torsie en voorwielophanging
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
torsie en voorwielophanging
Ok... na de hele site doorlopen te hebben.. toch nog wat vraagjes en of bevestigingen hierover.
torsie is niet los geweest van montageplaat van voorwielophanging.
heb deze dus met niet al te veel moeite terug kunnen zetten.
Nu wil graag de naaf met schijf ed ook graag monteren...
Alleen in de onderste draagarm zit nagenoeg geen beweging. als ik er druk op uit oefen zie ik ook de torsie een beetje draaien...?
wss gaat het mij beter lukken als ik de montageplaat weer los (maar nog wel vast) draai, de dikke moer ook los anders gaat silentbloc er aan.. ik vind de onderste draagarm erg dicht bij het chassis komen... wss gaat dit me pas lukken als het chassis ook op zijn achterwielen staat en voor meer tegengewicht kan geven? Het chassis zonder motor staat nu nog op kratten...
Graag tips! zou graag morgen een rollend chassis heb
torsie is niet los geweest van montageplaat van voorwielophanging.
heb deze dus met niet al te veel moeite terug kunnen zetten.
Nu wil graag de naaf met schijf ed ook graag monteren...
Alleen in de onderste draagarm zit nagenoeg geen beweging. als ik er druk op uit oefen zie ik ook de torsie een beetje draaien...?
wss gaat het mij beter lukken als ik de montageplaat weer los (maar nog wel vast) draai, de dikke moer ook los anders gaat silentbloc er aan.. ik vind de onderste draagarm erg dicht bij het chassis komen... wss gaat dit me pas lukken als het chassis ook op zijn achterwielen staat en voor meer tegengewicht kan geven? Het chassis zonder motor staat nu nog op kratten...
Graag tips! zou graag morgen een rollend chassis heb
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: torsie en voorwielophanging
Het draaien van de torsie is normaal, dat is eigenlijk het torsen van de stang. Vandaar de benaming torsiestang. Dat is dus de vering.
Bij het opbouwen van het chassis heb je één nadeel, het chassis weegt te licht om de torsiestang in te drukken. Met een spanband voorzien van ratel(zoals bij het vrachtvervoer gebruikt wordt) kan je dit opvangen.
Bij het opbouwen van het chassis heb je één nadeel, het chassis weegt te licht om de torsiestang in te drukken. Met een spanband voorzien van ratel(zoals bij het vrachtvervoer gebruikt wordt) kan je dit opvangen.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: torsie en voorwielophanging
Ik had het al met spanband met ratel geprobeerd om de montageplaat achter de schokdemper zeg maar...
Maar wist niet zeker of het kwaad kon.
Maar is volgens mij een van de weinige plekken om het te doen..
Morgen nog maar een keer proberen
Maar wist niet zeker of het kwaad kon.
Maar is volgens mij een van de weinige plekken om het te doen..
Morgen nog maar een keer proberen
Laatst gewijzigd door Witje4 op ma jan 19, 2015 1:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: torsie en voorwielophanging
als je foto plaatst gebruikt dan een verkleinprogramma zoals http://tinypic.com/
Het chassis ziet er wel echt gaaf uit!
Het chassis ziet er wel echt gaaf uit!
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: torsie en voorwielophanging
Dankje! Zo is het betermarcGTL.BE schreef:als je foto plaatst gebruikt dan een verkleinprogramma zoals [url]http://tinypic.com/[/ur
Re: torsie en voorwielophanging
Ben ook blij met het resultaat!Het chassis ziet er wel echt gaaf uit!
Re: torsie en voorwielophanging
je kunt ook een balk schuin over het chassis leggen en daar de spanband omheen doen. Je trekt de onderarm hen net zo lang aan totdat je de schokbreker kunt monteren. Daar na moet de fuse erin kunnen.
Als je bovenste draagarmen in de horizontale stand vastschroeft, moet je ze naar beneden drukken om ze in de fuse te krijgen. Ze zijn dan in de goede stand aangedraaid.
succes
Fons
Als je bovenste draagarmen in de horizontale stand vastschroeft, moet je ze naar beneden drukken om ze in de fuse te krijgen. Ze zijn dan in de goede stand aangedraaid.
succes
Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: torsie en voorwielophanging
Daar heb ik iets over gelezen ja! Officieel zou je ze pas vast mogen maken als ze op 4 wielen staat...RVIER schreef: Als je bovenste draagarmen in de horizontale stand vastschroeft, moet je ze naar beneden drukken om ze in de fuse te krijgen. Ze zijn dan in de goede stand aangedraaid.
succes
Fons
Bedankt!
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: torsie en voorwielophanging
Niet vergeten om de bovenste draagarm bout in het chassis pas vast te draaien als de auto normaal met motor erin op zijn wielekes staat anders kun je de bussen na 500 km (weer) gaan vernieuwen
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
- Berichten: 9001
- Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
- Locatie: Duckstad
Re: torsie en voorwielophanging
Witje4 schreef:
Daar heb ik iets over gelezen ja! Officieel zou je ze pas vast mogen maken als ze op 4 wielen staat...
Bedankt!
dat dus ja, wat je tegelijk met mijn geschreven heb, hihihi
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Re: torsie en voorwielophanging
Pff...wat een ge*euk zeg!
1 naaf zit er grotendeels aan. Alleen draait de bout van de bovenste fusee mee Is wel nieuw...
Achterwielophanging ook al zo'n drama...
6 bouten voor zwingarm was gelukt maar weer verwijderd in de hoop de torsieplaten makkelijker voor de boutgaten te krijgen! Er zit welgeteld 1 bout in!
1 naaf zit er grotendeels aan. Alleen draait de bout van de bovenste fusee mee Is wel nieuw...
Achterwielophanging ook al zo'n drama...
6 bouten voor zwingarm was gelukt maar weer verwijderd in de hoop de torsieplaten makkelijker voor de boutgaten te krijgen! Er zit welgeteld 1 bout in!
Re: torsie en voorwielophanging
je ben al weer een eind verder
Achteras:
2 methoden:
- as vasthangen met de middelste bout van de beide swingarmen
- daarna schetsplaten tegen de balken vastbouten
- daarna met de krik onder de draagarm de gaten lijen en de bouten erin stoppen
Als je ze van binnen naar buiten monteert, krijg je ze ook meer los als de carrosserie gemonteerd is
Zorg dat je een doorn hebt om de gaten te lijnen. Je mag ook de punt van de bout wat rondom afschuinen, dat zoek hij beter door het gat.
Andere methode is eerst schetsplaten vast en dan de swingarmen
succes
Fons
even met een waterpomptang de draagarmtegen het fusee stuk trekken en dan gelijktijdig de moer aandraaien met een dopsleutelAlleen draait de bout van de bovenste fusee mee Is wel nieuw...
Achteras:
2 methoden:
- as vasthangen met de middelste bout van de beide swingarmen
- daarna schetsplaten tegen de balken vastbouten
- daarna met de krik onder de draagarm de gaten lijen en de bouten erin stoppen
Als je ze van binnen naar buiten monteert, krijg je ze ook meer los als de carrosserie gemonteerd is
Zorg dat je een doorn hebt om de gaten te lijnen. Je mag ook de punt van de bout wat rondom afschuinen, dat zoek hij beter door het gat.
Andere methode is eerst schetsplaten vast en dan de swingarmen
succes
Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: torsie en voorwielophanging
(Overbodige quote verwijderd, graag de knop plaats reactie gebruiken, mod. Rik H.)
Bedankt! Ik hoop morgen met Robert een klein sprongetje te maken. Helaas weinig tijd
En neem deze tip mee!!
Bedankt! Ik hoop morgen met Robert een klein sprongetje te maken. Helaas weinig tijd
En neem deze tip mee!!
Re: torsie en voorwielophanging
Dat was ik bij mijn Rodeo dus vergeten. Gelukkig kon ik na het losboren van 2 popnagels de spatboren genoeg naar buiten buigen, toen de achteras vervangen moest worden.RVIER schreef: Als je ze van binnen naar buiten monteert, krijg je ze ook meer los als de carrosserie gemonteerd is
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Re: torsie en voorwielophanging
Gelukt met achterwielophanging !!
Wat een kracht staat daar op zeg
Het leek ook net of de gaten verkeerd zaten...
Maar met de creativiteit van Robert, ratelband en dus met 2 is het gelukt!
Begonnen met de schetsplaat en daarna de zwingarm.
En de bouten van binnen uit er in
Maar ik ga deze er niet meer afhalen!
Wat een kracht staat daar op zeg
Het leek ook net of de gaten verkeerd zaten...
Maar met de creativiteit van Robert, ratelband en dus met 2 is het gelukt!
Begonnen met de schetsplaat en daarna de zwingarm.
En de bouten van binnen uit er in
Maar ik ga deze er niet meer afhalen!