Reserve remleiding wel of niet

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Reserve remleiding wel of niet

Bericht: # 176959Bericht kaasjong »

Bij mijn R4 TL 1983 zat (volgens mij) een dubbele remleiding vanaf de hoofdremcillinder naar de remdrukbegrenzer (met 4 aansluitingen). Op diverse plaatjes en bij de GTL die ik heb zie ik maar 1 leiding naar achter lopen en is de 4e uitgang bij de remdrukbegrenzer afgedopt.
Ik heb al eens gelezen dat de 2e leiding alleen daar ligt om uitval van de andere leiding op te vangen. Ik moet de remleidingen nog aanleggen maar vraag mij af of ik er nu 1 of 2 moet aanleggen.
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Reserve remleiding wel of niet

Bericht: # 176960Bericht Bertje »

Ik zou zeggen: een hoofdremcilinder met 4 aansluitingen (2 voor leidingen naar achteren) moet je combineren met een remdrukbegrenzer met 4 aansluitingen (2 ingangen en 2 uitgangen). En een HRC met 3 aansluitingen moet naar een begrenzer met 3 aansluitingen. Ik heb nog nooit HRCs en remdrukbegrenzers zien met afgedopte aansluitingen, maar sluit niet uit dat het technisch gezien gewoon kan.

Inderdaad is de tweede leiding naar achteren er voor de zekerheid: een gescheiden remsysteem waarbij je in geval van lekkage nog (iets langer) kunt blijven remmen.

Als er twee leidingen naar achteren gaan is eentje voorzien van nippels van een andere maat. Dus de leidingen naar achteren toe kunnen maar op 1 manier worden aangesloten.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
kaasjong
Berichten: 182
Lid geworden op: do mar 12, 2020 11:22 pm

Re: Reserve remleiding wel of niet

Bericht: # 176963Bericht kaasjong »

OK,
als ik het goed vertaal zeg je: met 4 op de HRC en 4 op de remdrukbegrenzer gewoon 2 remleidingen leggen (met de juiste aansluitingen). Dan ga ik dat doen!
Bedankt
Plaats reactie