Versnellingsbakolie bijvullen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

RenaultHarry
Berichten: 22
Lid geworden op: zo okt 02, 2016 6:58 pm

Versnellingsbakolie bijvullen

Bericht: # 164855Bericht RenaultHarry »

Dag medeforumleden.
Ik heb een GTL 1100 uit 1979. Ik heb afgelopen weekend de versnellingsbakolie afgetapt. En wil nu verversen via de oliepijlplug aan de bijrijderszijde. Maar die zit muurvast. De vierkante kop boverop de schroefplug is helemaal rondgedraaid. Krijg er geen grip meer op. Kan ik de 1,8 liter olie niet via een andere opening bijvullen. Aan de bestuurderskant zit bijvoorbeeld een grote schroefdop. Is dat een optie? Of zijn er suggesties voor de vulplug. Heb al met een boutsplijter geprobeerd grip te krijgen maar hij zit echt muurvast. Net als de aftapplug onder maar die kreeg ik met flink veel w40 en een grote Bahco wel los.
jurjenz
Berichten: 185
Lid geworden op: do sep 03, 2015 10:39 pm
Locatie: Groningen

Re: Versnellingsbakolie bijvullen

Bericht: # 164856Bericht jurjenz »

Hoi,

Dat kan altijd veel gedoe opleveren, afgeronde pluggen..

Ik begrijp uit je verhaal dat de plug aan de bijrijderszijde is dolgedraaid. Aan de andere zijde is de vulplug, bij mij zit het op deze plek (rood omcirkeld). Krijg je deze niet los, dan is de laatste oplossing het losdraaien van het deksel. Dan wel goed opletten op behoud / vernieuwen van de pakking en het juist terugplaatsen van de deksel en hevel.

Succes!

Afbeelding

Afbeelding
http://www.catcar.info/renault/
Tweety
Berichten: 2068
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Versnellingsbakolie bijvullen

Bericht: # 164858Bericht Tweety »

Begin, met het afvlakken van de plug met een vijl of doe nog een poging met een Baregrip tang (visegrip) https://www.heelgoedgereedschap.nl/las- ... 0wodaqEDXw" onclick="window.open(this.href);return false;

zon'n soort ding, en voor dat je begint met draaien, de plug (of wat daar van over is) warm stoken met een gasbrander tot dat deze gloeit, dan de tang (of als je kanten af ge vlakt hebt met een Bahco) gebruiken en kracht zetten. ik denk dat 't dan wel lukt.
jandoe1000
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Versnellingsbakolie bijvullen

Bericht: # 164865Bericht jandoe1000 »

Probeer het anders hier eens mee:
https://toolsidee.nl/nl/gereedschap-en- ... 0wodFi4G9g" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Versnellingsbakolie bijvullen

Bericht: # 164871Bericht Bertje »

Andere optie: aandrijfas uit bak nemen en via dat gat vullen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RenaultHarry
Berichten: 22
Lid geworden op: zo okt 02, 2016 6:58 pm

Re: Versnellingsbakolie bijvullen

Bericht: # 164874Bericht RenaultHarry »

Beste tweety, jurjenz, jandoe en bertje,
Bedankt voor het meedenken. Had zelf al zwaar geschut bekeken in de vorm van vastvretende boutverwijderaars en zo. Gelukkig is het maar de peilschroef en zit de bijvulplug aan de bestuurderszijde. Dat wist ik niet. Is mijn eerste 4 rtje (sip). Dus ik ga eerst de suggestie van Jurjenz opvolgen en exact 1,8 liter versnellingsbakolie erbij gooien via de grote plug aan de zijkant. Lukt dat niet wordt het stoken en zwaar gereedschap inzetten. Het metaal is echter boterzacht. Het is een plug met een lichtmetalen kop die bij het gebruik van bijvoorbeeld een griptang gewoon mee vervormd. Het linkje naar het onderdelenboek is bijzonder handig. Top geholpen mannen. Thanks.
Harry
diamond
Berichten: 293
Lid geworden op: za sep 19, 2015 11:41 pm

Re: Versnellingsbakolie bijvullen

Bericht: # 164876Bericht diamond »

Passende moer er op lassen wil ook nog wel eens helpen
mede door de las hitte komt ie los.
deutz
Berichten: 1769
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Versnellingsbakolie bijvullen

Bericht: # 164877Bericht deutz »

Die bijvulplug aan de bestuurders kant, is dat niet de plug waar een achteruitrij schakelaar in kan?
Die vierkantplug aan pasagiers kant is wel de vulplug, is de zelfde als de aftap plug!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5134
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Versnellingsbakolie bijvullen

Bericht: # 164879Bericht Bertje »

deutz schreef:Die bijvulplug aan de bestuurders kant, is dat niet de plug waar een achteruitrij schakelaar in kan?
Die vierkantplug aan pasagiers kant is wel de vulplug, is de zelfde als de aftap plug!
gr.Jan.
Klopt Jan, deze is voor de optionele achteruitrijlichtschakelaar.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
lordje
Berichten: 668
Lid geworden op: zo mar 06, 2005 9:35 pm

Re: Versnellingsbakolie bijvullen

Bericht: # 164886Bericht lordje »

Vulplug is ook peil vullen tot olie uitstroomt. Dus inderdaad moet plug eruit, moer of i.d oplassen en uitdraaien.
RenaultHarry
Berichten: 22
Lid geworden op: zo okt 02, 2016 6:58 pm

Re: Versnellingsbakolie bijvullen

Bericht: # 164890Bericht RenaultHarry »

Dag allemaal. Het is gelukt via de plug voor de achteruitrijschakelaar. Exact 1,8 liter afgemeten en warmgemaakt. Met trechtertje plus eraan vastgetaped stuk slang was het zo gepiept. Dank voor het meedenken. Ik moet nu alleen nog de regenwaterlekkage oplossen. Als ik wat water in de ventilatie opvangbak laat lopen gaat het na 5 minuutjes druppelen. Raam en deurrubbers zijn waterdicht. Had voor de zekerheid wat afvoergaatjes geboord in de vloerplaat onder de de rubbermat. Mooi zaterdagklusje. Kachel eruit en dan maar wat gaan kitten denk ik. Heb veel gehad aan de items hierover op dit forum. Een waterdichte R4 lijkt eerder uitzondering dan regel. Moet ook de remmen van de peugeot 304 cabrio nog even nalopen. Want met de zon en voorjaarstemperaturen begint de cabrio ook te lonken.
Groet Harry
Gebruikersavatar
JelleP
Berichten: 655
Lid geworden op: za jun 27, 2015 12:38 am
Locatie: Haarlem

Re: Versnellingsbakolie bijvullen

Bericht: # 164891Bericht JelleP »

Uit verhalen van mensen die vroeger een R4 hadden of erin opgegroeid zijn hoor ik ook altijd het detail dat je natte voeten kreeg in een fikse regenbui. Ik probeer de mijne niet eens meer waterdicht te krijgen, maar probeer het op te lossen door ademende losse vloerbedekking te gebruiken en inderdaad zijn afwateringsgaatjes een goed idee. Let er wel op dat je de boorgaatjes behandelt met iets roestwerends.
Ik moet zeggen dat het trouwens best meevalt bij mij, het meeste water komt binnen doordat mijn deurrubbers wat vergaan zijn en de bestuurdersportier een beetje doorgescheurd is en daarom bovenaan niet mooi strak in de sponning zit. En dan nog is het vooral problematisch bij het afspoelen met de tuinslang. Regen gaat netjes langs het dakgootje.

Leuk, een 304 cabrio. Heb je een fotootje?
,/_\_\☺\,
([o=◊=o])
RenaultHarry
Berichten: 22
Lid geworden op: zo okt 02, 2016 6:58 pm

Re: Versnellingsbakolie bijvullen

Bericht: # 164893Bericht RenaultHarry »

Was vergeten bij mijn voorstelrondje een fotootje te plaatsen. Peugeot volgt nog. Afbeelding
RenaultHarry
Berichten: 22
Lid geworden op: zo okt 02, 2016 6:58 pm

Re: Versnellingsbakolie bijvullen

Bericht: # 164894Bericht RenaultHarry »

Afbeelding En eentje van onder de carport waar ze staat als het nat weer is.
RenaultHarry
Berichten: 22
Lid geworden op: zo okt 02, 2016 6:58 pm

Re: Versnellingsbakolie bijvullen

Bericht: # 164895Bericht RenaultHarry »

http://i63.tinypic.com/34gueck.jpgu" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie