Hoi allemaal,
tijd voor een flinke update, voor degene die mijn facebookpagina volgen - er is veel gebeurd afgelopen weken. We beginnen bij het begin
Soms begint de grootste ellende met de kleinste dingetjes. Bij het monteren van de carburateur brak het boutje af van de chokekabelklem. Potverdorie 1.0. Van kwaad tot erger brak vervolgens ook een torxboutje in het geboorde gat af. Hoe ik het voor elkaar gekregen heb, geen idee, maar noodgedwongen heb ik een beugeltje moeten maken om de boel bij elkaar te houden. Kostte me een middag, maar dit komt nooit meer los!
Vervolgens had ik het koelsysteem weer in orde gemaakt en gevuld met koelwater, wat blijkt, radiateur lek. Potverdorie 2.0. Laten repareren zou waarschijnlijk net zo duur uitvallen als bij een nieuwe bestellen. Dus maar een nieuwe besteld bij R-quattre.
Na vijf dagen was ik weer in de werkplaats - en ik had voor de zekerheid de carterplug eruit gehaald en opvangbakje onder het carter gezet. En ja hoor, een klein plasje koelvloeistof. Potverdrie 3.0
De cilinderbusseals waren dus (ergens) lek. Ik moest even goed vloeken, maar de bezinning is gelukkig altijd in de buurt. Liever dat ik er nú achter kom - dan bij de eerste keer starten van de motor..
Weer opnieuw moed verzameld en het gehele blok weer gedemonteerd. Deze keer moest ik het goed doen. Bij de vorige meting van de pashoogte zat ik toch te laag in de marge van 0,04-0,12 mm cilinderbushoogte t.o.v pasvlak motorblok.
Alles weer uit elkaar:
Vervolgens de raakvlakken clilinderbussen en motorblok gepolijst met polijstpasta. Gevalletje baat het niet, schaadt het niet..:
Dikker en in verschillende maten pakkingpapier gekocht:
Ringen snijden:
Vervolgens nu met voelermaatjes (opeenlopend van 0,01 - 0,2) marge gemeten
Carterpan monteren was een stuk eenvoudiger toen het blok nog aan het motorstandaard hing, wat een crime.
En nu komen we op het moment van vandaag, ontsteking aansluiten!
Oliedruk opbouwen & testen en zien of brandstofpomp zijn werk doet:
https://youtu.be/BvVd32fQljA
Dit resulteerde in:
https://youtu.be/OfwtJV45vh8
Hell yeahhhhhh!!!! De motor sloeg
direct aan, werkelijkwaar fantastisch! Geeft ook een behoorlijke mentale boost, er zit nu leven in!
Maar ik ben er nog lang niet. Eerst:
-koelsysteem in orde maken (fingers crossed seals..)
-ontsteking goed op tijd zetten
- .........
Bijna en dit hoofdstuk is klaar!
Wordt weer vervolgd!