Carburateurvraagje

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5182
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: Carburateurvraagje

Bericht: # 143698Bericht Bertje »

Da's precies mijn punt, op Youtube staat wel meer onzin...
Hoe heb je de winst in verbruik gemeten?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: Carburateurvraagje

Bericht: # 143700Bericht RVIER »

heren,

Zoek maar eens op de termen engine performance humidity.
Ik was een beetje verbaasd van de resultaten omdat ze daar het tegendeel betogen.
Vocht zou bij (arme mengsel) motoren leiden tot een verlenging van de verbrandingsduur die vergelijkbaar is met het effect van een later ontstekingstijdstip. Effect is dat het thermische rendement daalt.
Als we kennelijk toch een effect lijken te voelen zou dat misschien kunnen komen door het dalen van de uitlaatgastemperatuur. De motor wordt kennelijk minder warm en er is dan wellicht minder verlies.

Niet onbelangrijk is dat met het verhogen van de relatieve vochtigheid de weerstand van de auto ook toeneemt. Dat werkt dus weer tegen die vermogenswinst in :-(

Is dus toch weer complexer dan we dachten :-(
Overigens gebeurt er kennelijk wel iets met de verbranding op zich en wordt het uitlaatgas relatief schoner. Maar dat gebeurt kennelijk ook als je plast in de tank (add Blue). of geldt dat alleen bij dieselmotoren :lol:

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Plaats reactie