Une Ardéchoise hier

Nieuwe gebruikers van het forum..

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Une Ardéchoise hier

Bericht: # 148687Bericht Ardéchoise »

Hoi, ik heb mijzelf maar even tot Ardéchoise gepromoveerd. Ik heb bijna 5 jaar in de Ardèche (Z-Frankrijk) gewoond, zodoende :D.

Ter plekke had ik een saaie peugeot 306 break die ik geïmporteerd had vanuit NL met de verhuizing. Jaloers was ik wel een beetje op mijn buurvrouw die in een Savane reed. En dan weer in een Ami, dan weer in een hanomag-bus, maar de Savane was haar nummer 1. Een kennis van mij kocht R4-krotten op voor 250 euro bij oude weduwenaren en verkocht ze na opknappen voor ongeveer het tienvoudige.

Enfin.. eenmaal weer in NL, autovrij, kriebelt het R4-virus. Deze zomer wil ik er graag een 'halen' bij mijn kennis. De praktische uitvoering van dit plan brengt wat vragen met zich mee (je eigen auto als verhuisboedel mee terug is makkelijk; dit schijnt iets gecompliceerder te zijn als je hem zelf wilt terugrijden).

O, en met groot plezier zie ik af en toe R4tjes rijden in Arnhem, mijn nieuwe woonplaats.
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Une Ardéchoise hier

Bericht: # 148697Bericht jandoe1000 »

Welkom op t forum. Een vier uit Frankrijk halen is een goed idee en zeker niet ingewikkeld. In de Ardeche maar ook elders zijn ze met een beetje moeite nog volop te vinden, ook in betere staat dan een krot. Kijk maar eens op http://www.lasudrie.nl
Zelf terug rijden naar NL kan en mag, zolang je het ding maar verzekerd hebt. Je moet van te voren natuurlijk wel kunnen vaststellen dat de vier die je koopt de reis veilig aankan. Anders is een auto-ambulance een betere optie. Succes!
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Une Ardéchoise hier

Bericht: # 148698Bericht Ardéchoise »

haha, nee terugerijden met een krot is zeker niet de bedoeling. Daar heb ik die fijne kennis voor die ze oplapt. Hij doet dat al een jaar of 10, dus dat zit wel snor :)

Wat een pareltjes van auto's trouwens op die site! Ik ben nog even aan het uitzoeken hoe het qua formaliteiten zit. Vanaf de RDW is het me duidelijk. Het deel om verzekerd vanuit Frankrijk naar het keuringsstation in NL te komen, rijdend in de 4, is nog even uitzoeken. Gelukkig is mijn Frans prima, dus dat moet wel gaan lukken
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Une Ardéchoise hier

Bericht: # 148701Bericht jandoe1000 »

Soms zijn Nederlandse verzekeraars(tussenpersonen) bereid om een buitenlandse auto, die naar Nederland komt en naar de RDW moet, al op chassisnummer te verzekeren, mits je de auto vervolgens na registratie in Nederland bij hen in de verzekering laat. En Franse verkopers zijn soms bereid om hun verzekering voor de terugreis in stand te laten.
Gebruikersavatar
marcGTL.BE
Berichten: 659
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
Locatie: Vremde
Contacteer:

Re: Une Ardéchoise hier

Bericht: # 148702Bericht marcGTL.BE »

Als het om een particuliere verkoop gaat dacht ik het volgende :Op de franse grijse kaart is een luik voorzien voor de overdracht naar nieuwe eigenaar. De nieuwe eigenaar heeft 30 dagen de tijd om de documenten in orde te brengen. In deze tijdspanne mag de nieuwe eigenaar tijdelijk met de wagen rijden indien hij deze verzekerd. Dus ook als buitenlander. Voor de wagen als particulier in te voeren Heb je in België een geldige grijse kaart een een aankoopdocument nodig. De gegevens op beide moeten overeen stemmen.
Als de wagen bij een handelaar gekocht wordt moet hij de wagen officieel uitvoeren en invoeren Er moeten dan dus ook invoerrechten betaald worden voordat de wagen verder kan ingeschreven worden in het land van bestemming. De wagen dan zelf overrijden lijkt me dan uitgesloten.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
jandoe1000
Berichten: 1682
Lid geworden op: ma dec 08, 2008 2:43 am

Re: Une Ardéchoise hier

Bericht: # 148704Bericht jandoe1000 »

Binnen de EU is geen sprake meer van belaste uitvoer of invoer, alleen van registratie en de-registratie. Er gelden ook geen invoerrechten, wel eventueel BTW en - voor nieuwere auto's - BPM. Als je een viertje ouder dan 40 jaar koopt kost het niets en betaal je alleen de kosten van de RDW en het kenteken. Mijn ervaring is dat in NL het hebben van de bij de auto behorende carte grise volstaat om bij de RDW een NL kenteken aan te vragen. Het hebben van een Certifcat de Cession Vehicule kan geen kwaad maar in de praktijk kunnen de heren van de RDW dat toch niet lezen.
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Une Ardéchoise hier

Bericht: # 148711Bericht Ardéchoise »

Dank voor alle info! Stiekem wist ik dit eigenlijk al :oops: (doe nogal grondig research en heb bovendien al 2 keer het in- en uitvoercircus met mijn 306 meegemaakt). De procedure bij de RDW heeft dus geen geheimen. Van de BPM was ik idd ook op de hoogte.

Het enige punt wat mij zorgen baart in dit verhaal, is die verzekering:
A. stel ik koop die auto van mijn vriend, en vraag hem de verzekering nog niet op te zeggen: dan moet ik toch de verzekeringspapieren ('groene kaart') hebben als de gendarmerie mij evt. aanhoudt. En dekt die verzekering echt eventuele schade als ik brokken maak?! (dwz: schade aan derden, niet de eigen auto)

B, tijdelijk verzekeren op chassisnummer klinkt mij prettiger in de oren. Eigenlijk zou ik graag een verzekeraar weten die dit ook doet. Zijn er hier mensen die dit gedaan hebben en mij willen vertellen waar ze de auto hebben kunnen verzekeren?

Ik hoor trouwens net van mijn ex-buurvrouw dat haar R4 in de tuin staat te roesten (omg). Gelukkig laat ze hem voor deze zomer weer oplappen door kennis, want die Audi vindt ze maar niets.
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
kneul0
Berichten: 150
Lid geworden op: zo jul 04, 2010 12:01 pm
Locatie: spijkenisse

Re: Une Ardéchoise hier

Bericht: # 148784Bericht kneul0 »

Centraal beheer doet verzekeren op chassisnummer.
heb ik in het verleden nagevraagt omdat ik hetzelfde plan had maar vond toch een goede in nederland.
is overigens niet een van de goedkoopste verzekeraars.
Gebruikersavatar
Ardéchoise
Berichten: 65
Lid geworden op: wo mar 05, 2014 9:46 pm
Locatie: Arnhem

Re: Une Ardéchoise hier

Bericht: # 149000Bericht Ardéchoise »

Bedankt voor de tip!!! Dat het niet goedkoop zal zijn... daar had ik inderdaad al rekening mee gehouden ,maar soit.
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Plaats reactie