Chassis en carosserie scheiden HOW TO
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Chassis en carosserie scheiden HOW TO
Wie kan mij vertellen hoe het chassis en de carosserie aan elkaar vast zitten.
Deze wil ik scheiden om het laswerk beter uit te kunnen voeren.
Het gaat mij met name om wat ik allemaal los moet halen en waar de boutjes zitten.
Het losnijden van de kut en het liften via de deuropeningen is mij verder duidelijk (denk ik )
Ik heb het volgende gevonden op de site:
- losmaken van de 19 bouten van de koets, kan iemand aangeven waar deze zitten? Zitten deze allemaal aan de binnekant waar het interieur ook gemonteerd zit?
- binnenschermen verwijderen
De motor is reeds verwijderd, evenals de achterschermen, binnenscherm linksvoor (rechtsvoor moet denk ik nog), tank en de beugel van het reservewiel.
Deze wil ik scheiden om het laswerk beter uit te kunnen voeren.
Het gaat mij met name om wat ik allemaal los moet halen en waar de boutjes zitten.
Het losnijden van de kut en het liften via de deuropeningen is mij verder duidelijk (denk ik )
Ik heb het volgende gevonden op de site:
- losmaken van de 19 bouten van de koets, kan iemand aangeven waar deze zitten? Zitten deze allemaal aan de binnekant waar het interieur ook gemonteerd zit?
- binnenschermen verwijderen
De motor is reeds verwijderd, evenals de achterschermen, binnenscherm linksvoor (rechtsvoor moet denk ik nog), tank en de beugel van het reservewiel.
- harbourseal
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Re: Chassis en carosserie scheiden HOW TO
Hoi,
Alle boutjes die je los moet draaien zitten goed in het zicht in de cabine.
Vooraan onderaan her schutbord zitten er nog 2 buiten de kabine op de poten waar de motor tussen hangt.
Vergeet niet ook de voor spatborden eraf te halen inclusief de binnen spatborden.
Succes
Alle boutjes die je los moet draaien zitten goed in het zicht in de cabine.
Vooraan onderaan her schutbord zitten er nog 2 buiten de kabine op de poten waar de motor tussen hangt.
Vergeet niet ook de voor spatborden eraf te halen inclusief de binnen spatborden.
Succes
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Witte Aygo X voor mijn vrouw
Re: Chassis en carosserie scheiden HOW TO
Ook nog 4 bouten vooraan, in de wielkasten, op de bovenkant van de "driehoekjes" (schuine plaat vd voetenbakken). Verder nog kabel naar tankvlotter en slang naar tank losmaken. Ook remleidingenlos nemen van hoofdremcilinder, of hrc los nemen van pedalenset, dat kan meen ik ook, en dan kan het remsysteem dicht blijven
Binnenschermen hoeven er NIET af om de koets te kunnen lichten!
Binnenschermen hoeven er NIET af om de koets te kunnen lichten!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Chassis en carosserie scheiden HOW TO
Thanks! Bedankt voor de snelle reacties. Hopelijk heb ik komende week tijd om hiermee verder te gaan.
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Chassis en carosserie scheiden HOW TO
Binnenschermen en spatborden hoeven niet los van de koets , zo bespaar je veel werk. De remleidingen moeten sowieso los, hcr mag blijven zitten. Voor het optillen van de koets gebruik je beter de bovenste gordelpunten zo beschadig je niet de gootjes.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: Chassis en carosserie scheiden HOW TO
En 'simpelweg' de koets met twee man van het chassis tillen....? Dat lijkt me de methode met de minste kans op beschadigingen...marcGTL.BE schreef: ↑di okt 23, 2018 11:00 am Voor het optillen van de koets gebruik je beter de bovenste gordelpunten zo beschadig je niet de gootjes.
Tenzij natuurlijk de stabiliteit van de koets niet meer optimaal is door ernstige roestvorming?
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Chassis en carosserie scheiden HOW TO
Soms is het zo stevig vast gekit dat je de koets even moet laten hangen zodat het chassis door de zwaartekracht zich scheid van de koets.
Ik laat dus liever de natuur zijn werk doen.
Ik laat dus liever de natuur zijn werk doen.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 168
- Lid geworden op: ma mei 28, 2018 10:01 am
Re: Chassis en carosserie scheiden HOW TO
Dat zou betekenen dat je aan de gordelbevestiging of het dak het gewicht hangt van zowel koets als chassis...? Mwah...
Re: Chassis en carosserie scheiden HOW TO
Houten balk door de deuropeningen, en aan de uiteindes daarvan je spanband vastknopen. Dan komen de dakgootjes niet in de knel bij het optakelen:marcGTL.BE schreef: ↑di okt 23, 2018 11:00 am Voor het optillen van de koets gebruik je beter de bovenste gordelpunten zo beschadig je niet de gootjes.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: Chassis en carosserie scheiden HOW TO
Bij het eerste project op dezelfde wijze te werk gegaan maar dan bij de voordeur zodat de koets na het tillen in balans blijft. Door de druk van de balk is de kitting onder het gootje gebarsten en open gekomen.De koets is nadien terug geplaatst inclusief zijn originele laklaag. Nadien een dwarsbalk boven de koets gebruikt en aan de gordelpunten bevestigd en nooit nog een beschadiging opgemerkt. Zo ook bij het project dat op het forum te volgen was Deze F4 heeft heel de restauratie omhoog gehangen aan de bevestigingspunten van de gordels. voor de zwaardere koets van de F4 in balans te houden zijn ook de achterste punten gebruikt.http://forum.r4club.nl/viewtopic.php?f= ... 5&start=75
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Berichten: 2954
- Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
- Locatie: Enschede in het mooie Twente
- Contacteer:
Re: Chassis en carosserie scheiden HOW TO
Koets van een F6 van t chassis gescheiden door 2 hoge staanders aan weerszijden te plaatsen en aan de voorzijde door de portiergaten een stevige balk erop te leggen. Aan de achterzijde een kleine steun met n balkje tussen de 2 lengtebalken (ter hoogte van reservewielbevestiging) en veel geduld.
Chassis zakt vanzelf rustig naar benee. Moet wel zeggen, letterlijk alles was er al vanaf. Dus minder gewicht en minder belasting.
Chassis zakt vanzelf rustig naar benee. Moet wel zeggen, letterlijk alles was er al vanaf. Dus minder gewicht en minder belasting.
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage
Oldtimeridioot...
http://www.mijnrenault4.nl
Re: Chassis en carosserie scheiden HOW TO
Ik heb met een heteluchtpistool het plaatwerk boven de kitrand lekker warm gemaakt, niet heet. Eerst voorspanning gezet op de takel die de koets moest optillen en dan de kitrand voorzichtig verwarmen. Gaandeweg werd de koets voorzichtig losgetrokken.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: Chassis en carosserie scheiden HOW TO
En gelukt! Het heeft even geduurd. Mede omdat ik 2 boutjes vergeten was los te halen en op 1 plek chassis en carosserie aan elkaar zaten gelast. Bedankt voor de reacties. Ik heb een balk door de openingen van de voorportieren gestoken. Met een band getild. Geen beschadigingen.
Re: Chassis en carosserie scheiden HOW TO
Mooi dat het gelukt is! Om het geheel te verduidelijken nog even een plaatje erbij van bevestigingspunten van de carrosserie (van de website http://www.la4ldesylvie.fr/index.php?op ... 0&Itemid=1)
Hier vind je ook nog een pdf-je met wat foto's en een (Franse) beschrijving.
Hier vind je ook nog een pdf-je met wat foto's en een (Franse) beschrijving.
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes