Benzine lekt bij vuldop

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145471Bericht Tweety »

Ok, ik heb nog geen bereking gemaakt, maar ik denk dat 't kan, zo":

de auto zit lekker tjokkie vol, d'r gaat brnadstof in met temperatuur ongeveer 15 graden , de auto wordt gepakeerd zodanig dat het vloeistof niveau in de tank hoog genoeg is om waar de tank ontluchting in de tank zit deze met vloeistof te raken, echter de tank is niet meer 100% vol, d'r zit in 1 van de hoeken een luchtbel. dircet na het tanken zou de tank nog iets verder af kunnen koelen door de mogelijke verminderde druk (als b.v de tankdop niet echt lekker ontlucht) dat zou voor deze hypothese wel prettig zijn, dan hoeft die bel niet zo groot. Als de luchtbel uitzet door de hogere temperatuur (en de benzine natuurlijk ook wel wat, want benzine zet wel een stuk meer uit dan water bv.) en is bovendien lichter dan drukt de bel de benzine omhoog via de ontluchting, en via de vulbuis, als het nivea boven het niveau van de vulbuis even hoog komt als waar de ontluchting in de vulbuis komt dan gaat de rest vanzelf... dat meer helling richting de achterkant de limieten van de tankvulling waarbinnen dit proces op kan treden lijkt me logisch, maar mijn auto is van natuure hoger aan de achterkant dan aan de voorkant. een andere mogelijkheid is dat de bel bij het tanken is ontstaan en nooit heeft kunnen ontsnappen, minder waarschijnlijk omdat een beetje heen en weer rijden dat meestal wel bewerktstelligt. Ik ga nu nog even kijken hoe dat er beneden precies uit ziet...
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5181
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145472Bericht Bertje »

Barth schreef: Als deze verstopt raakt (zou niet weten waarvan)
Vergomde oude benzine. Probeer eens of je via de vulhals het ontluchtingskanaal kunt doorprikken, bijvoorbeeld met een oude binnenkabel (of buitenkabel) van een fietsrem.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145473Bericht Tweety »

Sterker nog het kan zijn dat de tank vlak daarvoor iets naar binnen is gedruk door plotselinge afkoeling, zoals in mijn geval een hoosbui onder het rijden, en als de tankdop dan niet goed ontluchtte, dan zou de onluchting niet meer op het hoogste punt zitten, en als de inhoud dan weer uitzet gaat dat veel langzamer natuurlijk.. zo zou bv het ontluchtingspunt niet meer op het hoogste punt in de tank kunnen zitten.. :D
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145476Bericht Tweety »

Bertje schreef:
Barth schreef: Als deze verstopt raakt (zou niet weten waarvan)
Vergomde oude benzine. Probeer eens of je via de vulhals het ontluchtingskanaal kunt doorprikken, bijvoorbeeld met een oude binnenkabel (of buitenkabel) van een fietsrem.
Ja dat wel, maar hoe is die tank dan volgetankt ?
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145477Bericht Tweety »

en nu m'n rekenwerk, ik was vroeger best goed in natuurkunde, maar das 25 jaar geleden.
Dit vond ik op wikipedia.. : http://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzettingsco" onclick="window.open(this.href);return false;ëfficiënt

ingevuld als zijnde y= dV/Vo*dT in m'n solver, en die zij, bij y=1.06 dT=15 en Vo=.034 dat dV toch nog .0024 was en een beetje, das 2.5 liter ! ik denk nog dat ik iets fout heb gedaan in m'n berekening. dat kan haast niet dan zou dit veel vaker voor moeten komen...wat heb ik fout gedaan, wie o wie is er goed in dit soort sommen... of wordt de tank slechts gevuld tot een lager niveau dan de top..?
Gebruikersavatar
Barth
Berichten: 101
Lid geworden op: wo okt 24, 2007 9:25 pm
Locatie: Munstergeleen

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145560Bericht Barth »

Vind jullie beschouwingen allemaal heel plausibel en ook ammusant, maar het fijt dat het niet zo extreem warm was deze dag (23 graden of zo), dat ik geregeld rij in deze auto, en deze dus ook geregeld getankt word, en, en dat vind ik het hele vreemde aan dit verhaal, dat de auto waarschijnlijk meer dan 8 u heeft staan druppelen (dan moet een goeie luchtbel toch wel weg zijn). Het heeft zeker iets met tempratuur te maken want 's avonds/ snachts was het niet of minder.
Probeer nog eens de ontluchting door te 'steken' (zoals Bertje aangaf) en dan een nieuwe tankdop!
Helaas sinds kort R4 loos
BVDP
Berichten: 694
Lid geworden op: do jun 19, 2008 3:34 pm
Locatie: Oud-Turnhout

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 145586Bericht BVDP »

Ik heb het overlopen van de tank ook éénmaal gehad. Pas getankt en de wagen 's avonds iets met de neus omhoog geparkeerd. Nooit gevonden wat er precies gebeurd is en ook nooit meer voor gehad. Sinsdien tank ik altijd tot de pomp af slaat en niet nog wat meer.

mvg Bart
gebakje
Berichten: 1
Lid geworden op: zo apr 17, 2011 12:16 pm

Re: Benzine lekt bij vuldop

Bericht: # 146631Bericht gebakje »

Feest der herkenning. Helaas zonder oplossing.
Dit probleem houdt mij al een tijdje bezig. Ook mijn renaultje 4 is besmet met deze "warm weer" allergie. Tot op heden heeft nog niemand dit mistery kunnen oplossen. Ik ben bij verschillende monteurs ter rade gegaan. "Dat kan niet", is de veel gehoorde reactie. Toch spuugt mijn renaultje bij warm weer de benzine krachtig uit de tank. Wat daar de aanleiding van is blijft ook voor mij een raadsel dat ik graag opgelost zou zien. Tot die tijd vul ik de tank, bij warm, zonnig weer voor de helft, rijd zo min mogelijk ( :roll: ) en parkeer als het kan iets schuin met de neus omlaag.
Plaats reactie