Remschijf op as / wiellager

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Remschijf op as / wiellager

Bericht: # 169671Bericht MartinEnRuth »

Hi,

De remschijf van mijn viertje komt aan 1 kant heel makkelijk los, terwijl aan de andere kant ik er zo 1,2,3 geen beweging in krijg. Ik vermoed dat het los hoort te kunnen, maar hierbij toch maar even de check-vraag. Hoort dit?

Afbeelding
Afbeelding

Klopt het tevens dat de ring met de vlakke kant tegen het wiellager aan hoort te zitten? en met de schuine kant tegen binnenzijde van de schijf?
Deze ring:
Afbeelding
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
MartinEnRuth
Berichten: 127
Lid geworden op: do jul 23, 2015 6:04 pm

Re: Remschijf op as / wiellager

Bericht: # 169683Bericht MartinEnRuth »

Iemand? Moet ik meer foto’s maken?
Moeilijk kan het ook, dus laten we het proberen!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5133
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Remschijf op as / wiellager

Bericht: # 169689Bericht Bertje »

Wielnaafjes zitten normaal vrij vast. Je kunt deze met schijf en al uit de fusee persen door 3 bouten uit de schijf te draaien en daarvoor in de plaats drie lange bouten te plaatsen, door deze beurtelings verder aan te draaien kun je naaf plus schijf afzetten op de fusee en zo naar buiten drukken.

Als de wielnaaf vrij makkelijk los komt is dat geen probleem, zolang je bij terugzetten de moer op het eind vd aandrijfas maar goed vast zet. Fusee en naaf worden dan als het ware door de kop van de aandrijfas bij elkaar gehouden.

Tussenplaatje/ring: ik weet niet zeker of dit altijd aanwezig is, maar als het aanwezig is, dan met de schuine kant van het lager af. Je zult zien dat de wielnaaf via een schuin randje overgaat op de flens, daar is dat schuine kantje op deze ring op afgestemd.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie