Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
ben even met het asje bezig geweest, maar krijg tot nu geen loodlijn gezet, altijd iets ervoor of iets erna,
zou ik het merkteken op het vliegwiel iets moeten herzetten? staat nu in het midden van de streepjes, welke zijde is het 0-punt, het linkse dacht ik?
nog andere dingen waar ik op moet letten? zou evt de condensator stuk kunnen zijn, of de verkeerde, want ik heb een andere gekocht, die hetzelfde "zou moeten zijn" . Ik krijg namelijk maar een heel "zachte" vonk op de bougie heb ik net gezien
zou ik het merkteken op het vliegwiel iets moeten herzetten? staat nu in het midden van de streepjes, welke zijde is het 0-punt, het linkse dacht ik?
nog andere dingen waar ik op moet letten? zou evt de condensator stuk kunnen zijn, of de verkeerde, want ik heb een andere gekocht, die hetzelfde "zou moeten zijn" . Ik krijg namelijk maar een heel "zachte" vonk op de bougie heb ik net gezien
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Klinkt toch naar een probleem met de vonk...
- Massa van de bobine aan de massa van de motor gelegd?
- Contactpuntafstand goed (0.4 mm)?
- Contactpunten openen op BDP (moet eigenlijk een paar graden eerder natuurlijk, maar precies op BDP zou de boel moeten starten)
- Aandrijfnokje van de verdeler in de juiste stand met cilinder 1 (vliegwielkant) op compressie (ipv uitlaatslag)?
Andere optie: kleppen gesteld na het terugzetten van je cilinderkop (want door nieuwe pakking verloopt dit afstelling natuurlijk).
- Massa van de bobine aan de massa van de motor gelegd?
- Contactpuntafstand goed (0.4 mm)?
- Contactpunten openen op BDP (moet eigenlijk een paar graden eerder natuurlijk, maar precies op BDP zou de boel moeten starten)
- Aandrijfnokje van de verdeler in de juiste stand met cilinder 1 (vliegwielkant) op compressie (ipv uitlaatslag)?
Andere optie: kleppen gesteld na het terugzetten van je cilinderkop (want door nieuwe pakking verloopt dit afstelling natuurlijk).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
De + van de bobine gaat voorlopig rechtstreeks naar de + op de batterijBertje schreef: - Massa van de bobine aan de massa van de motor gelegd?
De - van de bobine gaat naar de verdeler op de schroef waar de condensator-aansluiting opzit, zo was hij aangesloten.
zie pijlen op foto (niet de pijl op de verdelerkap)

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Ziet er goed uit, ook de hoek van de verdeler lijkt OK. Maar die draad die van bobine naar verdeler loopt is feitelijk geen aarding, maar een schakeldraad. Probeer de behuizing van de bobine eens aan de massa te leggen, ik kan me voorstellen dat je daarmee de secundaire spoel aardt en je vonk beter wordt.
(Ik ga er overigens van uit dat de bougies en bougiekabels in orde zijn, de contactpuntjes in goede staat en niet vettig, en de contacten in de verdelerkap niet gecorrodeerd zijn. Maar als ik jou was zou ik daar niet van uit gaan en ff checken of je aan al die eisen voldoet
(Ik ga er overigens van uit dat de bougies en bougiekabels in orde zijn, de contactpuntjes in goede staat en niet vettig, en de contacten in de verdelerkap niet gecorrodeerd zijn. Maar als ik jou was zou ik daar niet van uit gaan en ff checken of je aan al die eisen voldoet

Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
ga ik vandaag eens proberen.
de foto is nog van voor de demontage van de motor, daarom ziet het er in orde uit
toen deed ie het nog
gr, silvio
de foto is nog van voor de demontage van de motor, daarom ziet het er in orde uit

gr, silvio
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Beetje suffe vraag misschien, maar hoe goed is de accu die je gebruikt? Als je een kwartier aan het s tarten bent kan ik me voorstellen dat de accu niet veel zin meer heeft om een goede vonk te maken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
is een nieuwe accu (uit mijn GTT), hangt ook aan de lader, dus die wordt niet zo veel belast. Hebben ook al getest met startkabels aan de andere wagen.
Namiddag ga ik even wat plaatwerk monteren en tussendoor als afwisseling alles nog een keer nalopen op de motor, ook de meest banale dingen.
op het schroefje op het verdelerhuis waar het draadje van de condensator heen gaat, daar moet toch geen pvc of kartonnen ringetje tussen ofzo he? mag toch contact met het huis maken veronderstel ik.
Ik moet zowieso das aandrijfasje loodrecht op de krukas krijgen, en dat lukt nog niet, zit altijd paar mm ervoor of erna, dus daar even mee spelen de volgende uren
Namiddag ga ik even wat plaatwerk monteren en tussendoor als afwisseling alles nog een keer nalopen op de motor, ook de meest banale dingen.
op het schroefje op het verdelerhuis waar het draadje van de condensator heen gaat, daar moet toch geen pvc of kartonnen ringetje tussen ofzo he? mag toch contact met het huis maken veronderstel ik.
Ik moet zowieso das aandrijfasje loodrecht op de krukas krijgen, en dat lukt nog niet, zit altijd paar mm ervoor of erna, dus daar even mee spelen de volgende uren

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Ga maar eens een kunststof ringetje zetten tussen het schroefje en de verdeler... 

Gele R4 GTL 1984 in duizend stukjes
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
toch ja? Dan was mijn vermoeden toch juist?
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Mag dus inderdaad NIET aan de massa liggen!Bertje schreef: Maar die draad die van bobine naar verdeler loopt is feitelijk geen aarding, maar een schakeldraad
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
1 tandje verschil moet je duidelijk kunnen zien!silvio schreef: Ik moet zowieso das aandrijfasje loodrecht op de krukas krijgen, en dat lukt nog niet, zit altijd paar mm ervoor of erna, dus daar even mee spelen de volgende uren
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Het boutje waar de condesator op het huis bevestigd zit maakt aarde via de omhuizing van de condensator, het moertje waar het draadje van de condensator en de schakeldraad en het contactpuntje op zit (via dat boutje van binnenuit) juist niet ! zover was je al dus. echt dan maakt de plek van het asjes niet zoveel meer uit als je dat niet goed hebt zitten.Rik H. schreef:Ga maar eens een kunststof ringetje zetten tussen het schroefje en de verdeler...
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
dit is de stand van het asje momenteel, echt dichter op de loodlijn lijk ik het niet te krijgen

zal vanavond ook eens wat fotos posten van het werk dat wel opschiet

zal vanavond ook eens wat fotos posten van het werk dat wel opschiet

Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
Staat de 1e cilinder precies in BDP? Dus sleufje in het vliegwiel precies in lijn met de pijlpunt op het versnellingsbaktussenhuis?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Restauratie Renault 4 GTL uit 1978
die van mij heeft geen pijlpunt he, maar allemaal streepjes, ik heb hem nu gelijk staan met het linkse streepje, heb hier gelezen dat dat het 0-punt zou zijn.