Ploft uit uilaat

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Ploft uit uilaat

Bericht: # 157118Bericht R4F6GTX Automaat »

Als ik afrem op de motor beging het allemaal te ploffen. Leek me een ontstekingsprobleempje dus onderweg naar mijn werkplaats en ergens een enorme knal. (type vuurwerk). Alles nagekeken, boosdoener was volgens mij een losse bougiekabel. Andere opgezet. De bougies waren nog okee maar daar komen evenals de kabels nog nieuwe op. Kleppen gesteld, stonden ietsje te ruim maar allemaal ongeveer hetzelfde. Ontstekingslamp erop gehad maar alles stond goed. Ik heb ook nooit startproblemen en verbruik ligt steeds op de 1:23 (moet dan wel rijden als een 'ouwe lul'; genieten heet dat, erg rustig door het verkeer...) Er zit een Velleman transistor ontsteking op. Maar nu ploft ie nog steeds en het typische R4 is er niet meer; hij klinkt heel anders. Ik heb wel eens zoiets met een Chevrolet gehad waarmee de hele demper uit elkaar geklapt was; ik denk dat hetzelfde probleem nu in de demper ligt, van binnen dus want aan de buitenkant is niks te zien. Kan dat? Heet het daarom in de volksmond een 'knaldemper' ?
Het gaat over mijn eigen R4, die achter op het clubpasje...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Mark4GTL
Berichten: 2954
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 4:36 pm
Locatie: Enschede in het mooie Twente
Contacteer:

Re: Ploft uit uilaat

Bericht: # 157124Bericht Mark4GTL »

klinkt bekend, volvo ook gehad...

Goede plof, daarna andere geluid en niks vinden... Inmiddels andere demper erop en t is weg...
Automobielen:
Blauwe Volvo 245 uit 1979
Hemelsblauwe Renault 4 L project uit 1967
Renault FUEGO GTL 1983 Grijs
Land Rover 109 Hardtop 1973 Camouflage

Oldtimeridioot...

http://www.mijnrenault4.nl
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Ploft uit uilaat

Bericht: # 157136Bericht deutz »

Paul, op welke brandstof rij je ?
Waarschijnlijk staat de carb erg schraal afgesteld, gezien ook je verbruik.
De motor wordt heter als normaal, door de schrale afstelling is er minder koele brandstof
aanwezig! hetgeen ploffen geeft!
Mijn R4 op alternatieve br.st.hetzelfde verschijnsel, de boel wat ruimer gesteld, dus verbruik
ook een fractie hoger, maar alle nare plofgeluidjes zijn weg en het loopt allemaal wat soepeler!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Ploft uit uilaat

Bericht: # 157137Bericht R4F6GTX Automaat »

Gewoon op euro 95, zoals altijd; rij daar al jaren op. Ik tank wel in België, op 't moment 1,39. Ik heb er wel eens watermist bij gehad en toen reed ie bijna 1 op 50 bijna maar dat werkt alleen als het buiten erg warm is. Met de huidige (gemaakte) weersomstandigheden haalt ie dat niet meer dus dat is er allemaal uit en voor die max 5000 km per jaar is het ook niet rendabel meer. Ik heb nog een ander autootje naast de R4
Gewoon benzine dus.
Ruimer afstellen? heeft dat zin? Het is zo ineens gekomen dus ik denk eerder dat er iets is....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Ploft uit uilaat

Bericht: # 157140Bericht Tweety »

De vauumvervroeger (en slangetje) zal je al wel gecheckt hebben neem ik aan, Lekke klep dacht ik toen maar dat gaat ook niet ineens zo maar, (als je heel arm rijdt wordt de boel wel wat warmer natuurlijk) je kan ff een compressie testje doen om het zeker te weten. spruitstuk pakking misschien.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Ploft uit uilaat

Bericht: # 157146Bericht R4F6GTX Automaat »

Het rijdt niet heel arm, het rijdt gewoon zuinig; altijd al gedaan. Compressietest is goed, spruitstukpakking heeft er niks mee te maken....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Ploft uit uilaat

Bericht: # 157147Bericht dick holtrop »

ik heb een gtl met hetzelfde probleem, moet iets zijn met kool in uitlaat wat nagloeid en niet verbrande gassen ontsteekt. oid? goedkope einddemper met te weinig tegendruk misschien?

ik vind het wel leuk klinken,

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1283
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: Ploft uit uilaat

Bericht: # 157148Bericht dick holtrop »

dit vond ik ook nog

Knallen uit de uitlaat wijst op onverbrande benzine die ontploft in de hete uitlaat. Kan komen door een te arm mengsel, en dat kan idd door een lek ergens in je uitlaatsysteem.
Je zegt dat je gekeken hebt.
Een trucje dat ik ooit geleerd heb is :
Laat de motor stationair lopen (jij hoort dan dat geknal).
Spray de uitlaat van bocht tot demper in met WD40.
Wanneer je het toerental hoort wijzigen...heb je toch ergens een lek (niet elk lekje is goed zichtbaar)

Dat-ie met choke netjes loopt kan kloppen, want daarmee zet je 'm rijker qua mengsel, en compenseer je de eventuele extra lucht door lek ergens.

Knallen uit de uitlaat kunnen door aantal dingen worden veroorzaakt;
Een te arm mengsel,een te late ontsteking of slechte vonk (bougies).
Zijn je bougies schoon ?
Makkelijkste is ze even te vervangen door nieuwe exemplaren, dan sluit je uit dat het aan de bougies ligt.

Of -maar minder waarschijnlijk-: te weinig klepspeling, je kleppen sluiten niet goed waardoor er vers mengsel meteen de uitlaat in gaat.
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Rik
Berichten: 2690
Lid geworden op: di jan 18, 2005 11:29 am
Locatie: Tilburg

Re: Ploft uit uilaat

Bericht: # 157150Bericht Rik »

Ken het, bij mij zat er een klein scheurtje in een t-stukje bij de carb, ben de naam effe kwijt van het onderdeeltje, maar daarna was alles weer oké!
Sjefke, de blauwe 99-LHZ-4!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Ploft uit uilaat

Bericht: # 157154Bericht R4F6GTX Automaat »

Als ik afrem op de motor knalt ie, niet bij stationair. Als ie stationair loopt is er niks aan de hand.
Rik, bedoel je dat plastic T-stukje?
Ik ga er dalijk nieuwe bougies opzetten en nieuwe verdelerkabels. Ik heb ze besteld en ze komen dalijk binnen. Uitlaat is de originele soort denk ik. Ik weet eigenlijk niet, nog nooit vervangen in die 3+ jaar. Ik heb nog een nieuwe liggen; die ga ik er ook op maken. Ik weet niet of dat een originele of namaak is. Staat er dat ergens op?
Klepspeling is nagekeken en gesteld; stonden iets te ruim; nu gesteld maar geen resultaat wat het geluid betreft...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rik H.
Berichten: 661
Lid geworden op: vr jul 07, 2006 4:35 pm
Locatie: Zwolle

Re: Ploft uit uilaat

Bericht: # 157157Bericht Rik H. »

Centrifugaalvervroeging nog in orde? Maar dan zou het rijgedrag ook anders moeten zijn...
Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Ploft uit uilaat

Bericht: # 157163Bericht deutz »

Stationair sproeier te krap, een paar tiende groter maken!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: Ploft uit uilaat

Bericht: # 157164Bericht R4F6GTX Automaat »

Probleem opgelost. Ik heb er nieuwe bougies in gedaan en nieuwe bougiekabels en nu rijdt ie weer heel lekker.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: Ploft uit uilaat

Bericht: # 157165Bericht deutz »

Kijk, is weer helemaal opgelost!
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie