zwarte carterolie

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
ajeya

zwarte carterolie

Bericht: # 156497Bericht ajeya »

Beste mensen

Laatst zei iemand dat zwarte carter olie niet normaal is, hij hoort goudgeel te zijn. Ik ben niet anders gewend.
Weet iemand hier iets vanaf. Betekent zwarte olie overmatige slijtage?

hoor graag iets.

Ajeya
jandoe1000

Re: zwarte carterolie

Bericht: # 156498Bericht jandoe1000 »

Normaal gesproken gaat de olie er goudgeel in en komt er na 5000 km zwart weer uit. Afhankelijk van het gebruik is dat zwart of minder zwart maar nooit goudgeel. Dat kan bij moderne auto's en/of LPG als brandstof anders zijn maar bij een viertje op benzine heb ik dat nog nooit gezien.
dick holtrop
Contacteer:

Bericht: # 156499Bericht dick holtrop »

ik laat op mijn werk vaak oliemonsters analyseren en zwart betekend niet dat de olie gelijk slecht is.

wel verouderd maar dat lever geen directe schade op aan de motor.

het filteren van de olie (delen) is het belangrijkste.

Groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
RVIER

Bericht: # 156508Bericht RVIER »

heren, dames ook,

zwarte olie in het carter is heel normaal voor ons soort autos die op benzine rijden. Het blaasgas/lekgas dat tussen zuiger en cilinderwand naar het carter gaat bevat koolstof (roet)
Vroeger werd er wel eens spoelolie gebruikt om dat zwarte (gewoon koolresten) uit het carter te krijgen.
Dat werd echter door heel wat fabrikanten afgeraden omdat het nutteloos was. Na een oliewissel is de olie vrijwel direct weer zwart door het restant in het carter.

Volgens mij zijn de huidige oliën zo goed dat je ze eigenlijk bij normaal gebruik bv om de 10.000 -15.000 km kunt vervangen. (vroeger waren de intervallen 3.000km).
Een eenvoudige kwaliteitstest is de volgende: doe een flinke druppel tussen duim en wijsvinger en beweeg die vervolgens langzaam uit elkaar. De olie moet en spleet van 2-3 mm kunnen overbruggen.

Als je op LPG rijd houdt je mooie schone olie.
In moderne autos gebruikt men ander synthetische oliën en die blijven inderdaad goudgeel maar wel daarin zit toch ook weer koolstof.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie