Contactslot R4 repareren of nieuw?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Contactslot R4 repareren of nieuw?

Bericht: # 148234Bericht Elleirim »

Hoi allemaal,

Mijn vrouw en ik hebben na 22 jaar weer een Renaultje 4 (love) , de eerste hebben wij toen uiteindelijk ten grave gedragen naar de sloop in Hilversum omdat alles tegelijk kapot ging, dit was een kenteken beginnend met NK, en nu hebben wij een NX kenteken, dus het lijkt er wel weer op, in ieder geval hetzelfde bouwjaar 1985. Overigens zit er op de auto nog een sticker van de R4 club, de auto zal best bekend zijn hier, alhoewel hij sinds 2006 stil stond zonder APK

De auto is net bij ons gebracht en zal opge(l)(kn)apt moeten worden, en als eerste probleem maar eens het contactslot.

Er zijn 3 `klik`standen van het contact , maar bij de 3e `klik`gaat de startmotor al draaien, maar de motor komt tot leven als je dan naar de normale start stand door duwt, maar stopt met lopen zodra hij terugveert.

Er is aan het contactslot gerommeld, misschien dat iemand direct ziet wat er mis is? Aan de kleuren?

Foto:http://www.mijnalbum.nl/Album=MPW7XNWH

Foto: http://www.mijnalbum.nl/Album=MPW7XNWH#TEFDMN74

Aan dit soort auto`s kan ik op zich prima sleutelen, alleen elektra is voor mij altij abacadabra :oops:
renald kwartel
Berichten: 122
Lid geworden op: do dec 29, 2011 10:36 pm

Re: Contactslot R4 repareren of nieuw?

Bericht: # 148244Bericht renald kwartel »

Hoi
Meet even op de draden
bv
1 van de vier moet constant spanning hebben dan zal bij de volgende stand (acc garage) een tweede draad spanning moeten krijgen dat is denk ik de accessoires stand
dan heb je daarna het contact stand, lampjes branden op dashboard, dan zal er ook een derde draad spanning krijgen, en dan als laatste de spanning naar start relais.
even met proeflampje meten.
dan weet je meer.
groeten van Ronald
renald kwartel
Berichten: 122
Lid geworden op: do dec 29, 2011 10:36 pm

Re: Contactslot R4 repareren of nieuw?

Bericht: # 148245Bericht renald kwartel »

hoi.

Het lijkt wel als of er 2 draden omgewisseld zijn.
Trek even de draad van de startmotor af die van contact slot af komt
meet dan de draad door naar het contactslot.
Meet nu bij het contactslot, de draad die in de startstad spanning geeft
daar moet deze dan op zitten.

Ronald
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Contactslot R4 repareren of nieuw?

Bericht: # 148248Bericht Bertje »

Denk dat er een contactslot van een andere type Renault in zit. Is dit toevallig die witte 85'er R4 uit Heerlen?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Contactslot R4 repareren of nieuw?

Bericht: # 148251Bericht Elleirim »

Geloof wel dat het in Heerlen is ja, waar hij vandaan komt, ik had gistermiddag na het slot eruit te hebben gehaald en al zag dat de kabels gewoon in elkaar gedraaid zitten.......maar ook al zag dat in vergelijking met de losse contactslot bedrading die te koop is op Franzose.de, dat de plekken van de draden tov de stekker niet kloppen, ga vandaag de bedrading eerst maar eens wisselen. De sleutel is ook veel te modern, zit een rare groene ronde sleutel bij.

Weet je iets meer van de R4? het lijkt ons leuk om wat verleden te kennen...de `Jesus loves you` stickers hebben wij er eerst maar afgehaald, hij is al alternatief genoeg zo :lol:
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 3133
Lid geworden op: do apr 04, 2002 2:00 am
Locatie: ZZ9 Plural Z Alpha
Contacteer:

Re: Contactslot R4 repareren of nieuw?

Bericht: # 148252Bericht Hanz »

Elleirim schreef:de `Jesus loves you` stickers hebben wij er eerst maar afgehaald, hij is al alternatief genoeg zo :lol:
Jezus was ook geen monteur maar timmerman ;-)
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Contactslot R4 repareren of nieuw?

Bericht: # 148253Bericht Elleirim »

:wink: , goed gezien, alhoewel de eerste auto`s ook van hou waren.... :cry:

Ben nu het contactslotje zelf eerst uit elkaar aan het halen......wat een veertjes :evil:
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Contactslot R4 repareren of nieuw?

Bericht: # 148255Bericht Elleirim »

Ok, de draden aangesloten volgens het voorbeeld van Franzose.......en het werkt!
De lampjes op het dashboard branden keurig als het contactslot in de laatste `klik`valt, en de startmotor draait pas bij het `tegen de veer` indrukken , dus volkomen normaal ipv andersom. :lol:

Nu is de accu natuurlijk leeg, maar met wat startspray bleef hij 2 seconden lopen (beer)

De bedrading ligt bij de koplampen ook allemaal los, het is echt een zooitje, wel jammer dat de verkoper zei dat de auto gewoon liep, Quote "heeft een vuile carburateur, want hij loopt niet zo lekker ".

Dat kan dus niet , want de bedrading was niet goed......Maar goed. Het contactslot moet sowieso vernieuwd , want met een schroevendraaier draait hij ook gewoon rond :cry:

Eerst maar eens kijken wat er verder mis mee is, en dan alle onderdelen tegelijk bestellen, want los is denk ik een stuk duurder.
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Contactslot R4 repareren of nieuw?

Bericht: # 148262Bericht Tweety »

Hanz schreef:
Elleirim schreef:de `Jesus loves you` stickers hebben wij er eerst maar afgehaald, hij is al alternatief genoeg zo :lol:
Jezus was ook geen monteur maar timmerman ;-)
z'n vader oh nee dat was God, eh z'n toezient voogd dus, die was timmerman.
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Contactslot R4 repareren of nieuw?

Bericht: # 148263Bericht Elleirim »

Ach , het was dus `gewoon`een gezinnetje wat tegenwoordig niet zou opvallen, buiten dat z`n voogd heden ten dage zonder werk zou zitten vanwege de crisis in de bouw :-?
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Contactslot R4 repareren of nieuw?

Bericht: # 148277Bericht Bertje »

Ik ken die R4, ben hem zelf ook gaan bekijken. Dat contactslot is van een Twingo, ik zou er een origineel R4 contactslot in zetten. Verder de auto echt heel goed nalopen, dit beestje staat al jaren stil en er is al flink wat aan versleuteld.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Elleirim
Berichten: 162
Lid geworden op: zo feb 02, 2014 5:14 pm

Re: Contactslot R4 repareren of nieuw?

Bericht: # 148284Bericht Elleirim »

En je hebt hem dus laten staan :lol: , maar goed, wij gaan hem weer rijdend maken, de laatste APK is van 2006 geweest. In het topic van het contact heb ik al aangegeven dat er 3 draden waren verwisseld, nu loopt de auto weer, kan beter , maar voorlopig weet ik dat het blokje nog even kan.
Er is al wat laswerk aan gedaan, de bovenste randen van de binnenschermen vòòr zijn gelast en de voorste balk is ook wat aan geklooid, schermen moeten helemaal opnieuw worden gericht en gaten boren waar nog niet gedaan om de boel te bevestigen remmen ga ik helemaal aanpakken, heb nog geeneens gekeken of hij schijf of trommels heeft?

Helaas missen de bumpers, dat is echt jammer, ook zoek ik een console voor de radio en nog een en ander.
Achterin liggen nog wel 2 rozetten, het luchtfilter, de 4 wiel logo`s. En het linker schuifruit knopje ontbreekt ook.
Plaats reactie