torsie en voorwielophanging

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Witje4
Berichten: 89
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 12:15 am
Locatie: Breda

torsie en voorwielophanging

Bericht: # 154989Bericht Witje4 »

Ok... na de hele site doorlopen te hebben.. toch nog wat vraagjes en of bevestigingen hierover.
torsie is niet los geweest van montageplaat van voorwielophanging.
heb deze dus met niet al te veel moeite terug kunnen zetten.
Nu wil graag de naaf met schijf ed ook graag monteren...
Alleen in de onderste draagarm zit nagenoeg geen beweging. als ik er druk op uit oefen zie ik ook de torsie een beetje draaien...?
wss gaat het mij beter lukken als ik de montageplaat weer los (maar nog wel vast) draai, de dikke moer ook los anders gaat silentbloc er aan.. ik vind de onderste draagarm erg dicht bij het chassis komen... :oops: wss gaat dit me pas lukken als het chassis ook op zijn achterwielen staat en voor meer tegengewicht kan geven? Het chassis zonder motor staat nu nog op kratten...

Graag tips! zou graag morgen een rollend chassis heb :D
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: torsie en voorwielophanging

Bericht: # 154990Bericht marcGTL.BE »

Het draaien van de torsie is normaal, dat is eigenlijk het torsen van de stang. Vandaar de benaming torsiestang. Dat is dus de vering.
Bij het opbouwen van het chassis heb je één nadeel, het chassis weegt te licht om de torsiestang in te drukken. Met een spanband voorzien van ratel(zoals bij het vrachtvervoer gebruikt wordt) kan je dit opvangen.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Witje4
Berichten: 89
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 12:15 am
Locatie: Breda

Re: torsie en voorwielophanging

Bericht: # 154994Bericht Witje4 »

Ik had het al met spanband met ratel geprobeerd om de montageplaat achter de schokdemper zeg maar...
Maar wist niet zeker of het kwaad kon.
Maar is volgens mij een van de weinige plekken om het te doen..
Morgen nog maar een keer proberen
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Witje4 op ma jan 19, 2015 1:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: torsie en voorwielophanging

Bericht: # 154995Bericht marcGTL.BE »

als je foto plaatst gebruikt dan een verkleinprogramma zoals http://tinypic.com/

Het chassis ziet er wel echt gaaf uit!
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Witje4
Berichten: 89
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 12:15 am
Locatie: Breda

Re: torsie en voorwielophanging

Bericht: # 154996Bericht Witje4 »

marcGTL.BE schreef:als je foto plaatst gebruikt dan een verkleinprogramma zoals [url]http://tinypic.com/[/ur
Dankje! Zo is het beter :D
Witje4
Berichten: 89
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 12:15 am
Locatie: Breda

Re: torsie en voorwielophanging

Bericht: # 154997Bericht Witje4 »

Het chassis ziet er wel echt gaaf uit!
Ben ook blij met het resultaat!
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: torsie en voorwielophanging

Bericht: # 154998Bericht RVIER »

je kunt ook een balk schuin over het chassis leggen en daar de spanband omheen doen. Je trekt de onderarm hen net zo lang aan totdat je de schokbreker kunt monteren. Daar na moet de fuse erin kunnen.
Als je bovenste draagarmen in de horizontale stand vastschroeft, moet je ze naar beneden drukken om ze in de fuse te krijgen. Ze zijn dan in de goede stand aangedraaid.

succes
Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Witje4
Berichten: 89
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 12:15 am
Locatie: Breda

Re: torsie en voorwielophanging

Bericht: # 155004Bericht Witje4 »

RVIER schreef: Als je bovenste draagarmen in de horizontale stand vastschroeft, moet je ze naar beneden drukken om ze in de fuse te krijgen. Ze zijn dan in de goede stand aangedraaid.

succes
Fons
Daar heb ik iets over gelezen ja! Officieel zou je ze pas vast mogen maken als ze op 4 wielen staat...
Bedankt!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: torsie en voorwielophanging

Bericht: # 155005Bericht R4F6GTX Automaat »

Niet vergeten om de bovenste draagarm bout in het chassis pas vast te draaien als de auto normaal met motor erin op zijn wielekes staat anders kun je de bussen na 500 km (weer) gaan vernieuwen
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: torsie en voorwielophanging

Bericht: # 155007Bericht R4F6GTX Automaat »

Witje4 schreef:
Daar heb ik iets over gelezen ja! Officieel zou je ze pas vast mogen maken als ze op 4 wielen staat...
Bedankt!

dat dus ja, wat je tegelijk met mijn geschreven heb, hihihi
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Witje4
Berichten: 89
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 12:15 am
Locatie: Breda

Re: torsie en voorwielophanging

Bericht: # 155017Bericht Witje4 »

Pff...wat een ge*euk zeg!
1 naaf zit er grotendeels aan. Alleen draait de bout van de bovenste fusee mee :-? Is wel nieuw...
Afbeelding
Achterwielophanging ook al zo'n drama...
6 bouten voor zwingarm was gelukt maar weer verwijderd in de hoop de torsieplaten makkelijker voor de boutgaten te krijgen! Er zit welgeteld 1 bout in! :evil:
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: torsie en voorwielophanging

Bericht: # 155020Bericht RVIER »

je ben al weer een eind verder
Alleen draait de bout van de bovenste fusee mee :-? Is wel nieuw...
even met een waterpomptang de draagarmtegen het fusee stuk trekken en dan gelijktijdig de moer aandraaien met een dopsleutel

Achteras:
2 methoden:
- as vasthangen met de middelste bout van de beide swingarmen
- daarna schetsplaten tegen de balken vastbouten
- daarna met de krik onder de draagarm de gaten lijen en de bouten erin stoppen
Als je ze van binnen naar buiten monteert, krijg je ze ook meer los als de carrosserie gemonteerd is :-)
Zorg dat je een doorn hebt om de gaten te lijnen. Je mag ook de punt van de bout wat rondom afschuinen, dat zoek hij beter door het gat.

Andere methode is eerst schetsplaten vast en dan de swingarmen

succes

Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Witje4
Berichten: 89
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 12:15 am
Locatie: Breda

Re: torsie en voorwielophanging

Bericht: # 155022Bericht Witje4 »

(Overbodige quote verwijderd, graag de knop plaats reactie gebruiken, mod. Rik H.)

Bedankt! Ik hoop morgen met Robert een klein sprongetje te maken. Helaas weinig tijd :(
En neem deze tip mee!!
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: torsie en voorwielophanging

Bericht: # 155025Bericht Okido »

RVIER schreef: Als je ze van binnen naar buiten monteert, krijg je ze ook meer los als de carrosserie gemonteerd is :-)
Dat was ik bij mijn Rodeo dus vergeten. Gelukkig kon ik na het losboren van 2 popnagels de spatboren genoeg naar buiten buigen, toen de achteras vervangen moest worden.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Witje4
Berichten: 89
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 12:15 am
Locatie: Breda

Re: torsie en voorwielophanging

Bericht: # 155031Bericht Witje4 »

Gelukt met achterwielophanging !!
Wat een kracht staat daar op zeg (omg)
Het leek ook net of de gaten verkeerd zaten...
Maar met de creativiteit van Robert, ratelband en dus met 2 is het gelukt!
Begonnen met de schetsplaat en daarna de zwingarm.
En de bouten van binnen uit er in :D
Maar ik ga deze er niet meer afhalen! :D
Plaats reactie