De wagen had Franse papieren en was in België volledig gestript voor onderdelen. Via Rotterdam is de wagen bij mij gekomen. Motor, bak en interieur waren eruit. Origineel maken zou een hele toer worden, dus ik had al gelijk besloten de wagen te gaan opbouwen met modernere onderdelen, om er een auto van te maken die beter geschikt is voor t moderne verkeer

Koets en chassis gescheiden:

Bouten en moeren goed ingespoten met WD40 in de hoop dat de boel los wilde komen voor demontage. Aan het chassis was in het verleden gelast, maar dit kon beter, en op een hoop andere plekken was ook laswerk nodig.

Zwingarmbevestigingen achteraan gereconstueerd met zelf gezette plaatdelen. Bij eerdere restauraties leende ik een mal om de bevestigingspunten op de goede plek te krijgen (anders krijg je de achteras misschien niet goed uitgelijnd); dit keer heb ik t gedaan op basis van een bouwtekening van het chassis met referentiematen: https://www.renault4.co.uk/chassis-jig- ... s/mr61.gif

Ik las de zwingarmbalken rondom dicht zodat ze geen spatwater vangen bij het door plassen rijden. Verder zit er soms purschuim in, dit haal ik eruit omdat het vaak niet (meer) goed afsluit en het vocht dus niet buiten houdt. Tot slot boor ik een gat op het laagste punt, zodat áls er onverhoopt alsnog water in komt, dit eruit kan.

Na het reconstructiewerk van de zwingarmbalken, de driehoekjes vooraan, en de voor- en achterbalken (daar waar ze onder de vloetplaat gaan en er dus sprake van dubbel plaatwerk is) werd het tijd om de bodemplaat aan te pakken. Ik had nog een paar reparatieplaten liggen, maar wilde mezelf ook eens bekwamen in plaatwerken. Dus een malletje gemaakt en zelf de juiste ribbels in vlakke platen geklopt:

Chassis in de Epifanes multi-marine primer (mono urethaan). Dit spul hecht goed op oude ondergronden, dus vliegroest of tectylresten zijn geen probleem. Vervolgens afgewerkt met zwarte Epifanes bootlak. Dit geeft een gladde afwerklaag, ik hoop dat dit ervoor zorgt dat het chassis minder modder e.d. zal vasthouden.