octaan gehalte 102

Leuke verhalen, spannende belevenissen en lekker kletsen over andere R4 zaken.
.....Oftewel de gezelligste rubriek van dit forum!

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Rutger4
Berichten: 20
Lid geworden op: di mei 17, 2011 7:10 pm
Locatie: Rotterdam

octaan gehalte 102

Bericht: # 156475Bericht Rutger4 »

Sindskort ben ik er achter dat er bij Firezone tankstation's competition benzine te koop is met een octaat gehalte van 102RON. Volgens de website zou deze brandstof goed zijn voor oldtimers en diverse problemen kunnen voorkomen.

Heeft er iemand ervaring met deze brandstof?
Zouden dan ook de additieven komen te vervallen als he deze brandstof tankt?
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: octaan gehalte 102

Bericht: # 156476Bericht marcGTL.BE »

Ik rij steeds 95 zonder additieven ,zonder problemen. additieven blijken niet echt nodig bij de huidige benzine ,deze zijn niet meer dezelfde als in het begin van de loodvrije.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: octaan gehalte 102

Bericht: # 156507Bericht harbourseal »

Rutger4 schreef: Heeft er iemand ervaring met deze brandstof?
Zouden dan ook de additieven komen te vervallen als he deze brandstof tankt?
Hoi Rutger, Ik tank het heel af en toe bij firezone en dan doe ik vaak wel die 102RON
Rijdt hij prima op maar nodig is het niet. Je hebt een beetje meer powerrrrr.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Rutger4
Berichten: 20
Lid geworden op: di mei 17, 2011 7:10 pm
Locatie: Rotterdam

Re: octaan gehalte 102

Bericht: # 156551Bericht Rutger4 »

Er is mij in verleden een gezegd dat de brandstof die we nu kunnen tanken enorm schraal is in vergelijking met vroeger.
Hierdoor zou je een toevoeging moet gebruiken voor de smering.
of was dit een verkoop praatje?

Ik ga die 102 brandstof zeker uitproberen.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: octaan gehalte 102

Bericht: # 156553Bericht Okido »

Naar mijn beste weten, wordt de smering verzorgd door de motorolie en niet door de benzine. Of je moet 2-takt bedoelen?
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Gebruikersavatar
harbourseal
Berichten: 1813
Lid geworden op: di nov 03, 2009 8:58 pm
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: octaan gehalte 102

Bericht: # 156565Bericht harbourseal »

Ik gebruik geen aditieven in mijn benzine. Nooit gedaan. Zelfs niet toen ik een 2cv reed.
De schraalheid zegt meer iets over de klopvastheid en de verbrandingswaarde van de huidige benzine. Loodtoevoeging in het verleden had een smerende werking voor de klepzittingen en de kleppen.
En zorgde voor een klopvastere benzine.

Of die loodsmering nut had, ik weet het niet.
Hans Voijs heeft wat topics gevuld over de benzine en hoe je motor beter te laten lopen. Daarin niets over aditieven.
Wel over vervroeging en uitboren van sproeiers.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
Sparkchaser
Berichten: 127
Lid geworden op: vr feb 26, 2010 1:29 pm

Re: octaan gehalte 102

Bericht: # 156574Bericht Sparkchaser »

Zaterdag voor het eerst die 102 bij Firezone getankt, niet in de F4 maar voor de Yamaha 4takt crosser van m'n zoon. Een beetje met de gedachte, als je het verschil ergens zou moeten kunnen opmerken, dan zou het wel met een competitiemotor op een circuit zijn. Helaas niet echt spectaculair resultaat kunnen ontdekken. Toch zie ik wel een reden om die 102 in het F4tje te gooien (al viel de prijs tegen 1.85!) en zeker in mijn klassieke motorfietsen. De gewone euro 95 verstopt de kanalen in de carburateur en de slangen en leidingen worden aangetast, het lijkt ook dat de benzinetanken roestig worden. De 102 zou geen ethanol bevatten en is daardoor bestand tegen een paar maanden stil staan, veranderd niet in uilenzeik en tast leidingen, slangen en de benzinetank niet aan. Ik ga m'n wagen/motor-park in ieder geval voortaan volgooien met 102. Mocht ik met de F4 of de oude Triumph Bonneville nieuwe ervaringen opdoen, dan laat ik dit zeker weten.
Sparkchaser
Berichten: 127
Lid geworden op: vr feb 26, 2010 1:29 pm

Re: octaan gehalte 102

Bericht: # 156575Bericht Sparkchaser »

Oja en was het niet zo dat het lood in gelode benzine op de klepzittingen en klepschotel ging zitten en zo de temperatuur laag hield? Het voorkwam dacht ik ingeslagen klepzittingen en zorgde voor een thermisch gezondere motor.
Plaats reactie