Hallo R4-liefhebbers,
Heeft iemand gegevens over de juiste compressieverhoudingen van de diverse motoren in R4's?
Wat zijn aanvaardbare verschillen?
Compressie meten
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Compressie meten
Pas bij een C1C 956cc motor (laat bouwjaar) zo'n 10 bar gemeten. F6 heeft lagere compressie. Meende dat alles boven de 8 bar nog wel OK was. Verschillen tussen cilinders mogen max 10% zijn. Een R4 motor heeft zelden te weinig compressie (is geen specifiek aandachtspunt, bedoel ik).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Compressie meten
Welke bekende 'slijtage-symptomen' zijn er dan wel bij de R4-motoren, als de compressie geen voor de hand liggend aandachtspunt is?
Re: Compressie meten
Die motoren gaan gemakkelijk 3-4 ton mee zonder revisie. Als ze niet mooi lopen ligt het eerder aan afstelling dan wezenlijke slijtage. Rammelende distributiekettingen en olie- of waterverbruik zijn natuurlijk wel slechte tekens. Een gare motor is wat mij betreft nooit een reden om een viertje te laten staan, voor 100-150 euro heb je een goede GTL motor. Of je vervangt het onderblok door een 1400cc blok uit bijv een R5 en kleedt de boel weer aan met R4 onderdelen, zelf al 2x gedaan: viewtopic.php?f=2&t=12174" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd