die felle vrolijke kleuren wel wat hebben, maar over smaak valt niet te twisten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177391Bericht JoReno »

Het laswerk aan de koets is bijna klaar. De 3 plekken onder de voorruit zijn nu dicht:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177392Bericht JoReno »

Vanmiddag begonnen met het voorbereidend werk om de achteras te kunnen verwijderen:

* de 6 bouten waarmee de as aan de balken vastzit, moeten los
* de korte remleidingen die op de draagarm zitten, moeten los
* de remleidingen van de remdrukbegrenzer moeten los
* de schokbrekers moeten los
* de handremkabels moeten los

Op één na zijn de 6 bouten los (maar ze zitten er wél nog in). Bij de 6de bout moet de kruipolie nog even zijn werk doen.
Aan de korte remleidingen is al ooit gewerkt: ze zijn links én rechts van koper. De nippels kon ik vrij gemakkelijk losdraaien. De nippels van de dwarsleiding (niet van koper) lijken in eerste instantie wat minder soepel te kunnen draaien. Daar wacht ik nog even mee, totdat de achteras verwijderd is, dan kan ik er makkelijker bij (zeker aan de kant van de remdrukbegrenzer is het een gepriegel om alles los te krijgen). De schade aan de buitenkant van de achterbalken is aanzienlijk, maar ik heb het ooit véél erger gezien.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De werking van de remdrukbegrenzer heb ik nog niet kunnen controleren. Lijkt mij makkelijker om dat te doen als de begrenzer uitgebouwd is. Het huis ziet er in ieder geval nog redelijk goed uit.

Afbeelding

Afbeelding
Als je nou het totaalbeeld rechts achter bekijkt, dan vraag je je af hoe het mogelijk is dat deze auto op 19 mei 2011 nog een positieve APK heeft gehad en pas 1 jaar later bij een meer kritische APK is afgekeurd (op 13 juni 2012 is bij de RDW sloop in eigen beheer gemeld)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JoReno op di feb 02, 2021 12:14 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177396Bericht Bertje »

Netjes gelast (en netjes afgebraamd), daar onder die voorruit!
En inderdaad flinke gaten bij die achterwielophanging. Maar het goede nieuws is dat de constructie nog niet bezweken is, dus alle referentiepunten om met de juiste maatvoering te kunnen repareren zijn er nog!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 655
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177397Bericht Rik H. »

Hmmm ziet er best crispy uit maar jullie maken er vast weer iets moois van!
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177400Bericht JoReno »

Bertje schreef: ma jan 25, 2021 9:42 pmalle referentiepunten om met de juiste maatvoering te kunnen repareren zijn er nog!
Juist ! En dat is het belangrijkste :D
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177459Bericht JoReno »

Vanmiddag de klus om de achteras los te maken, voor 95% geklaard.
Alle bouten en moeren zijn nu los, idem de remleidingen. de schokbrekers hangen los aan het chassis.

Bijkomende schade tot nu toe: 1 gebroken bout bij de rechter zwingarm (domme kracht was toch nét iets teveel kracht) en 2 remslangen (wartels gingen écht niet los en remslangen zagen er sowieso twijfelachtig uit). Ik heb de koperen remleiding die op de draagarm zit net achter de wartel doorgezaagd, en er is nog genoeg lengte over om er straks een nieuw felsrandje aan te maken voor de nieuwe wartel). Mogelijk zijn de remslangen tóch nog te gebruiken als ik ze in de bankschroef heb geklemd, de wartels verwijderd zijn en ik de slangetjes op scheuren kan controleren. Het kan dus altijd nog meevallen.

Verder bleek de vorige eigenaar (of één van de vorige eigenaren) de remdrukbegrenzer onklaar gemaakt te hebben: het stangetje waarmee de begrenzer bediend wordt, bleek doorgeslepen te zijn. Heel bijzonder, de veer hing er nog gewoon aan. Er zit in ieder geval wél nog beweging in de begrenzer.
Uit onderstaande foto´s blijkt dat de zwingarmen toch écht wel aan vervanging toe waren (nw)

Afbeelding

Afbeelding

Wat moet ik nog doen voordat de achteras er écht onderuit kan ?
* de remdrukbegrenzer zit nog met 1 bout vast (en dat is er eentje die NIET dwars door de chassisbalk gaat en dus nog een probleempje kan veroorzaken als die bout niet soepel ronddraait).
* de handremkabels zitten nog vast aan de hefboom (en die moeten daar los en blijven vooralsnog aan de remankerplaten hangen)

Verder zijn vandaag alle gestraalde spullen opgehaald bij het straalbedrijf.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177460Bericht JoReno »

Ik weet niet hoe anderen het vergaat, maar als een roestige partij onderdelen terugkomt van het straalbedrijf, word ik altijd héél gelukkig. Het is alsof je over het ergste punt van de restauratie heen bent: je hebt besloten om, hoe dan ook, dit project tot een goed einde te brengen,alle roest is wel in kaart gebracht, de grootste lasklussen zitten er op (althans: dat lijkt zo), de lijst met te vervangen onderdelen ligt klaar, de kleur staat min of meer vast, kortom: wij gaan een mooi voorjaar en een mooie zomer 2021 tegemoet met genoeg vrije tijd om deze vaal-rode R4 Savane na 9 jaar weer een nieuw perspectief te bieden.
Mogelijk rijdt dit exemplaar verder op GTL-velgen (5 stuks bij elkaar gespaard dankzij de hulp van 2 forumleden): ik spuit er zelf nog een extra laagje grijze primer op en werk ze af met zilvergrijze velgenlak (maar niet die bling-bling-kleur). Vervolgens komen er 5 banden 145/60/13 op. Ik twijfel nog, want mogelijk monteer ik op deze R4 de 4 Cosmic-velgen incl. Michelinbanden die nu onder de 4F4 liggen (zie foto eerder in dit item). Ook de binnenkant van de velgen zien er prima en onbeschadigd uit:
Afbeelding

Afbeelding

Het oog wil óók wat, en ik vind roestige bumperbeugels in combinatie met een vers gespoten koets bijzonder lelijk. Dat geldt óók voor de beugels in het motorcompartiment: als de motorkap open gaat, willen mijn ogen niet meteen die roestige beugels en traverse zien; die zijn dan ook maar meteen gestraald. Het geldt in mindere mate voor de accuhouder en de traverse/reservewielhouder bij de tank, maar als je dan tóch een partij als deze naar de straler brengt, maken die 2 onderdelen ook niet meer uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het losse plaatwerk zag er goed uit, is vrijwel deuk- en roestvrij en behoeft weinig laswerk (op de achterklep na). De 2 achterschermen worden vernieuwd, en wij hadden ook wat twijfels over de bovenste rand van het rechter voorscherm. Vervangen door een nieuw scherm was voor ons niet de eerste optie: de nieuwe (imitatie)schermen hebben in de bovenste hoek een slechte passing, en wij hebben er voor gekozen om het scherm langs de randen te laten stralen. De twijfel bleek dus een terechte twijfel te zijn, gezien het aantal gaten. De twijfel werd vooral gevoed door het gegeven dat het linker scherm er aanzienlijk beter uit zag; waarschijnlijk was dat in een eerder stadium ooit vervangen, gezien de streep rode spuitlak op de Napoleonshoed. De lasser zal beoordelen of lassen een betere optie is dan vervangen:

Afbeelding

Afbeelding
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177468Bericht Bertje »

Die silent blocks zijn goed gaar, Jo! Ik hoop dat de onderliggende asstompen van de wieldraagarmen niet ook door de roestkevertjes bezocht zijn.
Wat bandenmaat betreft: weet je zeker dat je niet 145/80/r13 bedoelt?
De velgen zijn inderdaad netje geworden, en wat onderdelen onder de motorkap betreft: doe mij liever een goed in de lak zittend accuplateau dan een glimmende boventraverse; bij al het "staande" plaatwerk kom je met wat vliegroest wel weg, maar zo'n "liggend" accurplateau kan flink roesten tussen accu en staalplaat :) Maw: goede keus om ook die accubak goed in de lak te laten zetten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177469Bericht JoReno »

Bertje schreef: di feb 02, 2021 12:14 pm Ik hoop dat de onderliggende asstompen van de wieldraagarmen niet ook door de roestkevertjes bezocht zijn.
Dat hoop ik óók. Anders wordt het een vervangende as :cry:
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Gebruikersavatar
JoReno
Berichten: 951
Lid geworden op: za okt 11, 2008 8:23 pm
Locatie: Veghel

Re: Project R4 TL Savane 77-HV-FZ

Bericht: # 177470Bericht JoReno »

Bertje schreef: di feb 02, 2021 12:14 pmWat bandenmaat betreft: weet je zeker dat je niet 145/80/r13 bedoelt?
Nee, dat is dus een vergissing. Op de Cosmic-velgen van de 4F4 liggen Michelin EnergySaver-banden met de afmeting 165/70/13. Die maat adviseerde de bandenleverancier destijds. Oogt mooier, vond hij. OK dan.
Voor deze R4 Savane geldt standaard inderdaad de verhouding 80/13, voor de gewone R4 in de maat 135, voor de R4F4 in de maat 145. Om ook de F4 van de correcte breedtemaat te kunnen voorzien als ik de Cosmics onder de Savane leg, kies ik dus inderdaad voor 145/80/13 (en dan zit ik altijd goed, want dat oogt onder de Savane met GTL-velgen óók prima). Nu heb ik meteen een verklaring voor het feit dat die banden in mijn beleving zo duur geworden waren: 145/80/13 is gemiddeld 18 euro per stuk goedkoper dan 145/60/13. Scheelt bij 5 stuks meteen 90 euro. Dank voor de opmerking.
Renault 4TL Savane , Rouge VIF 719 1990, kenteken 77-HV-FZ, 187.000 km (in restauratie in plaats van sloop in eigen beheer).

Citroën:
2CV6 Spécial (1988)
Xsara Picasso 1.6 (2007)
Jumpy L2H1 2.0 HDi Buscamper (2008)
Plaats reactie