Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding
Er is al geschreven dat de huidige benzine dusdanig anders van kwaliteit is, dat het ontstekingsstijdstip uit de boekjes niet meer zou funktioneren.
Casus: 782 cc, Zenith 28IF zonder vaccuumvervroeging, inhouden zonder choke, stationair verslikken om de x-aantal slagen, weinig vermogen tenzij er flink gas gegeven werd. Zoveel mogelijk geprobeerd eventuele valse lucht te lokaliseren en te vermijden.
Volgens de boekjes moet de ontsteking afgesteld worden op 4 graden voor het BDP. Het CO% was af te stellen tot ongeveer 4%. Maar in dat geval dus genoemde problemen.
Ik heb nu het ontstekingstijdstip op gevoel vervroegd, totdat de motor mooier loopt. Alle problemen praktisch verdwenen. Maar het CO% komt nu uit op 7-8% en is niet meer terug te schroeven.
Wie heeft hier ook mee geexperimenteerd en heeft wellicht de juiste balans gevonden?
Casus: 782 cc, Zenith 28IF zonder vaccuumvervroeging, inhouden zonder choke, stationair verslikken om de x-aantal slagen, weinig vermogen tenzij er flink gas gegeven werd. Zoveel mogelijk geprobeerd eventuele valse lucht te lokaliseren en te vermijden.
Volgens de boekjes moet de ontsteking afgesteld worden op 4 graden voor het BDP. Het CO% was af te stellen tot ongeveer 4%. Maar in dat geval dus genoemde problemen.
Ik heb nu het ontstekingstijdstip op gevoel vervroegd, totdat de motor mooier loopt. Alle problemen praktisch verdwenen. Maar het CO% komt nu uit op 7-8% en is niet meer terug te schroeven.
Wie heeft hier ook mee geexperimenteerd en heeft wellicht de juiste balans gevonden?
Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding
Over inhouden zonder choke is jaren geleden een heel topic vol geschreven: viewtopic.php?f=35&t=10352R1126 Beige Sahara schreef: ↑di aug 20, 2019 12:18 pm
Casus: 782 cc, Zenith 28IF zonder vaccuumvervroeging, inhouden zonder choke (...)
Het komt erop neer dat de hoofdsproeier voor moderne bezine aan de krappe kant is. Het mengsel is dan dus te arm, wat verklaart dat de motor beter loopt met wat meer choke (en dus wat minder lucht).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding
Leerzaam topic!
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding
Met een goed werkende vaccuumvervroeging is het probleem toch opgelost?
ik hanteer 8° vervroeging
Met de introductie van de E10 brandstof en het verdwijnen van de super 95 ben ik moeten overstappen naar super 98.
Met de nieuwe brandstof kreeg ik de motor niet mooi draaiend.
ik hanteer 8° vervroeging
Met de introductie van de E10 brandstof en het verdwijnen van de super 95 ben ik moeten overstappen naar super 98.
Met de nieuwe brandstof kreeg ik de motor niet mooi draaiend.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding
Als je de CO niet normaal krijgt moet je verder zoeken is dan iets niet goed.
98 of 102 benzine helpt niet.
Co moet probleemloos op 1% te krijgen zijn.
Zit vaak in toch in de carb en kleppen stellen helpt soms ook.
Check ook of de CO stelschroef nog goed is qua lengte/uiteinde.
Breekt soms ook of en dan zoek je je rot.
CO ook even meten op half last. Dan moet hij echt lager worden tov stationair.
Denk aan 2,5% bij 900 rpm en 0,8% bij 3000 rpm.
98 of 102 benzine helpt niet.
Co moet probleemloos op 1% te krijgen zijn.
Zit vaak in toch in de carb en kleppen stellen helpt soms ook.
Check ook of de CO stelschroef nog goed is qua lengte/uiteinde.
Breekt soms ook of en dan zoek je je rot.
CO ook even meten op half last. Dan moet hij echt lager worden tov stationair.
Denk aan 2,5% bij 900 rpm en 0,8% bij 3000 rpm.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren.
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding
Zou die genoemde 1% ook haalbaar moeten zijn bij de oudere modellen?
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding
Enig idee waar nieuwe co-mengselschroeven te verkrijgen zijn voor de Zenith 28?
Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding
Het resultaat van het afstellen van het stationair mengsel is afhankelijk van de stand van de gasklep.
De gasklep moet zo ver mogelijk dichtstaan.
De beginsituatie is dat je de co-schroef geheel indraait en daarna 3 slagen uitdraait.
Na het starten (en warmdraaien) draai je de gasklep zover open dat de motor 650 toeren draait.
deze stand is bijna altijd goed
Je stelt het mengsel eventueel nog verder bij door bij 1100 toeren, de mengselschroef langzaam te verdraaien zodat hij het uiteindelijk de meeste toeren maakt, daarna weer met de gasklepschroef terugdraaien naar 650 toeren
succes
De gasklep moet zo ver mogelijk dichtstaan.
De beginsituatie is dat je de co-schroef geheel indraait en daarna 3 slagen uitdraait.
Na het starten (en warmdraaien) draai je de gasklep zover open dat de motor 650 toeren draait.
deze stand is bijna altijd goed
Je stelt het mengsel eventueel nog verder bij door bij 1100 toeren, de mengselschroef langzaam te verdraaien zodat hij het uiteindelijk de meeste toeren maakt, daarna weer met de gasklepschroef terugdraaien naar 650 toeren
succes
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding
Is 650 touren (omwentelingen per minuut?) niet een beetje weinig?
Ik kan me zelfs voorstellen dat dit (te?) lage tourental de distributieketting niet ten goede komt.
Ik kan me zelfs voorstellen dat dit (te?) lage tourental de distributieketting niet ten goede komt.
Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding
Is wel wat laag, ik houd het op 850 toeren bij warme motor.
niet geschoten is altijd mis!
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: Hedendaagse benzine, ontstekingstijdstip, mengselverhouding
Is het gat in het koperen busje, waar de co-mengselschroef in valt, (ook) conisch? Net als het puntje van de mengselschroef?
Indien niet conisch, dan zou je een afgebroken puntje er van buitenaf met een 1 mm boortje uit kunnen tikken...
Indien wel conisch, dan zul je eerst het koperen busje uit de carburateurvoet moeten halen...
Indien niet conisch, dan zou je een afgebroken puntje er van buitenaf met een 1 mm boortje uit kunnen tikken...
Indien wel conisch, dan zul je eerst het koperen busje uit de carburateurvoet moeten halen...