Tips revisie motor 800.01

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
smozo
Berichten: 10
Lid geworden op: do nov 04, 2010 12:54 am

Tips revisie motor 800.01

Bericht: # 148150Bericht smozo »

EIndelijk heb ik weer wat tijd gevonden om aan mijn R4 uit 74 te gaan werken. Ik heb gisteren de motor bijna volledig gedemonteerd als voorbereiding op een revisie. Nu heb ik een aantal vragen en hoop dat jullie me erbij kunnen helpen.

Ik wil de nokkenas demonteren, maar als ik deze naar de distributie zijde van de motor eruit probeer te duwen dan blijft deze halverwege hangen achter het aandrijf tandwiel van de oliepomp. Mijn vraag is, demonteer ik hem naar de goede zijde, of kan ik het tandwiel van de distributieketting demonteren en moet die naar de andere zijde gedemonteerd worden.

Wat zijn jullie ervaringen met het opnieuw lakken van bv het carter en de kleppendeksel, poedercoaten of zelf lakken?

Hebben jullie ervaring met het lakken van het gietijzer onderblok?

Er zat geen oliefilter op het blok gemonteerd maar, een rond deksel. Zijn er mogelijkheden om hier alsnog een oliefilter op te monteren?

Hebben jullie nog tips mbt het assembleren van het blok? Vooral mbt timing, om alles weer correct op tijd te zetten?

Ik weet het, een hoop vragen, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Gr. Stefan van Amerongen
Fransoos
Berichten: 611
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: Tips revisie motor 800.01

Bericht: # 148156Bericht Fransoos »

Hallo.

Ik heb meerdere van deze motor gereviseerd.
Het spuiten van de div motordelen kan goed hoor even goed gronden.
Bijv met zinkspray. Wat de nokkenas betreft als de maansim achter het tandwiel is verwijderd en het aandrijftandwiel voor de ontsteking is verwijderd.
Kan deze richting de distributie verwijderd worden.
De timing kun je opzoeken in kluwer of 1ste cil bovenaan zetten bdp.
En nokken as op cil 1 op tuimelen dan de ketting erop.
Meestal zitten er merktekens op de tandwielen en de ketting.
Succes.
Fransoos
Berichten: 611
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: Tips revisie motor 800.01

Bericht: # 148157Bericht Fransoos »

Wat het oliefilter betreft, als je het deksel en schroefdraad bus verwijderd.
Moet er een langere bus in voor een filter.
Maar je kunt ook wat vaker je olie wisselen.
smozo
Berichten: 10
Lid geworden op: do nov 04, 2010 12:54 am

Re: Tips revisie motor 800.01

Bericht: # 148178Bericht smozo »

Beste Fransoos,

Bedankt voor jouw tips, ik ga morgenavond verder met de demontage van de nokkenas. Hoe kan ik het aandrijftandwiel van de ontsteking verwijderen. Voor mij is het op dit moment nog niet zo duidelijk.
Wat betreft de nokkenas, zitten daar nog bepaald soort afdichtingsringen op die vervangen kunnen worden?

Voor de timing was ik hetzelfde aan het denken, gewoon helemaal vanaf 0 beginnen, maar voordat we zover zijn dan zijn we nog wel een paar weken verder.

Gr. Stefan
Fransoos
Berichten: 611
Lid geworden op: vr dec 16, 2011 7:09 pm

Re: Tips revisie motor 800.01

Bericht: # 148180Bericht Fransoos »

Er zit geen afdichting om de nokkenas af te dichten dit gebeurd dmv een waaier die erin gevreesd is.
Het tandwieltje kun je verwijderen door het blok op.z.n kop te zetten of met een magneetje.
smozo
Berichten: 10
Lid geworden op: do nov 04, 2010 12:54 am

Re: Tips revisie motor 800.01

Bericht: # 148181Bericht smozo »

Super! bedankt voor de tip!
Plaats reactie